Cere socoteală pentru banii publiciInvestigații

85 de milioane pentru doi km de asfalt sau cum suferă oamenii de pe urma angajamentelor neonorate de autorități

85 de milioane pentru doi km de asfalt sau cum suferă oamenii de pe urma angajamentelor neonorate de autorități. 

Doi kilometri de drum asfaltat. Acesta este rezultatul proiectului de reparare a drumului L-326 M2 (Clişova-Suhuluceni-Leuşeni-Verejeni) a cărui buget depășește 85 de milioane de lei.

Astăzi, doar panoul informativ mai amintește despre executarea lucrărilor de reabilitare a drumului care asigură conexiunea dintre opt localități din raioanele Orhei și Telenești și a cărui reparație durează de peste patru ani. Conform proiectului inițial, drumul trebuia să fie dat în exploatare finală încă în toamna anului trecut. În prezent, însă avem doar bucăți de șosea care se află la diferite stadii de reabilitare. Lipsa pavajului final face drumul absolut impracticabil.

Cu regret, atât compania responsabilă de lucrări, cât și autoritățile publice implicate în realizarea proiectului nu ne-au oferit răspunsuri clare la următoarele întrebări: Care este termenul real de încheiere a proiectului? Care este costul real al acestui obiect de infrastructură? Cine dintre funcționari poartă răspundere pentru realizarea sau, dimpotrivă, nerealizarea acestui proiect? Și, în final, cine a pus „mâna pe bani” în cazul în care vom identifica că o parte dintre ei au fost utilizați cu rea-credință?

Septembrie 2020. Așa arată drumul Verejeni – Clișova. Sursa foto: Grigorie Stegărescu via Facebook

85 de milioane pentru doi km de asfalt sau cum suferă oamenii de pe urma angajamentelor neonorate de autorități (FOTO, DOC)
85 de milioane pentru doi km de asfalt sau cum suferă oamenii de pe urma angajamentelor neonorate de autorități (FOTO, DOC)

De unde am pornit și ce trebuia să avem în 24 de luni 

Necesitatea realizării proiectului de reabilitare a drumului a fost menționat pentru prima dată încă în anul 2010. Traseul a fost inclus în Lista proiectelor prioritare de dezvoltare regională a Guvernului condus la acea vreme de Vlad Filat. Licitația însă a fost organizată abia în august 2017, adică șapte ani mai târziu. În urma licitației, Lusmecon S.A. a fost declarată compania câștigătoare. Aceasta s-a angajat să finalizeze lucrările în 24 de luni. Bugetul alocat a fost de 83,2 milioane de lei, ce urmau sa fie achitate din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională (FNDR) și Fondul Rutier (FR). Lucrările au demarat în septembrie 2017. Conform proiectului, Lusmecon SA urma să reabiliteze și să modernizeze infrastructura rutieră pe o distanță de 23 de km, să reabiliteze și/sau să construiască 17 podulețe, patru intersecții giratorii, să amenajeze cinci intersecții de acces, să instaleze marcaje rutiere și parapete metalice, precum și să amplaseze patru stații de transport public. Toate aceste lucrări urmau să fie finalizate nu mai târziu de finele anului 2018.

Începutul lucrărilor de reabilitare 

În primele 12 luni de proiect, banii alocați din fondurile publice au fost distribuiți de Agenția Dezvoltare Centru (ADR Centru) către compania contractată – Lusmecon SA. Astfel, conform proiectului inițial, a fost pusă baza de pietriș și de beton asfaltic a drumului. 

În 2018, însă, lucrările intră în impas, iar drumul rămâne nefinalizat. Oficial, termenul de realizare a proiectului a fost prelungit. Dar, se pare că doar pe hârtie. În realitate, șantierul a rămas înghețat. Cu toate că, oficial, banii pentru lucrările din 2019 și 2020 au continuat să fie trnsferați.

Reabilitarea necalitativă, întârziată și incompletă a drumului a provocat nemulțumiri în rândul locuitorilor, iar unii au decis să le ceară socoteală autorităților responsabile de lucrări. Printre ei și Ion Cobâșenco, din satul Ghermănești, raionul Telenești. Acesta a adresat în perioada anilor 2018 – 2020 mai multe solicitări de informații către ADR Centru, în care a cerut date despre sumele alocate, modul de organizare a licitațiilor, numele companiilor câștigătoare și cum au fost desfășurate lucrările fizice în perioada respectivă.

Anii 2017-2018: bani alocați doar pe hârtie și lucrări amânate

Potrivit răspunsurilor pe care le-a obținut, în anul 2017, din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională (FNDR), au fost alocați 1.360.692,43 lei, iar Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEID) a alocat 900.000 de lei, care însă au fost redirecționați pentru următorul an. După 12 luni de la demararea proiectului, stratul de beton asfaltic și piatră spartă a fost pus doar pe câteva segmente. Pentru anul 2018 au fost alocați alți 13.191.880,08 de lei (12.291.880,08 de lei din FNDR și cei 900.000 lei din partea MEID, transferați din 2017).

La 13 noiembrie 2018, tot ADR Centru prezintă cu un raport de progres pentru prima etapă de realizare a lucrărilor, în care menționează că a valorificat 8.345.340 de lei, cu 6.207.232 de lei mai puțin decât au fost alocați în perioada anilor 2017-2018. Tot în acel raport, la costul total de proiect figurează deja suma de 85.068.532 de lei, cu 1.868.532 de lei mai mult față de costul anunțat inițial în 2017. ADR Centru nu a precizat de ce sumele alocate nu coincid cu datele din raportul de progres sau pentru ce alte proiecte a fost redirecționată diferența.  

„Prețurile se modifică și în dependența de aceasta, odată la doi ani, se revizuiește proiectul, deși ar putea exista și alte cauze […] Eu mă ocup cu partea tehnică. Momentele financiare ar fi bine să le aflați direct de la Lusmecon.”

Andrei Rusnac, responsabilul tehnic pentru proiect din partea ADR Centru

Așadar, în doi ani de la inițierea proiectului, cele 83 de milioane de lei s-au transformat în 85 de milioane de lei ca rezultat a modificărilor de prețuri și a recalculelor făcuteChiar de la prima etapă a proiectului, însă, apar rețineri la alocarea banilor promiși executorului, în condițiile în care doar 8 milioane de lei din 14 milioane de lei declarați au fost transferați în primul an de lucrări.

La capitolul lucrări efectuate, în perioada anilor 2017 – 2018 a fost așternut fundamentul drumului cu beton asfaltic și piatră spartă. Cu o finanțare insuficientă, la finele anului 2018 asfaltarea a fost amânată pentru anul 2019, iar stratul de beton asfaltic a fost lăsat dezgolit în plină iarnă.  

Ce a urmat în 2019 și cum alegerile aduc „drumuri bune pentru toți”

În octombrie 2019 expiră atât termenul inițial de 24 de luni asumat pentru reabilitarea drumului cât și perioada cu care a fost extins. Proiectul însă nu e dus la bun sfârșit. Pe hârtie, alocările de bani, însă, au continuat. Pentru 2019 au fost alocate alte 10.050.000 de lei. Dintre aceștia, 7.850.000 de lei erau din FNDR și alți 2.200.000 de lei au venit de la MEID. Ultima sumă a fost însă, din nou, redirecționată spre valorificare în următorul an. În toată această perioadă s-au asfaltat doar câteva segmente de drum din satul Coropceni și Suhuluceni. Restul drumului dezgolit a ajuns într-o stare deplorabilă. 

Este scrisoare a Lusmecon către ADR Centru, unde ei cer finanțarea obiectului, pentru a reuși să îndeplinească obiectul în termen. Dar lor (n.r. Lusmecon) li se aloca ce se hotăra mai sus. Asta este pricina principală a tărăgănării. Directorul Lusmecon a închiriat chiar o uzină de beton pentru lucrări, pentru care plătea câte o mie de euro lunar. Și el a ținut-o aproape două luni așteptând finanțare”, a declarat Andrei Rusnac.

Responsabilul tehnic de proiect mai precizează că în această situație au jucat festa mai mulți factori, inclusiv cel politic.

„Prețurile se modifică și în dependența de aceasta, odată la doi ani, se revizuiește proiectul, deși ar putea exista și alte cauze […] Eu mă ocup cu partea tehnică. Momentele financiare ar fi bine să le aflați direct de la Lusmecon.”„Era perioada electorală, și pentru a avea voturile celor șapte sate pentru partid, s-au alocat a cele 7 milioane de lei adițional […] Nu pot fi luate în lucru așa obiecte mari, și să fie finanțate cu țârâita. Să le finanțăm doar când sunt alegerile. Atunci când au început lucrările, s-a insistat să se lucreze în altă parte, gen: „Dorim și acolo, și acolo, că se încep alegerile”. S-au dispersat banii pe toată Moldova, câte 2 lei.”

Andrei Rusnac.

Deși a trecut un an de la expirarea termenului de finalizare a lucrărilor, ADR Centru nu a publicat nici până în prezent al doilea raport de progres pentru etapa finală a proiectului. Nu este clar câți bani au fost folosiți din cei peste 7 milioane de lei alocați în 2019.

La rândul său, compania Lusmecon declară că și-a îndeplinit angajamentele în limitele sumelor primite spre executare de la ADR Centru.

Cu depășire considerabilă de termen, proiectul se pare că a ajuns în impas și rămâne de departe unul nefinalizat. Din 23 de km doar mici porțiuni de drum au fost asfaltate, restul drumului fiind și acum dezgolit și poate chiar mai prost decât era înainte de demararea lucrărilor.

Drumul Verejeni – Clișova, septembrie 2018. Sursa foto: Grigorie Stegărescu via Facebook

Explicațiile ADR Centru

 După mai multe încercări, am discutat la telefon cu directorul Agenției Dezvoltare Regională Centru (ADR Centru), Viorel Jardan. Funcționarul menționează că executorul și responsabilul tehnic au fost informați mereu despre toate alocările și deciziile, inclusiv a celor 43 de milioane de lei pentru anul 2020. „Foarte straniu, cum nu cunosc. Deoarece au fost informați prin scrisoare imediat după ședința Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale. Probabil persoana cu care ați vorbit nu cunoaște. […] Finalizarea reabilitării este un alt motiv pentru care s-au alocat sume impunătoare pentru acest an”, spune funcționarul.

De menționat că informațiile pentru ultima etapă a proiectului (2018-2019) nu au fost făcute publice. Potrivit lui Jardan, în perioada anilor 2017 – 2020 în total spre execuție antreprenorului s-au făcut transferuri care ar fi acoperit aproape jumătate din costul total al proiectului.

„Din cei 85 de milioane de lei contractați, 33 de milioane de lei din partea FNDR plus 5 milioane de lei din alte fonduri au ajuns pe conturile antreprenorului general Lusmecon. Aproximativ 39 milioane sunt valorificate.”

Viorel Jardan, șeful ADR Centru

Spusele lui Jardan sunt însă contrazise de responsabilul tehnic al proiectului, care spune că, de fapt, doar 21 milioane de lei au ajuns pe conturile companiei.

„Eu am un pic alte cifre: 1,3 milioane de lei în 2017, 6,2 milioane de lei în 2018, 11 milioane de lei în 2019. În total, au fost alocați 18 milioane de lei, dar lucrări s-au făcut de 21 de milioane de lei […] Realitatea este că Lusmecon mereu valorifica bani mai mulți, decât a primit. Și din banii rămași în Fondul rutier la sfârșit de an, erau transmiși companiei pentru a acoperi diferența”, a explicat Rusnac. 

În lipsa rapoartelor și informațiilor cuprinzătoare despre modul de gestionare a banilor alocați, nu putem ști câți bani s-au transferat cu adevărat și nici dacă unele sume menționate nu au fost decât o formalitate.  

În pofida faptului că, pentru starea deplorabilă a drumului, toate părțile implicate găsesc o scuză în problemele de finanțare din partea statului, nici ADR Centru, nici Lusmecon nu-și asumă responsabilitatea pentru calitatea și volumul lucrărilor efectuate în aproape patru ani. Reprezentantul companiei și responsabilul tehnic menționează că Lusmecon a scris o cerere de reziliere a contractului cu ADR Centru, din cauza tărăgănării expedierii banilor către antreprenor, a lipsei de finanțare pentru celelalte etape de lucru și a incertitudinii din partea autorităților. 

„Lusmecon a scris oficial scrisoare la ADR că ei doresc să rezilieze contractul respectiv din cauza nefinanțării. Eu nu țin nici cu unul, nici cu altul, pe mine mă interesează execuția lucrărilor, eu tot stau în aer. Eu acum doresc să scriu oficial o cerere de reziliere a contractului cu ei. Este imposibil să stai la un obiect care nu este în lucru. Și eu înțeleg foarte bine că el se deteriorează, și dacă merge așa mai departe situația va continua. Este o rușine pentru noi toți, și îi înțeleg pe locuitorii respectivi”, a precizat Rusnac. 

Într-un final, șeful ADR Centru, Viorel Jardan, a recunoscut că au existat întârzieri la transferul banilor către antreprenor, dar are și alte explicații pentru starea deplorabile a unor segmente de drum.

„Aici e o întreagă epopee. Din partea proiectantului a fost un experiment cu beton vibrocilindrat și tratament dublu bituminos deasupra betonul. Ținând cont că este un experiment și este o inovație, luând în calcul condițiile climaterice din Republica Moldova, dar și că banii au fost alocați câte puțin, cu țârâita, aceasta e una din problemele FNDR, nu fost posibil de păstrat monitoriile pe axa drumului, și acum unde au fost finalizate lucrările au dat crăpături și probleme”, susține funcționarul.

Altfel spus, reiese că starea deplorabilă a drumului a fost cauzată de proiectant, care nu a luat în calcul mediul climatic și proprietățile materialelor utilizate, dar și de guvernanți, care deși au promis sumele pentru proiect, au oferit resurse limitate pentru ca reparația să fie finalizată.  

Jardan mai menționează că ADR Centru a transmis banii către lucrările din șantier doar din sumele alocate din fondurile publice: „Nu noi alocăm banii în calitate de agenție, dar Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale. Noi depindem de Consiliul Național și nu este o noutate.

Respectiv putem să constatăm că Lusmecon a realizat lucrările în limitele resurselor financiare primite. Întârzierile la expedierea banilor explică de ce proiectul nu a fost finalizat în termen. Au fost primiți doar 21 de milioane de lei, în pofida celor 65 de milioane de lei declarați ca fiind alocați. Sumele executate nu au fost suficiente pentru a reabilita integral și calitativ toți cei 23 de km de drum. ADR a gestionat doar acele resurse financiare primite din fondurile publice (FNDR și Fondul Rutier). Decizia finală de repartizare a banilor a fost luată de demnitarii de „mai sus”. 

Drumul Verejeni – Clișova, septembrie 2020. Sursa foto: Grigorie Stegărescu via Facebook 

Totuși, când va fi gata drumul?

În acest an, au urmat alte promisiuni de alocare a sumelor suplimentare finalizării lucrărilor. De data aceasta, din partea președintelui Igor Dodon, dar și a premierului Ion Chicu. În răspunsul ADR Centru din 2019, se menționează că „odată ce alocările anuale pentru proiectul respectiv, din FNDR și din alte surse sunt insuficiente, contractul ar putea fi prelungit”. Asta deși sumele alocate în 2019 și 2020 așa și nu au mai fost executate.

ADR Centru spune că contractul a fost prelungit până în decembrie 2022, tot cu Lusmecon în calitate de executor al proiectului, deși compania anterior intenționa să-l abandoneze. Ambele părți par hotărâte să depășească impasul creat pe șantierul de lucru, dorind să reînceapă cât mai curând lucrările. Însă din declarațiile persoanelor vizate, se pare că pozițiile părților asupra modului de finalizare a proiectului nu coincid.  

Reabilitarea drumului în continuare incertă

Pentru a nu rezilia contractului, Lusmecon a propus ADR modificarea proiectului, prin excluderea unor lucrări, și concentrarea doar pe anumite porțiuni„Eu personal am solicitat nu odată să realizăm proiectul pe etape. Asfaltat o porțiune, o închidem, după care mergem la alta. Dar aceea stau și se gândesc [n.r. autoritățile].” a declarat Andrei Rusnac. 

Potrivit Lusmecon, responsabilii de la ADR Centru nu a venit încă nici cu rectificarea proiectului pentru a convinge compania să continue lucrările. „ADR trebuie să vină cu poziția lor clară asupra mersului situației. A fost o propunere de schimbare a proiectului. ADR și-a luat obligațiunea să modifice acest proiect, într-o formă mai calitativă și mai bună.[..] S-au cerut de la noi niște devize suplimentare la ceea ce se schimbă, ce lucrări se exclud, includ. Însă până când nu am avut de la ADR vreo scrisoare de intenție clară”, a precizat reprezentantul Lusmecon. 

De cealaltă parte, Viorel Jardan spune că toate modificările la proiect sunt realizate doar de proiectant. „Nu poate compania de construcție să rescrie proiectul. Formula este simplă. Doar proiectantul poate planifica soluția. Dar care soluție o alege proiectantul este la discreția dumnealui, conform studiilor, cunoștințelor, experienței pe care o au și în niciun caz nu se ascultă propunerea antreprenorului”, a precizat Jardan. 

Antreprenorul în continuare este interesat în finalizarea deplină a proiectului, însă mai rămân unele rezerve. „În momentul în care primim un buget bine stabilit de continuare a relațiilor noastre atunci sigur că noi acceptăm, semnăm și mergem mai departe, continuând lucrările. În momentul în care nu am fost achitați, o perioadă îndelungată de timp, am avut dreptul să scriem cerere de reziliere a contractului, dar ADR cred că vrea să ne convingă să continuăm lucrările. Eu sunt sigur că toate părțile au fost cointeresate ca proiectul să ajungă la un bun final. Dar cred că neajunsul de bani este cauza situației”, a declarat la telefon secretarul companiei. 

„Problema nu este că Lusmecon nu a dorit să execute lucrările. Sunt documente, scrisori care demonstrează contrariul. Noi și acum spunem că suntem gata să continuăm lucrările. Dar nu poate să aștepte un antreprenor, cu atâția angajați, să vadă dacă va fi sau nu finanțare. Eu vreau să finalizăm lucrările, dar ar trebui mai întâi de luat o decizie. Ar fi bine ca ADR și Lusmecon să se așeze față în față și să hotărască”, a precizat Rusnac. 

ADR Centru dă asigurări că toate problemele cu Lusmecon au fost deja înlăturate, și lucrările vor fi reluate în curând, prin executarea celorlalte sume valorificate în anii precedenți„Soluția fost identificată cu specialiștii, proiectanții, responsabilul tehnic, cu care am avut nenumărate ședințe, și a fost modificat proiectul, revenind la formula clasică. În loc de baza drumului din pietriș, folosim acest beton vibrocilindrat și ulterior aplicăm stratul de beton asfaltic. Și în acest caz, sperăm că odată ce am făcut toate modificările, reluăm lucrările și valorificăm banii planificați pentru acest an”, a asigurat directorul ADR Centru.

Jardan este optimist privind continuarea colaborării cu Lusmecon: „Noi instituțional am făcut tot ce ne-a stat în puteri, numai în genunchi nu am stat în fața proiectantului pentru modificări, pentru a schimba formula. Eu sper să depășim această problemă. […] Noi deja am convenit cu ei (n.r. Lusmecon). Dumnealor se mobilizează la nivel de șantier, și în perioada următoare o să începem lucrările.” 

În pofida problemelor de finanțare și întârzierilor, atât ADR Centru, cât și Lusmecon ne asigură că reparația drumului va fi dusă la bun sfârșit până în decembrie 2022. Deși încă nu este clar dacă au fost făcute rectificări de raționalizare a proiectului, în baza resurselor disponibile. În prezent, încă nu sunt soluții și garanții forte pentru a convinge antreprenorul să continue reabilitarea celorlalte segmente. Mai mult, în pofida declarațiilor din pragul campaniei electorale, autoritățile nu au precizat sursele de unde vor fi alocate alte zeci de milioane de lei. 

Încheiem acest articol cu mai multe întrebări fără răspuns. Care a fost totuși suma real executată dincolo de declarațiile pompoase? Cine dintre autorități se face responsabil de depășirea termenului și lucrările realizate parțial și cum sensibilizam organele competente să monitorizeze gestionarea banilor contribuabililor și derularea proiectelor de interes public? 

Pentru a avea o claritate, este necesar ca ADR să publice cât mai curând rapoartele financiare de progres pentru anul 2019, 2020, dar și pentru următoarele etape de lucru. Astfel orice contribuabil va putea urmări care sunt de fapt sumele executate din banii alocați din fondurile publice. Fondul Național pentru Dezvoltare Regională și Î.S. Administrația de Stat a Drumurilor trebuie să precizeze prompt spre ce proiecte au fost redirecționați restul banilor din cei 85 de milioane de lei prevăzuți, din care doar 21 au ajuns pentru drumul Verejeni-Clișova. Dacă se va constata că totuși cei 65 milioane de lei au fost real alocați pentru drum, Curtea de Conturi trebuie să stabilească cum au fost cheltuiți acești bani: au rămas neexecutați la compania contractată sau au ajuns în alte fonduri contrar destinației. 

Acest caz, ca și multe altele, trebuie să determine autoritățile să nu demareze proiecte pompoase pentru care nu dispun de resurse suficiente. Altfel, statul încheie contracte în care nu este în stare să-și onoreze angajamentele față de antreprenori. Iar rularea nesistematică a lucrărilor, deficitul de resurse și depășirile serioase de termen duc la agravarea și mai mare a stării infrastructurii reabilitate. Cu siguranță, transparența în gestionarea banilor publici, va responsabiliza autoritățile și antreprenorii contractați. Minimizarea riscului delapidării și irosirii banilor contribuabililor, va crește eficiența și calitatea proiectelor publice. 

agora.md

Lipsă de speranță şi optimism rezervat

În pofida faptului că intră în categoria celor locale, drumul Clişova-Verejeni rămâne a fi unul din cele cu circulație intensă, iată de ce primarii localităților adiacente au militat mult pentru renovarea lui.

   Săptămânalul CUVÂNTUL a solicitat şi opiniile unor factori de decizie din autorităţile publice din raionul Teleneşti. 

”Noi am bătut pragurile ADR Centru, ministerului de resort împreună cu Mihai Curchi, ex-primarul de Suhuluceni, de mai bine de 60 de ori. Când au început lucrările ne-am bucurat, că o parte din sectoarele  drumului vor fi betonate. Am fost asigurați că o asemenea tehnologie se utilizează în Israel, că îmbrăcămintea din beton este mult mai rezistentă decât cea din asfalt etc. Dar când la conducerea Ministerului Economiei şi Infrastructurii a venit Chiril Gaburici, lucrările s-au stopat. Apoi a venit guvernul Chicu, când lucrările au fost sistate definitiv”, remarcă Ion Ionașcu, ex-primarul de Ciocâlteni. 

Mihai Curchi, ex-primar de Suhuluceni, ne-a spus că, în unul din ziarele electorale ale lui Igor Dodon, se afirma că degrabă vom avea acest drum renovat: ”Mi-am pus mari speranțe în acest drum fiindcă el scurtează mai mult de două ori accesul către satele Leușeni, Văsieni ş.a  cu o populație de circa 25 000 de oameni. Am avut asigurările premierului Pavel Filip că lucrările vor continua. Dar degeaba”, a spus ex-primarul.

Nicolae Badan, actualul primar de Coropceni, ne spune: „Banii pentru acest obiect sunt valorificați de ADR Centru, ei trebuie să monitorizeze realizarea proiectului“.  

Și doar Alexandru Tăburceanu, vicepreședinte al raionului Telenești, s-a arătat mai optimist: ”Ce s-a întâmplat, de fapt? Tehnologia de betonare s-a dovedit a fi una nereușită, iată de ce lucrările au fost oprite. La ADR Centru am fost asigurați că lucrările vor continua atunci când temperatura aerului va fi mai mare de 10 grade C şi mai departe drumul va fi acoperit doar cu asfalt”. 

Alexei Mereuță, consilier raional de Telenești, susţine că primarii localităților din zonă și Consiliul Raional Telenești trebuie să conlucreze pe acest subiect permanent cu ADR Centru și antreprenorul şi să le ceară socoteală privind valorificarea investiţiilor publice.  

   Ion Cernei

Cere socoteală pentru banii publici semnul la sfârşitul materialelor 1

                   

Taguri
Arată mai mult

Vrei să devii membru al echipei săptămânalului CUVÂNTUL? Alege să ne susții cu doar 4 euro.

Stimate cititor! Îți vom fi recunoscători dacă, alegând una din cele trei variante de contribuție, vei susține CUVÂNTUL în misiunea nobilă de informare și schimbare în societate. Vezi pagina de abonare

Abonamente CUVÂNTUL
ContribuitorFanPatron
€4€7€12
Prieten fidel al săptămânalului CUVÂNTUL, pentru cititorii din diaspora:

Abonezi cel puțin 5 persoane (juridice sau fizice) din raioanele Rezina, Orhei, Șoldănești și Telenești, or. Chișinău (școli, biblioteci, biserici, case de copii, ONG-uri, părinți, bunici, rude, profesori etc., etc.) la varianta print a săptămânalului CUVÂNTUL pentru o perioadă de 6 și mai multe luni (un abonament lunar costă 16 lei) și câștigi un set de cărți marca CUVÂNTUL și dreptul la un reportaj foto/video în ziar și / sau pe site-ul cuvintul.md despre viața și activitatea ta sau viața și activitatea unei persoane pe care o consideri demnă de a fi făcută publică. Notă: cadourile pot fi ridicate personal sau redirecționate unei persoane /familii/ instituții la dorința Dumneavoastră.

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker