APISocial

Cum cetăţenii apreciază calitatea serviciilor publice şi relaţiile populaţiei cu autorităţile publice locale

Transparency International – Moldova (TI-Moldova) a desfăşurat o intervievare a locuitorilor din oraşele Cimişlia, Bălţi, Șoldănești și Criuleni pentru a afla opiniile şi experienţele acestora referitoare la activitatea autorităţilor publice locale (APL), serviciile prestate şi posibilităţile de îmbunătăţire a relaţiilor cu APL.

Drept bază pentru intervievare a servit un chestionar care a inclus întrebări ce ţin de calitatea serviciilor prestate de APL pe care respondenţii le-au contactat în ultimii doi ani; domeniile în care există eventuale nereguli/probleme şi sugestiile de soluţionare a acestora; aprecieri privind profesionalismul şi încrederea în aleşii locali; propuneri de îmbunătăţire a situaţiei etc. 

Calitatea serviciilor prestate şi calitatea activităţii APL lasă de dorit

Potrivit respondenţilor, cel mai des lumea se adresează la instituţiile medicale, oficiile teritoriale ale Agenţiei Servicii Publice (ASP), cele poştale şi prestatorii de servicii comunale. Fiind rugaţi să se  refere la calitatea serviciilor, respondenţii din cele patru localităţi au apreciat pozitiv activitatea oficiilor teritoriale ale ASP, inspectoratelor fiscale şi poştei, remarcând totodată rezerve mari faţă de activitatea poliţiei, instituţiilor medicale şi serviciilor comunale.

Respondenţii au fost rugaţi să nominalizeze problemele/neregulile care există în localitatea în care trăiesc şi să sugereze soluţii de remediere a acestora. Potrivit interlocutorilor, multe probleme (calitatea serviciilor medicale, starea deplorabilă a drumurilor, insalubritatea localităţilor, planificarea şi executarea netransparentă a lucrărilor finanţate din banii publici, îngrădirea accesului la informaţiile de interes public etc.) sunt comune pentru toate cele patru oraşe. Dar nomenclatorul problemelor şi soluţiilor notate de respondenţii din cele patru oraşe este mult mai vast.

Criuleni

Respondenţii din Criuleni doresc mai multă transparenţă în planificarea şi realizarea lucrărilor de construcţie şi reparaţie a drumurilor, reţelelor de apeduct şi canalizare, respecta-rea întocmai a standardelor de calitate în domeniu. De asemenea, ei solicită dota-rea instituţiilor medicale cu echipament modern, îmbunătăţirea comunicării dintre lucrătorii medicali şi pacienţi, asigurarea accesului pentru persoanele cu dizabilități în incinta spitalelor/policlinicilor. Respondenţii consideră necesară respectarea de către APL a cerinţelor transparenţei decizionale: informarea populaţiei despre proiectele deciziilor, organizarea dezbaterilor publice, luarea în consideraţie a propunerilor. 

Cum cetăţenii apreciază calitatea serviciilor publice şi relaţiile populaţiei cu autorităţile publice locale
Cum cetăţenii apreciază calitatea serviciilor publice şi relaţiile populaţiei cu autorităţile publice locale
Cum cetăţenii apreciază calitatea serviciilor publice şi relaţiile populaţiei cu autorităţile publice locale

O problemă extrem de actuală în opinia locuitorilor acestui oraş este  salubrizarea – colectarea separată şi evacuarea deşeurilor. Este necesară dotarea întreprinderii de gestionare a deşeurilor cu tehnica specială corespunzătoare, dezvoltarea sistemului de colectare şi reciclare a gunoiului; informarea/educarea populaţiei şi agenţilor economici în domeniul dat, precum şi aplicarea amenzilor pentru cei care încalcă regulile, au menţionat respondenţii din Criuleni.

Cimişlia

Referindu-se la aceleaşi domenii, respondenţii din Cimişlia au pus accentele şi pe alte aspecte, cum ar fi gestionarea ordonată a deşeurilor menajere, instruirea cetăţenilor în ce priveşte folosirea raţională a resurselor de apă, contabilizarea consumului de apă de către toţi consumatorii. “De scurtat rândurile la medici, de terminat cu “mulţumirile în plicuri”, de ridicat calitatea serviciilor medicale, inclusiv prin do-tarea instituţiilor medicale cu utilaj/tehnică modernă”, au menţionat cimişlienii participanţi la chestionare.

“Banii se duc, iar calitatea drumurilor e proastă. După fiecare reparaţie ar fi bine de făcut expertiza lucrărilor, dacă sunt încălcări – să se refacă din contul antreprenorului”, consideră respondenţii din Cimişlia.

Şoldăneşti

Şoldăneştenii sunt de părerea că nivelul de deservire a pacienţilor de către instituţiile medicale lasă mult de dorit, inclusiv şi după majorarea salariilor. O cauză ar fi şi deficitul acut de cadre medicale competente. 

Respondenţii s-au expus foarte critic faţă de situaţia de la piaţa comercială orăşenească. ”E antisanitarie. Nu sunt condiţii nici pentru vânzători, nici pentru cumpărători”. “Se percep taxe, se strâng şi bani cheş, dar nu se face nimic pentru lucrători şi cumpărători”. ”Sunt antreprenor. Stau fără lumină, fără apă, fără veceu. E cea mai scumpă şi neamenajată piaţă”.

Vizavi de construcţia şi reparaţia drumurilor intervievaţii au menţionat: “Unde locuiesc consilierii, drumurile se repară, unde locuim noi – reparaţii nu-s”. ”Trebuie să fie rapoarte publice despre cheltuirea banilor la construcţia şi reparaţia drumurilor”. “Pe strada  noastră (Cotovschi) au aşternut un strat subţire de pietriş şi şi-au luat grija. E nevoie de o expertiză a lucrărilor executate”.

Participanţii la chestionare au apreciat critic şi activitatea APL Şoldăneşti. “Concursurile pentru funcţiile publice sunt organizate formal”. “Competenţa şi profesionalismul  trebuie să fie condiţii obligatorii, de care la Şoldăneşti nu se prea ţine cont”. ”Funcţionarii sunt angajaţi prin cunoscuţi, înfloreşte cumătrismul și nănăşismul”.

”La noi în primărie uşile sunt închise, pe primar l-am văzut o singură dată…” ”Nu ştim aproape nimic ce proiecte se discută, ce decizii se iau… ”. ”Oamenii se tem să vină la şedinţe. Primarul are în Consiliu o “majoritate loială”, care votează pentru deciziile convenabile lui”. ”Populaţia trebuie să fie mai activă, Primăria – mai transparentă pentru cetăţeni”, sunt de părere şoldăneştenii.

Bălţi

Şi respondenţii din Bălţi au apreciat foarte critic prestaţia APL şi a structurilor subordonate acestora. În situaţia când, potrivit studiilor unor organizaţii neguvernamentale, Primăria Bălţi câţiva ani la rând este declarată cea mai transparentă APL din republică, participanţii la intervievarea TI-Moldova au declarat că au multe pretenţii şi faţă de autorităţi, şi faţă de serviciile publice din urbe. Dacă autorităţile publice ar informa mai bine şi s-ar consulta mai des cu populaţia, s-ar evita multe greşeli, cheltuieli inutile de bani şi litigii, consideră participanţii la chestionare. ”Acum se finalizează lucrările de reparaţie a străzii Decebal, care nu prevăd canale de colectare a apelor pluviale. De ce nu le-au luat în calcul la etapa proiectării lucrărilor? Ca mâine-poimâine să revină la acest obiect cu noi cheltuieli?”

”La construcţia şi reparaţia drumurilor se fură sume colosale de bani publici, toţi recunosc acest lucru, dar nu se face nimic pentru lichidarea schemelor respective”. “În microraionul Bălţii Noi în 4 ani nu s-a efectuat nicio reparaţie a drumurilor”. “Elaborarea unui sistem IT care ar identifica proiectele cu abateri de la cerinţele Planului Urbanistic General ar permite să se facă ordine în procesul de eliberare a autorizaţiilor de construcţie”. “În parcul “Andrieş” mai întâi au fost date în arendă chioşcurile, apoi arendaşilor li s-au vândut terenurile aferente. Ulterior aceştia au construit pe terenurile, deja private, clădiri capitale cu 2-3 etaje”. ”De organizat mai des consultări cu cetăţenii, de luat în consideraţie  propunerile populaţiei, refuzul să fie argumentat”. ”De stimulat implicarea cetăţenilor în procesul decizional”, ”La noi sunt votate, cu precădere, proiectele de decizii înaintate de partidul de la conducerea municipiului”. ”Am dorit să particip la şedinţele comisiilor consultative pentru sănătate, finanţe, educaţie. Nu mi-au permis“. ”Temele consultărilor, dezbaterilor să fie afişate public măcar cu vreo 15 zile înainte, dar nu cu 2-3 ore până la şedinţă”. „Primesc scrisori, petiţii doar dacă-s adresate primarului”, astfel au apreciat bălţenii activitatea autorităţilor orăşeneşti.  

Şi faţă de domeniul sănătăţii bălţenii au multe pretenţii. Dumnealor consideră că ar trebui aplicate nişte instrumente de verificare de către factorii de decizie, pacienţi, ONG-uri a activităţii instituţiilor medicale, unde înfloreşte corupţia, o atitudine dispreţuitoare, brutală faţă de pacienţi. ”Este necesar de ridicat nivelul profesional, cultura personalului”. “Trebuie să se acorde o deosebită atenţie bătrânilor”. “Copilului nostru i-au stabilit o diagnoză greşită. Dacă nu mergeam la Chişinău, pierdeam copilul”. “Este imposibil să intri în secţia de primire a bolnavilor. Pandus este, dar uşa cu gratii spre care duce acesta este permanent încuiată”, „Te programezi din timp la medic, dar totuna trebuie să stai ore în şir la coadă”, au mai notat respondenţii.

Cum cetăţenii apreciază calitatea serviciilor publice şi relaţiile populaţiei cu autorităţile publice locale
Cum cetăţenii apreciază calitatea serviciilor publice şi relaţiile populaţiei cu autorităţile publice locale

Concluziile urmează să le facă APL şi structurile lor

Intervievarea a cuprins, cu precădere, participanţii la seminarele/instruirile organizate de TI-Moldova în a. 2020 – reprezentanţi ai societăţii civile, angajaţi ai APL, persoane casnice, pensionari – în total 104 persoane. Interviurile au fost realizate prin telefon şi/sau e-mail în decembrie 2020 – ianuarie 2021. Deşi chestionarea nu este una reprezentativă, informaţiile colectate prezintă interes şi ar putea contribui la o mai bună conlucrare a APL cu populaţia, perfecţionarea metodelor de activitate, excluderea din practica lor a mai multor carenţe. Asta în cazul când materialul acumulat va fi examinat de APL din oraşele respective, dar şi alte localităţi şi se vor trage concluziile de rigoare. 

Tudor Iaşcenco

Infografice de A.Zabelinschi

Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului ”Angajament civic pentru o guvernare locală mai bună” cu sprijinul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveţiei în Moldova şi Secretariatul Transparency International. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor.    

Taguri
Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker