
La Școala profesională din Rezina, Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei și alte 10 instituții de învățământ profesional tehnic din Moldova, disciplinele care vizează dezvoltarea abilităților de viață ale elevilor vor fi predate, începând cu acest semestru, în săli de clasă renovate după un nou design.
Atmosfera din sala de studii este considerată a fi unul dintre cei mai importanți factori care au impact asupra procesului de învățământ. Clasele prietenoase sunt amenajate pentru a crea spații de învățare „active” pentru a permite elevilor să comunice și să colaboreze, similar cu ceea ce se așteaptă de la ei la locul de muncă. Mediul de învățare este pozitiv, încurajator, în care elevii să simtă sentimentul de apartenență, să aibă încredere în alții, să pună întrebări și să se simtă încurajați să facă față provocărilor.
Modelul sălilor de clasă a fost co-creat împreună cu elevii, iar renovarea a avut loc în cadrul proiectului “Dezvoltarea abilităților de viață și a comportamentelor sănătoase în rândul elevilor din învățământul profesional tehnic pentru o mai bună pregătire de angajare în câmpul muncii” implementat de către Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) cu suportul Agenției Austriece pentru Dezvoltare (ADA) din fondurile Cooperării Austriece pentru Dezvoltare, în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
Prezentă la eveniment, Excelența Sa, ambasadoarea Republicii Austria la Chișinău, Stella Avallone, a remarcat progresul proiectului, în ciuda provocărilor cauzate de Covid-19. „Proiectul se bazează pe un parteneriat de succes între ADA și UNFPA pe care continuăm să îl consolidăm, iar împreună cu Ministerul Educației să contribuim în continuare în mod substanțial la dezvoltarea durabilă și incluzivă a Republicii Moldova”, a declarat ambasadoarea.
„Aceste săli de clasă reprezintă o etapă importantă în eforturile noastre comune de a sprijini fetele și băieții din învățământul profesional tehnic să dezvolte comportamente sigure și sănătoase, să dezvolte abilități care să îi ajute să își îndeplinească aspirațiile personale și profesionale. Acest moment reflectă misiunea noastră la UNFPA Moldova, de a asigura drepturi și oportunități pentru fiecare tânăr și subliniază laitmotivul proiectului nostru – Educație pentru viață – Dreptul meu, alegerea mea ”, a declarat Nigina Abaszada, reprezentanta rezidentă, UNFPA Moldova.
Noile clase prietenoase tinerilor au fost renovate cu bănci individuale modulare, dulapuri personale, iluminare prietenoasă pentru ochi, culori calde menite să îmbunătățească buna dispoziție, materiale pentru educație prin joc ca echipamente IT, dispozitive audio și video precum și zone de recreere.
Principiile de predare și învățare în educația pentru formarea abilităților de viață ar trebui reflectate atât în interiorul, cât și în afara clasei. Acest lucru se poate face cel mai eficient în spații prietenoase și sigure și prin aplicarea abordării integrate în întreg procesul educațional (atât în școli și în cămine, cât și la locul de practică). Toți membrii comunității de învățământ ar trebui să exprime aceleași valori și principii.
Dezvoltarea abilităților de viață într-un mediu de studii sigur împreună cu accesul la servicii de sănătate prietenoase tinerilor are un efect pozitiv pe tot parcursul vieții asupra sănătății și bunăstării tinerilor. Un mediu de studii democratic, fără prejudecăți și încurajator bazat pe nevoile tinerilor este creat împreună cu elevii, profesorii etc.
Peste 6000 de studenți sunt implicați direct în proiect. În aceste săli de clasă, elevii vor explora subiecte precum „Decizii pentru un mod sănătos de viață” și „Dezvoltarea personală”. De asemenea, rețeaua de educatori de la egal la egal, care a fost creată pentru prima dată în sistemul de învățământ profesional tehnic ca parte a proiectului, va organiza aici diferite întâlniri și instruiri, consolidând eforturile de implementare.
Irina Lipcanu