Electorala 2020PoliticRezina

Rezinenii resping Hotărârea CEC

Rezinenii resping Hotărârea CEC

Apropo, problema legată de Hotărârea CEC pri-vind deschiderea secţiilor de votare în Rezina pentru alegătorii din stânga Nistrului a trezit o avalanşă de dezbateri şi pe reţelele sociale, inclusiv pagina web a săptămânalului CUVÂNTUL.

În numărul precedent al ziarului am publicat o parte din opiniile mai relevante ale internauţilor. Şi mai activ s-au desfăşurat aceste dezbateri după şedinţa din 28 septembrie a Consiliului Orăşenesc, la care s-a vorbit destul şi controversat la această temă, dar unele lucruri, în opinia noastră, au rămas, totuşi, neclarificate până la capăt. 

Unii consilieri s-au pronunţat cartegoric: nicio secţie de votare pentru persoanele din regiunea transnistreană! Alţii stăruiau că Hotărârea CEC este lege şi administraţia oraşului oricum va trebui să îndeplinească indicaţiile.

Cu majoritatea voturilor a trecut varianta de compromis propusă de primărie – o singură secţie de votare pentru alegătorii de peste Nistru, variantă care în mare parte nu aranjează celelalte două părţi. Dar să vedem, totuşi ce spune în această ordine de idei legislaţia în vigoare şi alte acte normative.

Articolul 30 din Codul electoral al RM prevede: ”Secţiile de votare se constituie de către consiliile electorale de circumscripţie în localităţi, în baza propunerilor primarilor oraşelor (municipiilor), sectoarelor şi satelor (comunelor), cu cel puţin 35 de zile înainte de data alegerilor, şi vor cuprinde cel puţin 30 şi cel mult 3000 de alegători. …Sediile secţiilor de votare se stabilesc, de regulă, în sediile aflate în proprietate publică şi se amenajează astfel încât să faciliteze accesul în ele al persoanelor în vârstă şi cu dizabilităţi”. 

Iar Primăria Rezina, potrivit primarului S. Tatarov, nu dispune de încăperile necesare pentru atâtea (8 + 4) secţii de votare. Mai ales în condiţiile actuale de pandemie. Or, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică a instituit în raionul Rezina, începând cu data de 1 octombrie, stare de urgență în sănătate reieşind din sitaţia pandemică cu Covid-19. 

În această situaţie, comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică sunt în drept să stabilească măsurile de sănătate publică conform Planului de pregătire și răspuns la infecția cu Covid-19 în corespundere cu gradul de alertă din teritoriul administrativ gestionat.

Ajustarea acestor măsuri vizează şi activitatea birourilor electorale și a secțiilor de votare, iar în or. Rezina jumătate din acestea sunt amplasate în instituțiile de învățământ şi chestiunea trebuie coordonată în prealabil cu Comisia națională extraordinară de sănătate publică (CNESP).

Nu se ştie dacă CEC a coordonat decizia sa cu CNESP (reiterăm că la interpelările săptămânalului CUVÂNTUL CEC nu ne-a oferit niciun argument plauzibil pe care s-a bazat adoptând hotărârea dată). Dar, conform primarului Simion Tatarov, CEC nu s-a consultat cu administraţia oraşului vizavi de posibilităţile acesteia de a deschide atâtea secţii de votare.

Singurul argument invocat de CEC a fost prevederea din Codul electoral că la formarea secţiilor de votare se ţine cont de numărul alegătorilor din teritoriul respectiv participanţi la ultimele alegeri şi numărul alegătorilor care s-au înregistrat prealabil pentru alegerile curente. Scriam însă, mai sus, în ce mod la alegerile trecute au votat mii de transnistreni plătiţi şi transportaţi organizat – lucru calificat drept încălcare penală. 

Expertul “Promo-LEX”, Pavel Postică spune că, după scrutinul prezidențial din 2016, Parlamentul nu a ajustat legislația electorală conform adreselor emise de către Curtea Constituțională.

“În 2016, CC a evidențiat mai multe lacune care au afectat calitatea procesului electoral și a obligat Parlamentul prin 6 adrese punctuale să soluționeze mai multe aspecte ale procesului electoral”,  a declarat Postică.

Una din adrese se referea la lipsa de instrumente de a atrage la răspundere penală pentru corupe-rea alegătorilor în cazul alegerilor prezidențiale, inclusiv prin modalitatea de transportare organizată a alegătorilor. Expertul consideră că Parlamentul va trebui să intervină în legislația penală pentru a completa unele prevederi.

”Aici Parlamentul a adoptat o decizie de 50 la 50, în Codul Penal, a introdus pe de o parte sancțiuni pentru coruperea alegătorilor în alegeri prezidențiale, însă nu a oferit un răspuns cum se califică transportarea organizată, în calitate de metodă de corupere a alegătorilor. Această adresă a CC rămâne soluționată parțial”, a punctat Pavel Postică.

Tudor Iaşcenco

Taguri
Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close