Politic

Atenție: propaganda pro-Kremlin a revenit la unele televiziuni din Moldova

La ultima ședință din acest an, deputații socialiști, cei din partidul „Șor” și din platforma „Pentru Moldova” au modificat Codul serviciilor media audiovizuale și au permis retransmiterea programelor informative și analitice ale posturilor de televiziune din Federația Rusă, care erau interzise până atunci.

Imediat după publicare amendamentelor în „Monitorul Oficial”, televiziunile controlate de PSRM au început să retransmită știrile și emisiunile informative ale unor posturi TV din Rusia, recunoscute la nivel european ca portavoce ale propagandei pro-Kremlin.  

În 2018, deputații au completat legislația cu o prevedere, prin care a fost interzisă preluarea programelor audiovizuale cu un conținut informativ, analitic, militar și politic din statele care nu au ratificat Convenția Europeană cu privire la televiziunea transfrontalieră, Federația Rusă fiind una din aceste țări. La aproape trei ani de la adoptarea acestor modificări, deputații socialiști, cei din „Pentru Moldova” și din Partidul „Șor” au amendat Codul serviciilor media audiovizuale, astfel încât posturile de televiziune și radio pot retransmite emisiunile informativ-analitice din țările care nu au ratificat Convenția europeană. 

Președintele comisiei parlamentare pentru mass-media și unul dintre autorii proiectului, deputatul socialist Adrian Lebedinschi argumentează modificarea legii prin solicitările din partea cetățenilor. „Din cauza legii vechi, cam 30% din populația Republicii Moldova a renunțat la televiziunile naționale și au trecut la televiziunile prin Internet. Noi avem sute de solicitări de la oameni care și-au dorit să aibă acces la aceste televiziuni”, afirmă A. Lebedinschi. 

Lege votată în grabă, fără consultări publice

Întrebat dacă a ținut cont și de opinia societății civile și a organizațiilor din domeniul mass-media, deputatul PSRM spune că proiectul de lege a fost supus consultărilor publice pe site-ul Parlamentului și nu organizațiile neguvernamentale trebuie să decidă ce conținut trebuie să ajungă pe ecranele moldovenilor. Reamintim că ONG-urile de media au criticat dur proiectul de lege privind amendarea Codului serviciilor media audiovizuale care prevedea și alte modificări periculoase pentru dezvoltarea audiovizualului autohton, cerând retragerea proiectului din procedura legislativă. 

Graba cu care au fost adoptate aceste modificări și neimplicarea în discuții a mai multor părți interesate a fost criticată și de Delegația Uniunii Europene în R. Moldova. Într-un mesaj publicat pe pagina oficială de Facebook, Delegația UE afirmă că „orice modificări care țin de presă ar trebui să se bazeze pe consultări ample (…) care implică mass-media, societatea civilă și alte părți interesate relevante și trebuie luate în considerare cele mai bune practici internaționale și accesul cetățenilor la informații”.

În 2017, Asociația Presei Independente (API) a realizat monitorizarea de conținut a posturilor de televiziune retransmise din Federația Rusă, iar potrivit concluziilor generale, aceste posturi transmiteau mesaje propagandistice şi manipulau constant opinia publică prin „prezentarea exclusivă a subiectelor sensibile din perspectiva vinovăției Occidentului, în primul rând a SUA, NATO și UE, pentru escaladarea conflictelor militare și a tot ce se întâmplă negativ în regiune sau în lume”. 

Letonia și Lituania au interzis postul rusesc RT

În ultimii ani, Uniunea Europeană și unele state membre UE și-au intensificat lupta împotriva dezinformării și a propagandei. În 2016, Parlamentul European a adoptat Rezoluția referitoare la comunicarea strategică a UE pentru a contracara propaganda părților terțe împotriva sa, prin care s-a exprimat „profunda îngrijorare de extindere rapidă a activităților inspirate de Kremlin în Europa, inclusiv dezinformarea și propaganda prin care urmărește să mențină sau să extindă influența Rusiei și să slăbească și să divizeze UE”. În Rezoluția referitoare la ingerințele electorale externe și dezinformarea în procesele democratice naționale și europene, adoptată de Parlamentul European la 10 octombrie 2019,UE recunoaște: „campaniile de dezinformare ale Rusiei e principala sursă de dezinformare în Europa”.

Unele state membre UE au luat măsuri de contracarare a propagandei pro-Kremlin prin interzicea difuzării unor posturi de televiziune. Astfel, în iunie 2020, canalul RT (Russia Today) a fost interzis în Letonia, Consiliul Național pentru mass-media electronică din această țară motivând că directorul acestei televiziuni, Dmitri Kiselev se află pe lista de sancțiuni a Uniunii Europene din martie 2014, fiind acuzat de promovarea propagandei în sprijinul anexării ilegale a Crimeii. La scurt timp, o decizie similară a fost luată și de Comisia Guvernamentală de Radio și Televiziune din Lituania

Să folosim „sita” minții!

Expertul media Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociației Presei Electronice (APEL), spune că cel mai bun antidot contra propagandei, dezinformării și manipulării este gândirea critică și doar dezvoltarea ei ar ajuta oamenii în lupta contra propagandei. „Propaganda este periculoasă până se „întâlnește” cu gândirea critică. De îndată ce este deconspirată, propaganda nu mai este propagandă.

Dacă „înghițim” de-a valma toată informația ce ni se bagă pe gât, fără s-o trecem prin „sita” minții or, altfel spus, prin filtrul gândirii critice, această informație ne va încâlci gândurile în așa hal, încât vom începe să gândim cu gândurile altcuiva, ale unor anonimi care vor să ne manipuleze”, afirmă expertul. Ion Bunduchi le recomandă oamenilor să analizeze critic toate produsele media, indiferent că sunt autohtone sau străine. 

Mariana Jacot, Asociația Presei Independente

Taguri
Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker