Politic

Reparaţia drumurilor din Orhei şi interesele de partid

Peste 80 la sută din banii repartizați în 2016 pentru reparația drumurilor din raionul Orhei au ajuns în primăriile conduse de edili democrați. De altfel, unele dintre firmele care au făcut lucrările au tangențe cu exponenți ai Partidului Democrat. Deși autoritățile locale au cheltuit milioane de lei pentru reparația drumurilor, oamenii se plâng că multe dintre renovări au fost făcute de mântuială și că gropile nu au dispărut. Unii experți susțin că la mijloc este o schemă clasică de spălare de bani, fiind vorba despre un amestec de clientelism politic, fraudarea achizițiilor și, probabil, finanțarea campaniei electorale.

 

În imagine: Drumurile reparate din Podgoreni, Zahoreni, Biești. Foto: CIJM

 

Aproape șase milioane de lei pentru reparația drumurilor locale

Potrivit informației de pe site-ul oficial al Consiliului raional Orhei, administrația raionului a repartizat în anul curent aproape șase milioane de lei pentru reparația drumurilor locale. Banii au ajuns în 22 de localități. Mai bine de patru milioane de lei, adică peste două treimi din suma totală, le-au revenit primarilor înaintați de Partidul Democ-rat, din care face parte și Tudor Golub, președintele Consiliului raional Orhei. El a fost ales la conducerea raionului de către consilierii PDM, PL și PPEM. Astfel, 14 primării în fruntea cărora se află primari democrați au primit sume între 131.000 și 616.000 de lei. Aceștia sunt urmați de edilii înaintați de Partidul Libe-ral, care au obținut, pentru reparația drumurilor, sume între 173.000 și 811.000 de lei (ultima cifră reprezintă suma a două contracte primite în 2016 de Primăria Vatici – n.r.). La polul opus se află primăriile conduse de liberal democrați. Drumurile în localitățile respective au fost reparate cu sume între 63.000 și 203.000 de lei. Între timp, unii dintre aceștia au trecut de partea democraților.

 

O lună pentru executarea lucrărilor

Prima achiziție pentru reparația drumurilor locale din raionul Orhei a fost organizată la 24 aprilie 2016 și s-a desfășurat în câteva blocuri. În caietul de sarcini au fost incluse lucrări de complexitate diferită – de la plombarea găurilor în asfalt, până la pietruirea și nivelarea drumurilor. Podgoreni, Zahoreni, Biești, Crihana, Brănești, Furceni, Peresecina, Mârzești, Camencea sau Jora de Jos sunt doar câteva localități care au beneficiat de reparații ale anumitor porțiuni de drum. Contractele au fost semnate pe data de 10 mai și prevedeau termenul de o lună pentru executarea lucrărilor, în timp ce valabilitatea acestora se extinde până la finele anului curent. La licitație au participat 13 firme, dintre care au fost declarate câștigătoare SRL “Genesis International”, Întreprinderea Individuală „Beșete Nicolae”, “Pultusk Invest” și “Credo Industry”.

 

Firma cu pile la Consiliul Raional

ÎI „Beșete Nicolae” a câștigat licitația pentru reparația drumurilor locale din satele Zahoreni, Podgoreni, Biești, Crihana. Tot această firmă a reparat drumul care leagă localitățile Brănești și Furceni din comuna Ivancea. Din contract reiese că licența pentru „construcții de clădiri, instalații și rețele tehnico-edilitare, reconstrucții” i-a fost eliberată firmei la 14 martie 2016, cu numai câteva luni înainte de desfășurarea licitației. N.Beșete susține că are 36 de ani de experiență în domeniul construcțiilor drumurilor și nu vede o problemă în faptul că firma sa a câștigat licitații fără a avea experiența necesară. „Și dacă abia acum am obținut licență asta ce înseamnă?”, se întreabă retoric antreprenorul.

Nicolae Beșete, fondatorul firmei, a înregistrat compania la Camera Înregistrării de Stat (CÎS) la 8 iunie 2011, iar sediul acesteia se află într-un imobil de pe str. Gorki din Orhei, domiciliul lui Beșete, înre-gistrat pe numele soției acestuia, Galina. Genul principal de activitate al companiei este închirierea mașinilor și echipamentelor pentru construcții, iar în ultimul raport financiar, prezentat în 2012, întreprinderea a raportat venituri de 88.000 de lei.

În afară de întreprinderea individuală, Nicolae Beșete este și cofondatorul unei alte firme, înregistrate acum 24 de ani – Cooperativa de Producție “Turvien”. Această firmă face conexiunea între Beșete și Ion Cocârlă, ex-șeful Secției Construcții, Gospodărie Comunală și Drumuri din cadrul Consiliului Raional Orhei, structură care coordonează toate lucrările de acest gen care se fac pe bani publici.

Datele de la CÎS arată că firma “Turvien” a fost fondată de soții Ion și Larisa Cocârlă, Nicolae Beșete și fiica acestuia, Lilia, care avea doar trei ani la momentul fondării companiei (!) și Elena Zbârnea. În ultimii cinci ani compania a încheiat contracte de achiziție pentru lucrări de reparație și construcție a mai multor clădiri și drumuri locale din raionul Orhei în sumă totală de 9,38 milioane de lei. Compania “Turvien” nu figurează în declarația cu privire la venituri și proprietate pentru 2015 a lui Ion Cocârlă, acesta însă raportează venituri din salariu la această firmă. Conform ultimului raport financiar prezentat în 2012, fondatorii companiei au încasat venituri din vânzări de peste jumătate de milion de lei. Ca și Tudor Golub, președintele raionului Orhei, Ion Cocârlă este membru al Partidului Democrat.

Acesta nu neagă că l-ar cunoaște pe Nicolae Beșete, dar susține că relația lor nu a influențat desemnarea firmei acestuia în calitate de câștigător al licitațiilor pentru reparația drumurilor. „Când trebuie conlucrăm. Întrep-rinderea are mecanisme, specialiști. Eu nu am participat la desemnarea câștigătorilor în cadrul Comisiei”, a declarat Ion Cocârlă. Și Nicolae Beșete neagă că partenerul său de afaceri l-ar fi ajutat să câștige licitațiile. „Ce are domnul Cocârlă cu întreprinderea mea? Eu am firma mea individuală. El are firma lui. Ce dacă sunt partener cu el? N-am cu el nimic. Ce v-ați aninat de mine?”, ne-a replicat Nicolae Beșete.

La rândul său, Ion Cocârlă confirmă că firma partene-rului său de afaceri a primit licența în construcții cu numai două luni înainte de organizarea licitației publice, dar susține că acest detaliu nu a jucat un rol important. „Printre altele, la el lucrările ies mai bine ca la alții cu experiența necesară”, spune Ion Cocârlă.

Despre milioanele care au intrat în conturile “Turvien” după ce firma a câștigat mai multe licitații cu statul, Ion Cocârlă spune că acestea nu au fost condiționate de funcția pe care a deținut-o. „Eu am fost șef nici un an de zile, din noiembrie 2015 până la 30 septembrie curent. Acum sunt consultant adjunct pe contracte. Am trecut la vârsta de pensie și am cedat postul. Nu eram eu singur, mai sunt oameni. Fiecare membru al Comisiei se uită. Acum nu sunt vremurile de cândva. Acum toți știu în ce te bagi și unde nu-i treaba ta. Eu în Comisie nu mă duceam”, a conchis Ion Cocârlă.

 

Firmă cu fondatori din  Partidul Democrat

Din Partidul Democrat face parte și Ivan Nepotu, fondatorul și administratorul “Pultusk Invest”, o altă firmă care a câștigat în anul curent contracte pentru reparația drumurilor din raionul Orhei. Nepotu este membru al Tineretului Democrat și a fondat firma în iulie 2014. La aproape un an distanță, în iunie 2015, “Pultusk Invest” a câștigat un contract de achiziție în valoare de 279.000 de lei pentru lucrări de reparație capitală a blocului alimentar la grădinița nr. 2 din Peresecina.

 

Drum reparat de două ori timp de trei ani

Pentru reparația drumului dintre satele Brănești și Furceni firma „Beșete Nicolae” a câștigat peste 200.000 de lei. Cele două sate au în total în jur de 3.500 de locuitori și fac parte din comuna Ivancea. Caietul de sarcini includea amenajarea îmbrăcămintei rutiere din piatră spartă, compactarea și nivelarea cu autogreider. Primarul comunei Ivancea, Oleg Gașper, spune că după terminarea lucrărilor, mai mulți localnici au avut întrebări legate de calitatea lucrărilor de reparație.

 

Potrivit lui Oleg Gașper, drumul a mai fost renovat, acum doi-trei ani, de aceeași firmă, ÎI „Beșete Nicolae”.

„Sincer vorbind, eu nu sunt satisfăcut de calitatea lucrărilor. O porțiune e făcută, alta – nu. Cu ochiul liber se vede că lasă de dorit calitatea. Cu noi nu s-a coordonat nimic, dar pot să vă spun la sigur, cu atâția bani, noi făceam lucru mai mult și mai bun”, afirmă Oleg Gașper. Primarul crede că este nevoie de o comisie care să expertizeze calitatea drumurilor reparate pe bani publici: „Dacă ar fi depins de noi, nu aș fi semnat actul de recepționare a lucrărilor și aș fi cerut ca firma să facă lucrările cât mai calitativ.”

De partea cealaltă, Nicolae Beșete susține că nu primarul este cel care trebuie să evalueze calitatea lucrărilor. „Ce are primarul cu drumul ăsta? De la SA “Drumuri Orhei “mi-au arătat care porțiune de drum să fac. Ei au venit și s-au uitat, au controlat, dar ce are primarul cu asta? Drumul respectiv nu intră sub responsabilitatea lui. De la Consiliul raional au spus că e bună calitatea drumurilor. Dacă ei au zis așa, înseamnă că e bună”, susține Nicolae Beșete.

 

„Nu au putut intra cu tehnica, de asta au reparat alt drum”

Tot ÎI „Beșete Nicolae” a reparat, în variantă albă, un drum din satul Biești. Primarul Ion Vlas afirmă că e mulțumit de calitatea lucrărilor. Curios este faptul că firma nu a reparat drumul inclus în caietul de sarcini, ci un altul. Asta deoarece, spune primarul, tehnica nu a putut ajunge acolo unde trebuia să facă reparații. „În comuna Biești intră trei localități – Cihoreni, Biești și Slobozia Hodorogea. Drumul central din Biești și Slobozia Hodorogea este asfaltat, iar în Cihoreni este pe pantă și l-am reparat. Cu banii primiți de la Consiliul raional Orhei am vrut să reparăm un drum care era mai într-o parte, dar fiindcă nu ajungeau bani și tehnica nu putea ajunge acolo, trebuia să tăiem mai mulți copaci, am convenit că mai bine reabilităm drumul central care trece prin sat, ca să fie un drum comun pentru toți”, a declarat primarul comunei Biești.

 

Au rămas gropi după reparații

La Peresecina, una dintre localitățile cu cel mai mare număr de populație din raion, autoritățile au valorificat banii pentru a plomba gropile în asfalt de pe strada centrală Ștefan cel Mare. Potrivit datelor pe de site-ul oficial al Consiliului raional Orhei, în acest scop au fost investiți peste 132.929 de lei, iar licitația a fost câștigată de “Genesis International”. 

Primarul localității, Nicolae Buzu, ne spune că nu e mulțumit de calitatea lucrărilor. „Au plombat în total vreo 200 de gropi de pe această stradă, mai mari și mai mici. Calitatea lasă mult de dorit. Au tăiat mai mult din asfalt și nu au plombat totul. Au rămas vreo cinci gropi mari după dânșii și nu le-au mai astupat. Eu cred că ar fi trebuit să calculeze bine atunci când s-au apucat de lucru”, spune edilul. Acesta afirmă că s-a adresat de mai multe ori pentru a remedia problema, dar fără niciun rezultat.

De partea cealaltă, Vitalie Mrug, directorul “Genesis International”, dă vina pe sărăcie și spune că toate lucrările au fost făcute conform caietului de sarcini. „Noi am astupat la loc găurile după ce a fost tăiat asfaltul. Poate cineva a venit după noi. Nu știu. Primarul a vrut să facem mai mult, dar nu am putut face, că nu erau bani. Noi am făcut în limita bugetului. Când s-a adunat comisia nu au fost reproșuri nici la volumul lucrărilor, nici la calitate”, a subliniat Mrug.

Primarul crede că de vină ar fi suma redusă pe care a propus-o la licitație câștigătorul: „S-au alocat 200.000, dar ei s-au angajat să facă aceste lucrări cu 135.000-140.000 de lei”.

Tot “Genesis International” a reparat și drumul de acces spre satul Camencea, dar și drumurile locale din satele Teleșeu, Ciocâlteni, Brăviceni, Mitoc, Pelivan, Cișmea, Pohorniceni și drumul care leagă Crihana de Cucuruzenii de Sus. În total, în conturile firmei au intrat peste 1,7 milioane de lei.

Firma a fost înregistrată în martie 2013, iar autorizația pentru construcția de clădiri, instalații și rețele tehnico-edilitare, reconstrucții i-a fost eliberată de Camera de Licențiere în martie 2015.

La Teleșeu au fost reparate câteva găuri în asfaltul drumului de la intrarea în sat, iar cu banii rămași a fost pietruită o porțiune de drum din localitate. 

„Era un drum plin cu noroi, unde se îngloda lumea. Cu banii alocați de la Consi-liu – peste 100.000 de lei, s-a pus o bază bună de prundiș, după care, moluz alb, fiind utilizată tehnica specială”, ne povestește primarul Anatol Bucatcă.

Primarul  spune că drumul de la intrarea în sat are peste 30 de ani și că necesită o reparație capitală, astfel încât plombarea găurilor este o soluție ineficientă în acest caz. „De la anul nu mai acceptăm plombări, drumul e din anul 1981, e foarte vechi. Din informația pe care o am trebuia să beneficiem de 60 de tone de asfalt, dar s-au pus doar 20 de tone. Alte 40 de tone au fost realocate la drumul Camencea – Donici. Noi am insistat în schimb să fie reparat un drum din sat unde erau probleme mari.”

În 2015, compania “Gene-sis” a câștigat contracte în valoare de 7,2 milioane de lei pentru reparația mai multor străzi din orașul Orhei. Firma a figurat într-o investigație jurnalistică semnată de RISE Moldova privind reparația drumurilor din Chișinău. “Genesis” a reuşit să obţină în anii 2013-2016 mai multe contracte de lucrări pentru mai multe drumuri din ţară, în valoare de circa 75 mln de lei, inclusiv la Şoldăneşti, Nisporeni și Ialoveni.                                        

 

A doua licitație – aceiași câștigători

A doua licitație pentru reparația drumurilor a fost organizată de Consiliul raional la sfârșitul verii, contractele fiind încheiate pe data de 18 august 2016. Câștigătoare sunt două firme care au obținut contracte și anterior – „Beșete Nicolae” și “Credo Industry” SRL. Potrivit documentului plasat pe site-ul oficial al Consiliului raional Orhei, firmele s-au angajat să execute lucrările până pe data de 31 decembrie 2016.

„După prima licitație au mai rămas peste un milion de lei și am decis să facem și a doua licitație, din economii”, a subliniat Ion Cocârlă. ÎI „Beșete Nicolae” s-a angajat să repare drumuri locale din Berezlogi cu suma de 323.353 de lei și drumuri din Vatici, cu suma de 264.827 de lei. Primarul localității Berezlogi se arată mulțumit de cei 900 de metri de drum reparaţi. „Firma a făcut chiar vreo 300 de metri de drum care nu a fost deloc”, subliniază edilul.

 Cea de-a doua firmă, Credo Industry” SRL, a obținut un contract în sumă de 569.319 lei pentru lucrările de reparaţie a străzii Petrodava din orașul Orhei. Potrivit lui Ion Cocârlă, în luna noiembrie curent va fi organizată o a treia licitație, pentru reparația drumurilor locale din alte trei sate: Step-Soci, Târzieni și Morozeni.

 

Drumurile sunt numai gropi

Mihai Gandrabura, președintele ONG-ului “Civis” din Orhei, care monitorizează achizițiile publice efectuate de autoritățile din acest raion, a mers să urmărească desfăşurarea lucrărilor de renovare a drumurilor în mai multe localități. „La Podgoreni, Zahoreni, Biești, Crihana, drumurile asfaltate sunt o raritate. Aici autoritățile au astupat gropile existente în drumuri cu pietriș. Dacă ne uităm atent, se observă că drumurile au fost astupate cu puțin pietriș, dar toate lucrările au fost făcute superficial, pietrișul fiind prea mășcat și nefiind fixat cu nimic”, spune activistul.

 

Expertă: „Un amestec de clientelism politic, fraudarea achizițiilor și, probabil, finanțarea

campaniei electorale”

La rândul său, Olesea Stamate, preşedinta Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), susține că este vorba de o schemă clasică de spălare a banilor. „Un amestec de clientelism politic, frauda-rea achizițiilor și, probabil, finanțarea campaniei electorale. Asemenea cazuri se întâmplă în diverse sectoare și peste tot în republică, din păcate. Acestea nu pot fi scoase la iveală decât prin participarea activă a cetățenilor, cărora nu le este indiferentă bunăstarea localității și utilizarea banilor publici”, spune Olesea Stamate. Experta face trimitere la reformarea sistemului de achiziții, una dintre următoarele acțiuni ale căreia este concentrarea achizițiilor în cadrul autorităților mai mari, pentru a evita desfășurarea unei multitudini de achiziții „mărunte” de către autorități care nu dispun de capacități să o facă calitativ și eficient.

„Acest caz însă ne arată că beneficiarul (comunitatea) și reprezentantul acestuia (primarul) sunt total „deconectaţi” de la procesul de achiziție a lucrărilor precum și de la evaluarea calității acestora și aprobarea finală. Astfel, posibilitățile și pârghiile de influență asupra agentului economic neperformant rămân minime. Este un subiect la care merită să ne gândim bine înainte de a lua asemenea decizii, or, optimizările sunt bune ca principiu, însă riscante în practică”, constată președinta AGER.

 

 

 

 

Source: cuvintul.md

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close