Economie

Cum a afectat criza pandemică afacerile producătorilor de pomușoare de pe ambele maluri ale Nistrului

Pandemia de Covid-19 și seceta din acest an au fost adevărate provocări pentru agricultori. Scăderea veniturilor populației, cauzată de criza pandemică, lipsa brațelor de muncă calificate, dar și dificultățile întâmpinate la exportul produselor au afectat în acest an și afacerile producătorilor de pomușoare. 

Cu ajutorul proiectului „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade), finanțat de  Suedia și implementat de PNUD, producătorii de pomușoare încearcă să depășească dificultățile și chiar să găsească piețe de desfacere în străinătate.

 Subiectul a fost pus în discuție în cadrul primei întruniri online a Clubului de presă  inițiat de proiectul PNUD/AdTrade pentru a discuta impactul crizei pandemice asupra exporturilor de pe ambele maluri ale Nistrului, în special dificultățile cu care se confruntă antreprenorii, precum și soluțiile pentru depășirea lor.

Aneta Ganenco, președinta Asociației „Pomușoarele Moldovei” și managera Cooperativei de Întreprinzător „MoBerry” a declarat că seceta din acest an a afectat afacerile fermierilor într-o măsură mai mare decât pandemia de Covid-19. „Oamenii continuă să consume, să producă și să vândă inclusiv în pandemie. În segmentul de cumpărare s-au schimbat unele elemente, reieșind din situația de criză, care este o urmare a pandemiei. 

Asta se traduce în scăderea veniturilor populației, în faptul că unii au pierdut locul de muncă. Totuși, pandemia i-a făcut pe oameni să se alimenteze mai sănătos pentru a-și fortifica imunitatea și să cumpere produsele noastre. Practic, recunoașterea beneficiilor a compensat scăderea vânzărilor la care ne-am așteptat. Pe de altă parte, seceta a afectat mult roada din acest an”, a punctat Aneta Ganenco.

Ea a subliniat că prin intermediul proiectului AdTrade antreprenorii au reușit să facă pași înainte chiar și pe timp de criză. Astfel, cu ajutorul Suediei și PNUD a fost elaborată o bază de date a producătorilor de pomușoare de pe ambele maluri ale Nistrului. Această bază de date este foarte utilă pentru  organizarea activităților Asociației: instruiri, vizite de studiu, terenuri demonstrative, loturi de testare a soiurilor noi de pomușoare, dar și exportul produselor.

Irina Pompuș din satul Teleșeu, raionul Orhei, deține o plantație de mure cu o suprafață de 1 ha. Ca și toți producătorii își dorește să diversifice piața de desfacere și să-și poată exporta marfa și în străinătate. De aceea, s-a alăturat asociației „Pomușoarele Moldovei”, care beneficiază de asistența financiară a Suediei în cadrul proiectului PNUD „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade) pentru a găsi noi piețe de desfacere și a încheia contracte avantajoase, a lansa un magazin online si a obține certificatele necesare pentru a putea vinde pomușoarele în stare proaspătă, congelată sau procesată și pe piața Uniunii Europene. Cu ajutorul proiectului AdTrade, Asociația „Pomușoarele Moldovei” și „MoBerry” au identificat deja 300 de producători de pomușoare de pe ambele maluri ale râului Nistru, care și-au exprimat acordul prealabil de a conjuga eforturile pentru a asigura exportul continuu de pomușoare de înaltă calitate pe piața Uniunii Europene.

 „Până la pandemie vindeam în mare parte angro”

Igor Golban, producător de migdale, nuci, cătină albă, fructe și alte semințe etichetate și certificate eco din satul Carahasani, raionul Ștefan Vodă, prelucrează în jur de 30 de hectare de teren agricol, dintre care 21 de hectare sunt cultivate cu nucifere. În acest an, roada a fost mai mica decât în anii trecuți, 85 la sută fiind comercializată pe piața internă, spune fermierul.

„Până la pandemie vindeam în mare parte angro. La începutul pandemiei nu aveam vânzări, pentru că instituțiile cu care noi aveam contracte, cum ar fi grădinițele, școlile, dar și companiile din HORECA nu activau, dar au crescut vânzările online. Nu eram pregătiți, am angajat persoane pentru serviciul de livrare. Din septembrie au început a crește vânzările din contractele mari cu instituțiile de stat. A crescut și crește în continuare cererea online”, a spus Igor Golban.

Asocierea – factorul cheie în accesarea piețelor de desfacere 

În cadrul Clubului de presă inițiat de proiectul AdTrade, expertul economic Andrei Crigan s-a referit la capacitatea producătorilor locali de a exporta marfa peste hotare, aceasta fiind una dintre puținele posibilități de a-și dezvolta afacerile, întrucât piața locală este una extrem de mică. Potrivit lui, volumul exportului de mărfuri din Republica Moldova pe piața UE a crescut de la 33,8 % în anul 2000 până la 64,8% în anul 2020. De asemenea, produsele din Republica Moldova ajung și în alte țări ale lumii., mai spune expertul.

„Republica Moldova trebuie să exporte produsele proprii pentru a crește volumul vânzărilor, pentru a avea profit, dar și a crea un proces de producție mai eficient. Exportul înseamnă și mai puțină dependență față de mai mulți factori, cum ar fi caracterul sezonier și clienții. Dezvoltarea competiției la nivel local este și ea o necesitate, dar e în interdependență cu exportul”, a subliniat Andrei Crigan.

Pentru a înlesni procesul de export , producătorii locali trebuie să se unească în asociații și cooperative. „Asocierea înseamnă pentru antreprenori acces la piețele de desfacere și stabilitate în dezvoltare. Importantă în acest sens e și posibilitatea de atragerea a investițiilor și accesul sporit la tehnologiile performante. Asocierea înseamnă și participarea în cadrul unui lanț valoric”, a punctat Iurie Ușurelu, expert în agro-business.

Proiectul AdTrade oferă asistență pentru crearea unor legături comerciale pe termen lung între antreprenorii de pe ambele maluri ale Nistrului și la edificarea unui mediu de încredere și de cooperare în regiune. Inițiativa stimulează și promovează exporturile de mărfuri și servicii din regiune, prin accesarea oportunităților oferite de Acordul de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA). Proiectul susține dezvoltarea și sporirea competitivității întreprinderilor micro, mici și mijlocii (ÎMMM) și contribuie la crearea noilor companii, ceea ce, implicit, va conduce la îmbunătățirea condițiilor de trai ale locuitorilor de pe ambele maluri ale Nistrului. Proiectul este implementat de PNUD în perioada 2019-2022, cu asistența financiară a Suediei.

Sursa
anticoruptie.md
Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker