Social

Ce nu știaţi despre cardurile bancare

Ce nu știaţi despre cardurile bancare

De voie – de nevoie ne-am pomenit toți că avem carduri bancare. Ni se par comode în practică, de la o vreme nici nu mai trebuie să introduci codul când faci cumpărături – l-ai arătat aparatului și gata. Lumea tot mai mult renunță la banii de hârtie, țările nu cheltuie sume colosale pentru tipărirea unor noi loturi de bancnote etc.

Dar, înmânându-ne aceste carduri, nimeni nu ne instruiește și nu ne explică toate dedesubturile. Când  la un magazin de materiale de construcţie casierul mi-a zis: „Văd că aveţi numerar, mai bine plătiţi aşa – la 3000 de lei veţi pierde iată cât”, m-am gândit să mă informez ce şi cum. Am răscolit internetul și am spicuit şi pentru dumneavoastră informația de mai jos.

Nu voi da nici numele persoanelor, nici denumirile băncilor (fizic e imposibil să contactăm toate aceste surse şi să le cerem acceptul/comentariul şi nici nu asta contează). Numele omise ale băncilor le vom înlocui cu (…). Fiecare opinie va fi plasată separat în ghilimele. Sunt discuţii pe un grup destinat mămicilor, adică o dezbatere publică a temei. Cineva dintre ele posibil să aibă tangenţă şi cu sistemul bancar. Deci, să ne bazăm pe „înţelepciunea colectivă” şi să ne informăm. Tema rămâne deschisă şi invităm toţi cititorii, dar mai ales eventuali lucrători bancari, să-şi expună opiniile.  

Despre comisioane şi carduri expirate la băncile moldoveneşti

„Un sfat pentru mămicile care au lucrat anterior şi acum sunt în concediu de îngrijire a copilului şi nu doar. Cine deţine card bancar salarial de la (…)  şi nu mai primeşte pe el salariu, fiţi atente că această bancă a început în fiecare lună să aplice comision pentru întreţinere de aproximativ 31 lei pe lună. Imaginaţi-vă câte mii de persoane acum au ajuns să fie datori la această bancă, din simplul motiv că au un card, care nu a expirat şi el nu este blocat. Eu am observat acest lucru abia azi şi bine că am un minus doar de 63 lei, însă o rudă are minus de 200 lei.

De asemenea fiți atente cu această bancă și cu cardul social! Am mers la ghișeu să scot o sumă de bani și am avut noroc că operatorul mi-a spus că se aplică 1% din sumă pentru că scot cash la ghișeu:)). Era vorba de o sumă mai mare decât îmi dă bancomatul în limita unei zile. Deci dacă îți trebuie urgent banii de pe cardul tău – 1% își ia banca”.

„Din câte ştiu, pentru operaţiunile la ghişeu se percepea comision, indiferent de bancă şi nu e ceva nou (undeva o sumă fixă, gen la facturi, undeva %. Am avut carduri la cinci bănci… 

„Acest 1% la accesul la banii proprii este o noutate. Aici nu este vorba de efectuarea unor operațiuni, achitări, transferuri, ci de accesarea propriilor bani. La bancomat este gratuit, însă este o limită zilnică.” 

„La (…) iau câte 50 bani în fiecare zi. Am avut recent aceeași situație însă cu o cerere la ei s-a rezolvat problema şi mi-a trecut cardul la condiţii salariale chiar dacă sunt în concediu de maternitate și banii mi-au fost returnaţi. Deci sunați şi rezolvați cu ei.”

„Am sunat la serviciul clientelă, la numărul de telefon de pe verso la card. I-am rugat să îl blocheze”.

„Eu am fost exact în așa situație. Şi sigur fără nervi nu a trecut. Am zis că măcar trebuia să mă preîntâmpine și au zis că nu e obligația lor, ci a angajatorului. Dacă nu mai primiţi salariu, treceți la cerințele standarte”.

„La (…) la fel, eu l-am închis, am lăsat doar cel pentru indemnizaţie… Pe mine de la bancă m-au preîntâmpinat.”

„Ei pun și comision pentru cardul deja expirat, inexistent.”

„Nu e activ cardul de 3 ani, dar ei mă telefonează în fiecare lună și zic că am datorie pe el pentru deservire (în fiecare lună cu câțiva lei mai mult)”.

„Cardul nu există, dar ei ceva mai deservesc.” 

„Au zis că la expirare trebuia să vin să scriu cerere de închidere a cardului. Dar însăși expirarea cardului nu înseamnă închiderea și dispariția lui?”  

„În genere cardurile când expiră se consideră că contul este închis? Trebuie să facem ceva cu aceste carduri? Am acasă câteva expirate”.

„Cardul este legat de cont bancar. Expirarea cardului nu înseamnă închiderea contului. Trebuie să depuneţi cerere pentru închiderea contului sau re-emiterea cardului, dacă vreţi în continuare să îl folosiţi”.

„Card expirat nu înseamnă și cont de card închis. Atâta timp cât nu ați scris cerere de închidere a contului de card, acesta va fi activ. Am sunat fix în ziua când am luat ultimii bani și l-am închis, am întrebat eu şi mi-a zis că se percepe taxa lunară”.

„Dar dacă eu 3 ani nu l-am folosit deloc pentru că e expirat, și nici de cont nu m-am folosit, nu e logic că nu am nevoie de el? Plus că în contract nu e indicat nicăieri că trebuie eu să scriu vreo cerere de închidere a cardului sau a contului (datoria care mi-o indică lunar e pentru deservirea cardului inexistent, din spusele reprezentantului băncii)”.

„Atâta timp cât nu te folosești de contul bancar, el nu se deservește, el pur și simplu există. Contul bancar existent nu necesită deservit și nu există o plată lunară pentru un cont bancar”.

„Dar dacă aţi fi avut bani în acel cont? Cum e posibil să fie automat închis?”

„Eu nu am zis să fie închis. Am zis că nu necesită deservit contul, chiar dacă sunt bani în el. Conturi bancare am și în alte bănci, dar numai la (…) aşa comisioane”.

„Comisioanele şi politica băncii nu se discuta cu clienţii. Noi putem alege la ce bănci să avem conturi, cu politica şi taxele cărora rezonăm.”

„La orice bancă va fi aceeași situație! Doar că tarife diferite.”

„Mulţumesc pentru info, mă uitam eu, de unde datoria asta, că am făcut transferul luna trecută şi acum iarăşi mi-a apărut -31 lei.”

Achitări cu card românesc în Republica Moldova

„Bună, spuneți-mi vă rog din experiența utilizării cardului BCR (pe care primiți alocația pentru copii) și anume la achitarea cu el la noi în magazine, totuși se extrage comision?  Dacă se extrage, atunci cum este faţă de cel aplicat pentru extragerea banilor la bancomat? Este accesibil pentru achitare în toate magazinele, nu ați întâlnit situații când nu ați putut achita anume cu cardul acesta?”

„Totul depinde la ce bancă se extrag banii. Şi la magazine la fel depinde terminalul la ce bancă este. Se ia comision, spre exemplu eu verific în aplicația George. La bancomat (…)se ia 3% şi 2% dacă scoateți la ghișeu (am precizat și la bancă acest lucru) când achit în magazine % poate fi mai mic. Şi da, puteți utiliza aplicația George, dar ea se folosește prin aplicația Etoken. Ambele sunt legate. Vă logați întâi în Etoken şi după cu codul Etoken în George”.

„Se pierde puţin doar la convertire când achitaţi. Comision la achitarea mărfii la comerciant / plăţi online nu se reţine! Comi-sion se reţine la extragerea din ATM (bancomate)”.

„Fix așa și la bancomate, eu credeam că se ia la 1000 de lei 20 de lei, dar nu-i așa, când îmi verificam soldul vedeam că s-a extras mai mult”.

„La achitarea cu cardul se face doar convertirea din roni în lei după cursul băncii naționale. Deja la extragerea banilor din bancomat e altă treabă”.

„La (…) recent am extras – la 3000 lei comision 60 lei. Comision se ia și la verificarea soldului, mai mic decât la extragere, însă nu vă pot spune exact”.

„De fapt, 300 lei ați pierdut la 3000 lei. 60 lei a reținut doar bancomatul, 240 lei s-au pierdut la convertirea din roni în lei. Dacă aveți aplicație puteți să verificați că, de fapt, 300 lei au fost reținuți”.

„Dacă achit cu cardul o cumpărătură atunci pierd 20 lei la 1000 pentru convertirea banilor din (RON în MDL, dacă extrag la bancomat atunci pierd 100 lei la 1000”.

„Eu când scot de la bancomat BCR practic nu observ comisionul, dacă spre exemplu am 1843 lei, atunci eu scot 1800 și ceva rămâne acolo pe luna viitoare, dar care este comisionul eu nu vă pot spune pentru că eu scot aproape toată suma… Deci pentru mine e super comod, ai scos odată în lună banii și nu ai treabă cu comisioane la fiecare achitare. PS.: n-am aplicația”.

„Se ia comision de conversie la 100 lei ro (aproximativ 450 lei md) se ia 2 lei ro”.

„Ieri la banca (…) la 2500 de lei comision 57 de lei au reținut”.

„La achitarea cu cardul în oricare magazin îmi ia 2 lei la 100 lei de ai noştri”.

„Se ia comision pentru convertirea valutei dacă faceți achitări, care e mult mai mic faţă de cel de la bancomat, în aplicație se vede acest lucru”.

„Se ia comision peste tot la noi în Moldova”.

„Comision oricum se ia, niciodată n-am putut să înțeleg ce sumă se extrage pentru comisioane, pentru că se face și convertirea din (RON în MDL”.

„Oricum se ia comision, dar nu atât de mare ca la extragere”.

„Mi-a spus vecina mea că a achitat odată și i-a luat o grămadă de bani comision”. 

„La achitări în magazine, inclusiv și magazine online, nu se ia comision. Eu chiar am achitat cu el un produs online din Anglia”.

„Peste tot am putut să achit cu cardul BCR, dar comision oricum se ia. Eu am aplicație George și prin ea se vede orice tranzacție se execută și după ce fac achitarea cu cardul apare automat și tranzacția referitor la comisionul reținut”.

„Achit mereu cu el la orice magazin, din câte am înțeles la achitări nu se ia comision, nu ştiu cât este de drept, la bancomate se ia comision binișor, de exemplu la 100 lei la (…) mi s-au luat 21 lei. Chiar şi de la bancomat BCR se ia %”.

„Poate la 1000 lei”?

„100 lei – comision 20.98 lei”.

„Nu e drept – de la 1000 lei 20 lei comision”.

„Doamnă, eu ieri am scos. Nu am niciun plus să vorbesc aiurea”. 

„Eu de 2 ani scot banii de pe cardul BCR la (…), scot 1000 lei și îmi ia 21 lei comision. Nu scot nici mai mult, nici mai puțin. Pe cec scrie extras 1000 lei +21 lei comision… Poate la alte bănci e altfel. Cer scuze de deranj, nici cu un rău”.

„Cel mai probabil este un comision fix. De exemplu 1 euro. De asta e la fel pentru 100 lei și pentru 1000 lei”.

„Nu e adevărat, dacă vă uitați în aplicație atunci vedeți că se reţine 20 lei de către bancomatul moldovenesc și 80 lei se pierd la convertirea din roni în lei, per total se pierd 100 lei la 1000”.

„Fiecare bancă ia comision diferit. Doar că am verificat soldul şi mi-a luat peste 100 lei la (…). Voi şti şi eu pe viitor că la (…) e mult mai mic comisionul”.

„Cum ai da se ia comision… N-avem altă ieșire…”

„Descărcaţi programa pe telefon şi verificaţi când doriţi şi transfer faceţi”.

„Nu poţi dacă nu ai numărul indicat în contract şi banking”.

A selectat Elena Roman

Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker