Cere socoteală pentru banii publiciEconomieRezina

Un buget auster şi cu semne de întrebare

Un buget auster şi cu semne de întrebare.

Bugetul raionului Rezina pentru 2021 a fost format în baza acelorași criterii ca și în anii precedenți: veniturile proprii (impozitul pe venitul persoanelor fizice din teritoriu, taxa pentru apă, extragerea zăcămintelor minerale utile etc.) – cca 3,5 mil. lei și transferurile din bugetul de stat  (majoritatea absolută cu destinație specială) – 151,7 mil. lei.

Cheltuielile prognozate sunt egale cu veniturile – 160,05 mil. lei, fiind determinate și reglate, în cea mai mare parte, de transferurile de la centru.

În situația când autoritățile raionale au o marjă financiară foarte limitată de manevră, sunt extrem de modeste și posibilitățile lor. Mai ales că sursele proprii de venituri de la an la an nu cresc sau chiar se reduc. Dacă în 2020 defalcările din impozitul pe venitul persoanelor fizice în bugetul raionului urmau să constituie circa 6,57 mil. lei, apoi în bugetul pentru 2021, luându-se ca bază realitățile de pe piața muncii din raion, a fost prognozată o sumă cu 1,3 mil. mai mică.

Ceea ce înseamnă că, în pofida majorărilor de salarii promise şi efectuate de guvernare şi agenții economici în această perioadă, sursele de acoperire a acestor venituri se răresc. Asta, deși în campaniile electorale toți pretendenții la guvernare tradițional promit crearea a mii de locuri de muncă și relansarea economiei, stoparea exodului peste hotare a forței de muncă.

În 3 ani contingentul elevilor din raion s-a redus cu circa 700 de persoane

În procesul examinării proiectului bugetului raionului pentru  a. 2021, consiliera Liuba Stavinschi a abordat problema optimizării unor instituții de educație, sectorul care asimilează circa 70 la sută din bugetul raionului. În opinia dumneaei, ar fi rezonabil ca educația preșcolară și cea școlară din unele localități să fie trecute sub o administrare unică. 

Șefa Direcției Generale  Învățământ, Tineret și Sport, Lidia Lazari i-a replicat, că deocamdată nu-i cazul de procedat la asemenea măsuri, deoarece la ora actuală economiile de la optimizarea unor unități administrative ar fi nesemnificative, de doar 70-100 de mii de lei. Totodată, L. Lazari a confirmat faptul că pe an ce trece în raion contingentul elevilor scade și în viitorul apropiat nu se întrevăd semne de schimbare a situației, cauzele principale fiind degradarea economică a localităţilor şi exodul masiv al tinerilor în căutarea unui câştig decent peste hotare.

O analiză elementară a stării învățământului din raionul Rezina din ultimii ani demonstrează foarte evident ipocrizia celor care nu vor să vadă cauzele adevărate ale degradării învățământului din Republica Moldova. Potrivit datelor Direcției Generale Învățământ, Tineret și Sport Rezina, în anul de studii 2017-2018 în școlile din raion învățau 4708 elevi.

Doar în trei ani, conform aceleiași surse, numărul elevilor s-a redus până la 4043. Adică, raionul a rămas fără șapte școli de tipul Gimnaziilor Horodiște sau Saharna Nouă de astăzi. Apropo, în această perioadă la guvernare în R. Moldova și raionul Rezina au fost democraţii şi socialiștii.

Unde nu-i transparență, înfloresc fraudele

În bugetul raionului Rezina pentru a. 2021 la capitolul investiții capitale sunt prevăzuți (din transferurile din Bugetul de Stat) 7,7 mil. lei pentru dezvoltarea drumurilor. Cel mai probabil, suma investițiilor în diverse domenii va fi mai mare, din contul diferitor proiecte (unul în valoare de peste 80 mii euro a fost aprobat de Consiliu chiar în sesiunea respectivă), soldul disponibil format din contul executării bugetului a. 2020.

Ar fi de dorit însă ca resursele respective să fie gestionate transparent, cu maximă eficiență pentru localități și populație, dar nu cum s-a procedat în perioada 2011-2018, sub administrația PDM în frunte cu E. Graur. În virtutea politicii bugetar fiscale în vigoare atunci, în perioada de referință posibilitățile financiare ale administrației raionului au fost cele mai solide din ultimele trei decenii. Numai că, utilizate netransparent și extrem de fraudulos, în interese personale și de partid, zecile de milioane de lei cheltuite nu au dat efectul scontat.

Amintim că în şase ani cca 13 mil. lei au fost cheltuiţi pentru construcţia staţiei de epurare a apelor reziduale, care aşa şi nu funcţionează, 12,2 mil.  lei – pentru Complexul sportiv care nu se ştie dacă în genere va funcţiona vreodată, 647 mii lei pentru havuzul din coastele clădirii Primăriei oraşului, care a ieşit din funcţiune chiar în perioada de garanţie, 18 mil. lei figureazăîntr-un contract de schimbare a uşilor şi ferestrelor la şcolile din raion, cheltuielile reale din care sumă nimeni nu vrea să le analizeze şi să le confirme.

Zeci de milioane de lei au fost trecuţi la cheltuieli pentru reparația unor drumuri, iluminarea stradală, alte lucrări, care în realitate au fost efectuate parțial, dar achitate complet în baza unor acte false, ca mai apoi lucrările la aceste obiective să fie repetate din alte surse.

CUVÂNTUL şi presa centrală au dezvăluit mai multe abuzuri şi fraude  în domeniul cheltuirii banilor publici de către autorităţile  raionului Rezina, dar în ciuda multiplelor sesizări din partea cetăţenilor și a jurnaliștilor, organele de drept nu se grăbesc să investigheze şi să aprecieze prin prisma legislației aceste fapte și să sancționeze autorii lor. Pentru că în spatele acestor bănuieli stau reprezentanți concreți ai fostei și actualei guvernări, care în R. Moldova, de regulă, se bucură de imunitate în faţa legii.

Reduceri pentru unii, majorări pentru alţii

Spre deosebire de anii precedenți, înainte de a pune în discuție proiectul bugetului raionului pentru a. 2021, Aparatul președintelui a dorit să-l treacă prin audieri publice, precum cere legislația. Numai că audierile n-au avut loc pentru că s-au prezentat doar câțiva reprezentanți ai structurilor subordonate Consiliului Raional. În procesul examinării proiectului bugetului în comisiile consultative însăau fost expuse mai multe sesizări și propuneri privind modificarea documentului.

Astfel, în urma examinării proiectului în comisiile consultative, suma veniturilor şi cheltuielilor bugetare în a. 2021 s-a redus cu peste 7,5 mil. lei. Reducerea vizează în cea mai mare parte  transferurile de la Bugetul de Stat (6,64 mil. lei), cu 3,8 mil. s-au micşorat transferurile pentru infrastructura drumurilor, cu circa 1.4 mil. – transferurile pentru învăţământ etc.

În procesul discuţiilor în comisii, consilierii au propus mai multe modificări în deciziile anterioare ale CR, în special privind realocarea unor sume de bani către alte entităţi, care, potrivit consilierului Oleg Negură, n-au trecut din lipsă de resurse financiare.

Semne de întrebare trezeşte anexa nr. 8 la Decizia privind aprobarea Bugetului raionului Rezina pentru a. 2021. Începând cu anul electoral 2019, la solicitarea Aparatului preşedintelui, CR a majorat substanţial limitele de kilometri pentru autoturismele preşedintelui (cu circa 20 de mii) vicepreşedinţilor (cu 9 mii), şefilor structurilor CR (cu 6-9 mii). La comisia  consultativă, potrivit dlui Negură,  despre anexa nr.8 nu s-a vorbit, în proiectul deciziei dezbătut în şedinţa Consiliului şi aprobat în ambele lecturi,  limitele anuale pentru autoturismele de serviciu sunt fixate în mărime de 36-20 mii km. În decizia aprobată şi publicată însă au rămas limitele vechi, majorate (!?)

Tudor Iaşcenco

Acest material este realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a proiectului “Responsabilitate și implicare civică pentru buna guvernare”, implementat de Asociația Presei Independente (API) și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene. 

 Limita aprobată pentru autoturismele de serviciu 

Denumirea secţiei, direcţiei Nr. de  autoturismeLimita anuală  (mii km)
1. Preşedintele raionului Rezina 55
2. Vicepreşedintele raionului Rezina 33
3. Vicepreşedintele raionului Rezina 33
4. Secţia Construcţii, Gospodărie Comunală şi Drumuri 24
5. Direcţia Generală Învăţământ, Tineret şi Sport 24
6. Direcţia Finanţe 33
7. Direcţia Asistenţă Socială şi Protecţia Familiei 26
8. Direcţia Agricultură, Alimentaţie, Arhitectură şi Cadastru 24
9. Secţia Cultură 20
10. Secţia Economie 24
   
Total  296
Cere socoteală pentru banii publici semnul la sfârşitul materialelor 1

Taguri
Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker