Electorala 2020PoliticRezina

Diferendul dintre administrația or. Rezina și CEC se aprofundează

Diferendul dintre administrația or. Rezina și CEC se aprofundează

Diferendul dintre administrația or. Rezina și Comisia Electorală Centrală și alte structuri de stat în legătură cu alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 se aprofundează și riscă să ajungă într-o zonă destul de periculoasă.

Amintim că săptămâna trecută, în două ședințe convocate cu aceeași agendă, Consiliul Orășenesc a refuzat să constituie birouri electorale pentru 4 secții de votare determinate în conformitate cu Hotărârea CEC din 26 septembrie de Consiliul electoral al circumscripției electorale nr.37 pentru localitățile din stânga Nistrului. Consilierii de Rezina și-au motivat refuzul astfel: 

  •  Tradițional la o singură secție de votare din Rezina pentru alegătorii din stânga Nistrului votau doar câteva sute de persoane. Excepție au fost alegerile prezidențiale din 2016 și cele parlamentare din 2019, când cele câteva mii de alegători din regiunea transnistreană au fost aduși în mod organizat de anumite structuri să voteze pentru anumiți candidați, caz apreciat de experți și observatori drept fraudă electorală de ordin penal. Majorarea numărului secțiilor de votare de la 1 la 4 secții ar însemna că CEC creează posibilități pentru o nouă fraudare de proporții a alegerilor în beneficiul unui anumit concurent electoral. 
  • Constituirea birourilor electorale și a secțiilor de votare respective este prerogativa autorităților publice locale. CEC și Consiliul electoral al circumscripției nr.37 cu sediul în Chișinău nu au consultat în prealabil administrația orașului Rezina în problema dată, posibilitățile ei, dar au preferat, încălcând principiile autonomiei APL, să intervină arbitrar în domeniul ei de activitate, neglijând două decizii ale Consiliului Orășenesc Rezina.
  • Consiliul circumscripției nr.37, trecând peste interdicțiile Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică, a constituit 4 secții de votare, toate amplasate în incinta Palatului de cultură, cu o singură ușă de intrare/ieșire. Cine și cum va asigura securitatea sănătății alegătorilor în situația când Rezina se află  în condiții de cod roșu de pandemie cu Covid-19, dar și își va asuma responsabilitatea pentru eventualele consecințe privind răspândirea coronavirusului? 
  • Din martie până în prezent regimul de la Tiraspol a restricționat dur deplasările cetățenilor peste așa numita frontieră, interzicând chiar deplasarea la serviciu de pe un mal pe altul a medicilor. Pe 01 noiembrie “frontiera”, într-un mod miraculos, se deschide pentru a-l ajuta, ca și în 2016, pe I.Dodon să adune voturi suplimentare (ceilalți concurenți electorali nu au acces și nu sunt cunoscuți în această regiune). 

Oficiul Teritorial Orhei al Cancelariei de Stat a notificat decizia respectivă a Consiliului Orășenesc Rezina, calificând-o drept ilegală pentru că autoritățile publice, conform Codului administrativ, “au obligația să colaboreze  în vederea realizării competențelor ce le revin potrivit legii“, iar “cooperarea și colaborarea inter-instituțională trebuie să fie loială, în spiritul respectării literei și spiritului legii și în sensul atingerii scopului protejat de lege și nu în sensul contrat, al blocării activității unei instituții a statului”.

În notificare se mai accentuiază:“Oficiul Teritorial Orhei al Cancelariei de Stat (OTOCS) consideră că adoptarea Deciziei nr.7/1 din 02.10.2020 de către Consiliul Orăşenesc Rezina reprezintă un pericol eminent și o consecință gravă în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru funcţia de Președinte al Republicii Moldova”.

La rândul său, administrația or. Rezina califică notificarea Oficiului Teritorial Orhei drept neîntemeiată, o imixitudine grosolană în activitatea APL, mai ales în situația creată de pandemia cu Covid-19 și  restricțiile impuse APL de Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică, fiind predispusă să-și apere poziția, inclusiv în instanța de judecată.

”Oficiul și-a depășit competențele, fiind împuternicit să exercite doar controlul de legalitate a actelor emise de APL, dar nu și oportunitățile acestora (numărul secțiilor de votare sau candidaturile membrilor birourilor electorale), se menționează într-un proiect de decizie inclus în agenda sesiunii Consiliului Orășenesc din 19 octombrie c.

Concurenții electorali și formațiunile care îi susțin până la ora publicării acestui articol n-au luat atitudine față de diferendul de la Rezina, deși presa locală în câteva rânduri a bătut alarma.

Tudor Iașcenco

Taguri
Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close