ApropoRezinaȘtiri

Cum demnitarii rezineni şi cei din capitală au construit un drum din promisiuni deşarte

Aşa arată acum drumul de ocolire Nord a oraşului Rezina.

 

În câteva puncte din platforma sa electorală, Eleonora Graur, care aspiră la mandatul de deputată în circumscripţia electorală nr.13 Rezina, promite, dacă va fi aleasă, să contribuie la construcţia şi reparaţia drumurilor din raionul Rezina şi din toată republica. Deşănţată promisiune, deoarece construcţia şi reparaţia drumurilor nu ţine de atribuţiile deputatului, ci de grijile Guvernului şi ale autorităţilor publice locale. Iar implicarea parlamentarilor în treburile organelor executive poate fi calificată mai degrabă drept corupţie şi protecţionism. Pe de altă parte, apare întrebarea: în cei opt ani cât s-a aflat în fruntea raionului Rezina, cine a împiedicat-o să se manifeste plenar în acest domeniu?

De-a lungul mai ales a ultimelor două decenii, comuna Rezina se confruntă cu o problemă extrem de serioasă: satul Ciorna şi oraşul sunt tranzitate neîntrerupt de un flux mare de autocamioane grele, care transportă ciment, metal şi alte mărfuri. Experţii au calculat acum câţiva ani că aceste vehicule lasă în teritoriu o cantitate de substanţe toxice de câteva ori mai mare decât emană uzina de ciment. Totodată sute de locuitori de pe străzile respective se plâng, că din cauza traficului li se dărâmă locuinţele, iar companiile de asigurări nu doresc să asigure integritatea edificiilor supuse acestui risc. O problemă la fel de serioasă este şi zgomotul infernal provocat de acest trafic mai ales noaptea, foarte nociv pentru sănătatea oamenilor. Autorităţile locale suportă cheltuieli mari pentru reparaţia străzilor deteriorate de camioane.  Numai câţi bani publici sunt îngropaţi anual în drumul de ocolire Sud, în reparaţia străzilor Lomonosov, Orhei, A. Matrosov?!

Construcţia drumului de ocolire Nord a or. Rezina a început încă înainte de Independenţă, ca obiect afiliat uzinei de ciment. Odată cu destrămarea URSS, lucrările au încetat. Problemele legate de acest drum au reapărut în mod evident pe ordinea de zi după 2000, când noul stăpân al uzinei – Compania Lafarge Ciment Moldova SA a reuşit să majoreze cardinal producţia de ciment pe care îl expediază la consumatorii din R. Moldova mai mult cu automobilele şi nu pe calea ferată cum se prevedea iniţial.

Locuitorii s. Ciorna şi ai or. Rezina de nenumărate ori au sesizat autorităţile locale şi centrale privitor la necesitatea scoaterii traficului de autocamioane grele în afara acestor localităţi. În vara lui 2008 strada centrală din s. Ciorna, pentru o jumătate de zi, a fost blocată de cetăţeni. Atunci autorităţile raionului şi oraşului s-au angajat ca timp de un an-doi, împreună cu cele de la Chişinău, să soluţioneze problema. Dar mai departe de vorbe lucrurile nu s-au mişcat. Şi următoarele guvernări au mers pe aceeaşi cale. „Vom demonstra cum trebuie condusă orice primărie, abordate şi soluţionate problemele alegătorilor”, declara în mai 2011 candidatul din partea PDM la funcţia de primar al comunei Rezina Mihail Cebotar. Şi majoritatea alegătorilor l-au crezut, încredinţându-i mandatul de primar. Degeaba!

În iulie 2014, în debutul noii campanii pentru alegerile parlamentare, conducătorii autorităţilor publice locale şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructuri Drumurilor, întâlnindu-se la Rezina, au decis că, în afară de studiul de fezabilitate a drumului de ocolire Nord, pentru elaborarea căruia fusese nevoie de doi ani, mai este nevoie încă de un studiu, pentru un segment de câteva sute de metri. Iar peste câteva luni, deja în plină campanie electorală, Vasile Botnari, ministrul Transporturilor, însoţit de preşedinta raionului Eleonora Graur, încredinţa rezinenii că drumul de ocolire Nord va fi construit în 2015.

În primăvara lui 2015, când intram în altă campanie electorală, văzând că nu se observă nicio mişcare la drumul de ocolire, redacţia săptămânalului CUVÂNTUL a sesizat ministerul să concretizeze când totuşi vor începe lucrările. Viceministrul Anatol Usatâi ne-a liniştit: mai trebuie elaborat proiectul tehnic al drumului, lucru care va dura…

Iar în septembrie 2016, primarul Simion Tatarov, într-un interviu pentru CUVÂNTUL, informa cititorii: „Cât priveşte drumul de ocolire Nord, se lucrează intens şi avem susţinerea prim-ministrului Pavel Filip ca să continuăm construcţia lui prin Valea Rezinei, începută încă în perioada sovietică. În paralel vrem să lărgim drumul central şi trotuarul prin s. Ciorna, care vor fi separate print-o balustradă de securitate. Acest proiect este mult mai avantajos decât varianta care prevedea direcţionarea  transportului greu prin teritoriul uzinei de ciment şi pe lângă s. Păpăuţi”.

De atunci au mai trecut aproape 2,5 ani. Se încheie mandatul Parlamentului, peste câteva luni îşi vor depune împuternicirile şi autorităţile locale, dar de drumul de ocolire a s. Ciorna şi or. Rezina nici nu se aude. Doar noi promisiuni continuă să curgă gârlă. Demnitarii noştri sunt mari meşteri la vorbe goale. Şi de ce n-ar face-o, dacă alegătorii creduli, îmbătaţi cu minciuni frumoase şi fel de fel de  cadouri electorale, continuă să le acorde încredere. Iar apoi iarăşi dau vina pe grebla nemiloasă…

Tudor Iaşcenco

 

 

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close