Social

Drumurile noastre devin mai bune? Este reparată şi str. Ştefan cel Mare din oraşul Rezina.

Conform programului de lucru stabilit de Întreprinderea de Stat ”Administraţia de Stat a Drumurilor”, în raionul Rezina lucrările în cadrul proiectului “Drumuri bune pentru Moldova” urmau să fie încheiate în luna octombrie c. Despre faptul cum a fost realizat programul, ce probleme au apărut pe parcurs şi cum acestea au fost soluţionate discutăm cu Ion Ciorbă, responsabil tehnic de calitatea executării lucrărilor în raionul Rezina.

– Dle Ciorbă, care au fost prevederile acestui proiect pentru raionul Rezina şi cum acestea au fost realizate? Vă rugăm să vă referiţi atât la mijloacele financiare repartizate, cât şi la suprafeţele reparate.

– În raionul Rezina au fost aprobate pentru reparaţie 40 de tronsoane de drum cu o lungime totală de 27,57 km, dintre care 9,07 km (65900 m.p.) de drumuri regionale și 18,5 km (117200 m.p.) de drumuri locale, comunale şi străzi. Pentru aceste lucrări au fost alocaţi 15,62 mln lei din Fondul rutier şi 39,96 mln lei din Bugetul de Stat. Eu am fost implicat în program de către ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor”, în calitate de responsabil tehnic, începând cu 02 iulie 2018, când nomenclatorul drumurilor aprobate spre reparaţie deja fusese format şi aprobat. Realizarea tuturor lucrărilor în raion a fost încredinţată, tot de ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor”, SRL “Genesis International”, firmă care a participat şi la reparația capitală a drumului R 20,  Rezina-Orhei.

Din câte ştiu, selectarea tronsoanelor şi variantele de reparaţie (asfalt sau pietriş) s-a făcut la nivel de raion, în baza propunerilor primăriilor. Pe parcurs s-a încercat (din partea primarilor) de a face modificări. De exemplu, mai multe străzi din or. Rezina, propuse de administraţia oraşului, la început nu figurau în program. După modificare a fost inclusă și str. A.Mateevici. Au avut loc modificări în programul lucrărilor și în satele Păpăuți, Cinișeuți, Țahnăuți. Primarul de Rezina Simion Tatarov a bătut mai multe praguri la Chişinău şi în cele din urmă a reuşit să obţină suplimentar 8 mln lei pentru reparația unor sectoare din străzile Eminescu, Energeticienilor, 1 Mai și altele. Încă două milioane de lei alocaţi suplimentar au fost utilizaţi pentru reparația unui drum de acces spre s. Slobozia-Horodiște, unor drumuri comunale din satele Roșcanii de Jos și Roșcanii de Sus din comuna Ghiduleni.

Până la 1 noiembrie au fost executate aproape toate lucrările planificate, din cele 40 de obiective fiind finisate 37. Se mai lucrează încă la drumul regional G42 în s. Stohnaia și la Țareuca. La moment, din cele 8 obiective incluse în programul suplimentar, 5 sunt finisate, la celelalte 3 obiective reparațiile sunt efectuate în proporție de 60%. Contractul de bază este prelungit și dacă timpul permite, sper să încheiem reparațiile.

– La redacţie am primit mai multe semnale din Rezina, Ţahnăuţi, Mateuţi precum că pe unele străzi lucrările se efectuiază necalitativ. De exemplu o doamnă din Ţahnăuţi afirma că pe o porţiune de drum asfaltul este aşternut direct pe pământ, într-un strat de vreo doi centimetri.

Din Rezina şi Mateuţi ni s-a comunicat că după reparaţia unor porţiuni de străzi nivelul carosabilului s-a ridicat mai sus de borduri şi unele blocuri riscă să fie inundate de apele pluviale. Noi v-am transmis aceste semnale. Care a fost reacţia?

– La Ţahnăuţi lucrările pe acel segment au fost refăcute, din contul executorului.

S-a reacționat în modul respectiv și la plângerile locatarilor din blocurile nr. 10, 12, 14 de pe str. M.Eminescu. Plângerea de la Mateuţi am controlat-o personal. În opinia mea, autorul ei, dl Ion Nicolai, n-are dreptate, despre ce m-am străduit să-l conving la fața locului.

– În acest program au intrat şi resursele financiare destinate pentru reparaţia şi întreţinerea străzilor şi drumurilor comunale care, începând cu anul 2017, se alocă administraţiilor publice locale de nivelul I în dependenţă de numărul populaţiei?

– Nu. Aceste finanţe se alocă din Fondul rutier naţional direct primăriilor şi sunt utilizate la discreţia consiliilor locale, pentru reparația și întreținerea drumurilor comunale.

Tudor Iaşcenco

 

P.S.: În momentul când lucram asupra acestui material am mai primit o plângere din s. Pecişte. Aliona Cherciu şi Maria Badan, în numele locuitorilor din mahalaua Codrenilor ne-au comunicat că pietrişul pe drumul central din mahala se aşează neproporţional, calitatea lucrărilor, în opinia dumnealor, este nesatisfăcătoare.

“Am încercat să discutăm la această temă cu primarul, dar el nu a dorit să ne asculte”, ne-au spus cititoarele.

Domnul Ion Ciorbă ne-a răspuns că doamnele de la Peciște se referă la un alt drum, reparat din fondul rutier local și soluționarea problemelor respective ține de competența administrației satului.

T.Ia.

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close