STOP FALS

Manipulare informațională înainte de alegeri: titluri care manipulează

Judecând după titlurile știrilor, pe care le afișează portalurile sau televiziunile, poți trage cu ușurință concluzia că unele media s-au angajat într-o competiție pentru cel mai tendențios și manipulator titlu. De multe ori, denumirile articolelor sunt formulate astfel, încât abia dacă au legătură cu textul, în timp ce normele jurnalismului prevăd că un titlu bine întocmit trebuie să conțină esența știrii și să nu inducă în eroare.

 

«Reuters: Молдaване готовы поддерржать пророссийского кандидата на президентских выборах» – citim pe site-ul postului de televiziune Accent TV. Dintr-o asemenea formulare, înțelegem că un jurnalist al agenției Reuters a scris un comentariu sau o analiză în care susține punctul de vedere din titlu. Însă, în conținutul știrii difuzată la Accent TV nu găsim niciun citat, nici măcar indirect, din care să reiasă afirmația din titlu. Nu există nici link direct la știrea de pe Reuters. În schimb, se anunță că Igor Dodon a oferit un interviu acestei agenții și este citat cu opinia: «Этивыборыпроходятнафонеглубокогонедоверияквластиикпроевропейскойинтеграции. Вбольшинствеслучаев, поддержкаЕвросоюзанеболее, чемгеополитическая. АЗападзакрываетглазанакоррупциювмолдавскойбюрократии» / „Aceste alegeri se desfășoară pe un fundal de lipsă profundă de încredere față de putere și față de integrarea europeană. În majoritatea cazurilor, susținerea Uniunii Europene nu este decât geopolitică. Iar Occidentul închide ochii la corupția birocrației moldovenești”.

Titlul, formulat propagandistic, reprezintă, de fapt, un fals. Cititorului nu i-a fost prezentată vreo probă că Agenția de presă Reuters a publicat un material cu un asemenea conținut. Putem deduce că efectul dorit a fost transmiterea unui mesaj din care oamenii să afle că și jurnaliști de la instituții de presă internaționale consideră că moldovenii trebuie să aleagă un candidat pro-rus, așa cum se poziționează Igor Dodon.

„Maia a făcut PAS-ul și s-a lepădat de Năstase” este titlul unei știri de pe portalul Today.md, pe care îl regăsim practic în aceeași formulă și pe site-ul Moldova24.info – „Maia se leapădă de Năstase. S-a pornit de una singură în campanie”. Ambele formulări ne trimit cu gândul la o ruptură între cei doi politicieni, între care există un acord privind sprijinirea la alegeri a unui candidat comun. Astfel, cititorii au fost induși în eroare, întrucât în text se anunță că Maia Sandu s-a lansat în campania electorală și nu sunt informații despre vreo ruptură sau o denunțare a acordului dintre cei doi. Astfel, putem conchide că autorii au vrut să sugereze că opoziția ar fi dezbinată, pentru a slăbi încrederea alegătorilor în candidații acesteia.

„Ideea candidatului comun, ÎNGROPATĂ! «Dacă ajunge preşedinte, Năstase va duce ţara de RÂPĂ»”, a titrat Publika  TV la 11 octombrie 2016. Chiar dacă afirmația este luată între ghilimele și reprezentă o generalizare a ideilor formulate într-un talk-show desfășurat la Publika TV, jurnaliștii nu menționează în titlu că acestea sunt doar niște opinii. Astfel, titlul este manipulator deoarece se creează impresia că este vorba de un fapt real.

Cercetările de specialitate arată că cititorul modern mai întâi „scanează” cu privirea titlurile știrilor și abia apoi, dacă are timp și interes, citește și textele. Cunoscând acest lucru, unele redacții intenționat pun titluri manipulatoare care lasă în mintea oamenilor imagini eronate referitoare la faptele sau persoanele despre care au scris.

 

Viorica Zaharia

 

Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

Source: cuvintul.md

Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker