Social

Pericolul goanei după faimă pe rețelele sociale și limitele popularității în mediul online

Pericolul goanei după faimă pe rețelele sociale și limitele popularității în mediul online.

Unii urcă pe clădiri cu înălțimi de zeci sau sute de metri, alții organizează curse ilegale cu mașini. Tot mai mulți adolescenți și tineri din țară, dar și de peste hotare, sunt gata să meargă la orice doar ca să adune cât mai multe like-uri și vizualizări pe rețelele sociale, fiind vorba în special de Instagram și, mai nou, TikTok. Bună, sunt Ana Sârbu, iar astăzi la Podcast cuMINTE vorbim despre goana după popularitate și consecințele acesteia. 

În Republica Moldova, 40% dintre copiii de sub zece ani au deja un cont pe rețelele sociale, iar două treimi din cei cu vârsta cuprinsă între 12 și 15 ani accesează zilnic Internetul. Sunt datele unui studiu național realizat de Centrul „La Strada”. În mediul online, adolescenții nu doar studiază, citesc sau urmăresc filme documentare. Mulți dintre ei își creează profile pe rețelele sociale, unde încearcă să adune câți mai mulți urmăritori și … să devină faimoși. Unii recunosc că o fac pentru a câștiga bani, alții însă – pentru că duc lipsă de atenție și apreciere, spun specialiștii.

Psihoteraupeta Inga Russu:Mulți adolescenți sau tineri sunt gata la practic orice pentru a ajunge populari și, cu părere de rău, unii dintre ei nu înțeleg care este limita și până unde se poate de mers, asta devenind destul de riscant, inclusiv pentru viață. Persoana conștient se implică în niște riscuri, considerând că asta ar merita. La asemenea lucruri recurg și ajung tinerii sau adolescenții care au avut nevoie – și le mai au – nevoi emoționale neîndeplinite, pentru că această popularitate deseori este doar o iluzie: poți să fii popular pentru 30 de persoane, poți să fii popular pentru 300 de mii de persoane și uneori cei 300 de mii sau cele 3 milioane ar putea fi încă insuficiente”.

În era like-urilor și sutelor de mii de followeri, goana după faimă poate să atingă cote extreme – tinerii își riscă viața, sănătatea și integritatea fizică în schimbul aprecierii fanilor. Câteva săptămâni în urmă, Poliția din Chișinău a reținut mai mulți tineri pentru că ar fi organizat curse ilegale de mașini în Capitală. Cei care se aflau la volanul automobilelor au recunoscut în fața oamenilor legii că voiau să filmeze secvențe video pentru rețeaua TikTok. Tinerii au fost amendați de către polițiști. 

Nu este însă unicul caz de acest fel. În ultima perioadă am tot dat peste filmulețe în care diferiți tineri se laudă că sunt opriți sau reținuți de oamenii legii pentru că au comis fapte ilegale. Astfel de videouri au devenit un adevărat trend în rândul tinerilor care nu dețin încă un permis de conducere. Unii dintre ei postează cum se deplasează cu viteză excesivă, alții – cum conduc neregulamentar la volanul unor automobile luxoase.

Probabil ați auzit și de tinerii care au urcat pe o clădire înaltă din Capitală, un hotel părăsit, și au încercat să facă parcour, uimindu-și urmăritorii cu trucuri extrem de periculoase. Iar unul dintre cele mai recente incidente e al băiatului care a căzut de la o înălțime de câțiva metri, într-un centru comercial din Capitală, în încercarea de a filma un video pentru TikTok. Potrivit medicilor, drept consecință, el a suferit mai multe intervenții chirurgicale complicate și chiar dacă a fost externat, urmează să mai fie operat. 

Inga Russu: „Popularitatea este o nevoie umană caracteristică nu doar tinerilor. Acest lucru ne conduce spre iluzia fericirii, care este doar o iluzie, și punem pe umerii acestei nevoi de recunoaștere socială dependența noastră de a ne simți bine”.

Cu doi ani în urmă, Ana-Maria Ion, o tânără de 20 de ani din Chișinău, a decis să devină vloggeriță, fiind inspirată de o altă tânără faimoasă din Rusia. Ana-Maria postează scurte secvențe video umoristice, fiind urmărită de peste 120.000 de persoane pe pagina sa de Instagram și aproape 90.000 pe TikTok.

Ana-Maria Ion: Când am postat primul video, aveam mari emoții, îmi făceam griji pentru ceea ce va zice lumea. Majoritatea adolescenților cred că vor să devină populari anume pentru popularitate, dar și bani. Când eu am început, nu credeam că voi avea vreun venit. Știam că poți face bani, dar eu nu credeam că am să ajung la 100 și ceva de mii”.

Tânăra spune că-i place atenția fanilor, acesta fiind unul dintre motivele pentru care continuă să creeze conținut pentru social media.

Ana-Maria Ion: Este tare plăcută această atenție. Chiar și când merg undeva pe stradă oamenii se interesează, se uită la tine, te recunosc și vor să facă fotografii cu tine. Cred că din acest motiv mulți vor să fie bloggeri”.

Totuși, zice ea, și goana după popularitate are limite. Nu toți tinerii influenceri ar fi gata de orice pentru vizualizări și aprecieri. 

Ana-Maria Ion: Când oamenii sunt gata la chestii pentru mine inacceptabile, ca să-și mărească auditoriul, când este vorba de hype murdar, când oamenii nu au principii – pentru mine este inacceptabil. Dacă vrei să-ți faci auditoriu printr-un anumit talent, el o să se tragă la tine, dar dacă nu se trage, posibil ceea ce faci nu ți se porivește. Eu nu iubesc să fac ceva pentru urmăritori, eu fac ceea ce fac și dacă place oamenilor – se uită, dacă nu, sau dacă nu le mai plac, pot să-mi dea unfollow. Nu alerg după urmăritori ori după vizualizări. Interacționez cu publicul, fac videouri amuzante, postez fotografii, asta este cam tot ce fac pentru a atrage publicul.

Am înțeles cauza tendinței spre popularitate a multor adolescenți, dar ce trebuie să facă părinții în astfel de cazuri? Să le interzică să facă postări pe rețele? Să nu le ofere telefoane? Să le deconecteze Internetul?

Inga Russu: „Atâta timp cât părintele este corect față de sine în atitudinea lui de părinte, este corect față de copilul pentru care el este responsabil, atunci copilul acesta va crește deja cu limitele foarte clare pentru această viață. El va înțelege ce-i face bine și ce nu-i face bine, asta pornește din primii ani de viață alături de părinți, nu prin impunere, restricționări, limitări în ceea ce înseamnă utilizarea Internetului sau control excesiv – nu, ci prin propriul model de viață, prin propria corectitudine, prin propria securitate emoțională.

Este posibil ca fiecare dintre copiii care cresc în maximă siguranță și securitate să nimerească și pe un teren riscant. Este ceva firesc, părintele nu tot timpul va fi alături, părintele nu va putea controla orice la acest copil, însă un copil care pornește deja cu resursele de acasă – și vorbim aici de resursele emoționale- , el va înțelege până unde se poate merge sau chiar dacă am mers pe un teren greșit, mă pot întoarce înapoi și asta nu este greșit – să te întorci înapoi de acolo unde ție îți face rău. 

Psihoterapeuta susține că atunci când creezi conținut pentru social media trebuie să înțelegi „regulile de bază ale unui conținut: Ce fac? Pentru cine o fac? De ce o fac? Răspunsul la aceste întrebări deja ne va ajuta să respectăm o anumită integritate. Un principiu din psihologie spune în felul următor: noi putem să facem orice, absolut orice în această lume, atât timp cât asta nu produce rău mie sau altuia din această lume”.

O regulă pe care echipa cuMINTE te îndeamnă să o respecți, drag fan al podcastului nostru, fie că ești pe post de influencer și generator de mesaje în online, fie că te numeri printre miile de followeri care urmăresc zilnic postările influencerilor și pot să încurajeze sau descurajeze un anumit comportament. Iar dacă ești părinte sau ai în grija ta un adolescent, amintește-i mai des că, mai presus decât orice, viața are prioritate. 

Sursa
mediaonline.md
Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker