Economie

Dacă cu trei ani în urmă producătorii doreau să defrișeze livezile de prun, acum acestea le aduc profit

„Dacă cu trei ani în urmă producătorii doreau să defrișeze livezile de prun, acum acestea le aduc profit”

Cu trei-patru ani în urmă producătorii moldoveni aveau probleme cu piața de comercializare a prunelor, prețurile erau destul de mici și nu acopereau nici costurile operaționale de pe parcursul sezonului de producere. Mai mulți producători erau pregătiți atunci să se dezică de această cultură”, spune Adrian Cojocaru, specialist marketing Moldova Fruct.

Între timp, prunele au devenit un produs de perspectivă, iar piața de desfacere a fost diversificată în ultimii ani. Prunele moldovenești au ajuns pe piețe noi cum ar fi: Italia, Germania, Austria, Polonia, Croația și în scurt timp – Franța, în același timp și-au păstrat locul pe piața tradițională.

„Datorită eforturilor depuse de Asociația Moldova Fruct, ținând cont de informația primită de la partenerii de la proiectul Agricultura Performantă în Moldova și CBI Olanda am înțeles că există oportunități pe piața europeană pentru prune moldovenești. Au fost depuse eforturi pentru a contacta cumpărătorii din Vestul Europei. Am aflat că, în mare măsură, Germania și Austria se aprovizionează cu prune din zona balcanilor, însă în perioada octombrie-noiembrie este un deficit de prună pe care l-ar putea asigura producătorii moldoveni”, menționeaza Adrian Cojocaru.

Specialistul afitmă că alături de producători, au fost utilizate toate căile de acces pe piața țărilor UE. Proiectul APM deținea contacte pe piața Germaniei, totuși, relațiile nu au fost stabilite foarte ușor pentru că Moldova apărea ca furnizor nou și trebuia să convingă că poate oferi calitate.

„Potențialii cumpărători au fost în câteva vizite în livezile de prun din Moldova, ulterior, producătorii moldoveni au fost în Germania pentru a înțelege care sunt așteptările cumpărătorilor și care ar putea să fie oferta din partea noastră. S-a ajuns la un numitor comun atât față de parametrii de calitate ai produsului, cât și a tipului de ambalaj necesar pentru piețele respective. Astfel, s-au stabilit relații cu câteva companii prestatoare de servicii din Germania care deservesc rețelele comerciale: preiau prunele de la noi în lădițe și, pentru a obține o valoare adăugată, le sortează și ambalează pentru retail. Este important că după ce anul trecut au fost făcute primele livrări de prune în Germania, cumpărătorii au revenit și în acest sezon la producătorii moldoveni”, mai relatează Adrian Cojocaru.

În prezent, Moldova Fruct este în proces de pregătire pentru prima livrare de prune în Franța. Livrarerea va fi efectuată de Ionex-Trans SRL, care a văzut că există perspectivă pe piața UE și a decis să investească suplimentar într-o linie de sortare a prunelor și ambalaj „Flow pack”. Anul trecut, compania din Franța a fost într-o misiune de afacere la câțiva potențiali furnizori de fructe, inclusiv la Ionex-Trans. Este vorba de o moldoveancă stabilită în Franța care împreună cu partenerul său francez doresc să promoveze fructele moldovenești cu calități gustative deosebite pe piața franceză. Pe această cale Moldova are posibilitatea de a fi prezentă pe piața Rungis – cea mai importantă piață angro din Franța.

De ce nu avem acces direct în rețelele de supermarket?

„Ținând cont de situația actuală a pieței Europene, ieșirea directă la rețele este o sarcină destul de complicată pentru producătorii de la noi. Aceasta ar presupune costuri suplimentare, investiții pentru a aduce ambalajul la condițiile rețelelor. Cea mai mare constrângere este însă faptul că rețelele doresc să aibă furnizori pe o perioadă cât mai lungă de timp și cu un asortiment cât mai larg. Gama de produse pe care o putem o livra noi este destul de mică”, spune Adrian Cojocaru.

Prețuri

„Producătorii moldoveni au prins la curaj, în special în anul curent când este un deficit de prune, prețurile sunt destul de atractive. Producătorii care au marfă de calitate pot să obțină prețuri mult mai bune decât le obțineau anterior pe piața locală sau pe piețele tradiționale. Anul acesta, prețurile sunt mai bune chiar decât în anul precedent, dar aceasta, în mare măsură, se datorează nu doar faptului că așa este conjunctura pieței, dar și pentru că cumpărătorii s-au convins de calitatea prunelor moldovenești și sunt gata să ofere un preț mai bun. Fiecare experiență pozitivă este în favoarea producătorilor de la noi. Imaginea de țară la început nu ne ajuta, dar cu pași mici putem să poziționăm Moldova ca țară furnizoare de fructe calitative”, menționează specialistul Moldova Fruct.

Export

Până la 30 septembrie, curent din Moldova au fost exportate mai mult de 32 mii tone de prune. Pe piața României au ajuns 6450 tone, alte 2500 tone au fost comercializate în Polonia, aproape 1300 tone în Germania. În Austria și Italia au ajuns 750 și respectiv 98 tone de prune. Circa 40% din prunele exportate au fost comercializate pe piața tradițională: Rusia, Ucraina, Belarus.

Sursa: Agroexpert 

Sursa
agroexpert.md
Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close