Advertoriale

Tehnologiile și mediul de afaceri. Cum le combinăm? Ghișeu unic online pentru eliberarea actelor permissive

Tehnologiile și mediul de afaceri. Cum le combinăm? Ghișeu unic online pentru eliberarea actelor permissive

Odată cu declararea pandemiei de Covid-19, mai mult decât jumătate din activitățile economice, și nu doar, au fost stopate.

Tehnologiile și mediul de afaceri. Cum le combinăm? Ghișeu unic online pentru eliberarea actelor permissive

Populația a simțit necesitatea de a trece majoritatea activităților și operațiunilor în mediul virtual. Pentru a-și menține afacerile, antreprenorii au fost nevoiți, într-un timp scurt, să își regândească activitatea și să fie mai aproape de clienții lor prin intermediul tehnologiilor. Ce se întâmplă acum? Suntem nevoiți să ne adaptăm la o „nouă realitate”. Cum? Prin folosirea cât mai rațională a mediului virtual. 

În ultimii ani, Guvernul a continuat eforturile de îmbunătățire a reglementărilor pentru mediul de afaceri, care la moment, este unul dintre cele mai afectate domenii.

O importantă reformă adusă de Guvern a fost reforma actelor permisive, care includ licențe, diverse autorizații, certificate și notificări, și crearea unui ghișeu unic online pentru eliberarea acestor acte permisive. One-stop shop, cum i se spune în limba engleză, oferă posibilitatea de a depune online cererile de înregistrare a afacerilor și îndeplinește, cel puțin, încă o altă activitate legată de lansarea, întreținerea sau suspendarea unei afaceri.

Înainte de a discuta despre situația actuală din Republica Moldova la acest capitol, ne propunem să explicăm cum lucrează acest ghișeu unic online pentru eliberarea actelor permisive și să analizăm cum alte state au abordat această problemă.

Cum lucrează Ghișeul unic online pentru eliberarea  actelor permisive în lume?

Există multe clasificări și variații la tema ghișeurilor online, dar noi vom aborda cele 2 de bază – „one door” și „one window”. Pentru a înființa un ghișeu unic online pentru eliberarea actelor permisive, trebuie să aducem cât mai mulți agenți guvernamentali „sub același acoperiș”. Această idee stă la baza conceptului de „one door”, adică persoana X depune mai multe cereri pentru a beneficia de diferite servicii, la ghișeiele instituțiilor concentrate într-un singur loc.

Acest concept nu implică, de regulă, schimbări în legislația națională, mai importantă este cooperarea între ministere, direcții și birourile responsabile. Dacă aceeași persoană X se adresează unui singur reprezentant pentru a soluționa mai multe cereri, ne aflăm într-un sistem „one window”. Avantajul unei asemenea abordări reprezintă faptul că funcționarii sunt autorizați să accepte documentele pentru organele guvernamentale, altele decât cele pe care le reprezintă. Un exemplu de țară, care aplică acest din urmă concept este România.

Oficiul Național al Registrului Comerțului a înființat Biroul Unic pentru înregistrarea afacerilor. Un exemplu de folosire a sistemului „one window” în practică este reprezentat de următoarea situație: Biroul Unic ia legătura cu Ministerul Finanțelor Publice pentru a emite un cod de înregistrare fiscală și poate depune cererea pentru înregistrarea în scop de TVA. Avantajul este unul simțitor: ești pus într-un rând „virtual”, care nu necesită timpul tău; poți urmări în timp real statutul cererii tale și se reduce timpul de așteptare pentru soluționarea cererii.  

De ce avem nevoie de un ghișeu unic online pentru  eliberarea actelor permisive?

Avantaje sunt multe, dar noi vom puncta cele care sunt esențiale pentru Republica Moldova. 

În primul rând, vom reduce din fenomenul cunoscut drept corupție. Înregistrarea și procesarea actelor se va produce exclusiv online, obținând o interacțiune redusă dintre agentul economic și autoritatea emitentă. India raportează 50% mai puține șanse ca unui cetățean să i se ceară mită după implementarea ghișeului unic online. Prin această metodă spunem nu corupției și spunem da corectitudinii.

În al doilea rând, încurajăm dezvoltarea mediului de afaceri. Foarte multe țări, ca Franța, de exemplu, aveau drept scop să încurajeze creșterea economiei și dezvoltarea sectorului privat.

În anul 2008, Secretariatul General pentru Mo-dernizarea Acțiunilor Publice din Franța a lansat un sondaj la care au participat: 3000 de persoane, 1000 de persoane din mediul de afaceri, 800 de autorități locale și 800 de asociații, pentru a identifica necesitățile populației și evenimentele care le afectează cel mai mult stilul de viață.

Scopul acestui sondaj este de a simplifica serviciile oferite de autoritățile publice, ușurând viața cetățenilor. După obținerea rezultatelor, serviciile au fost optimizate, numărul persoanelor nemulțumite s-a redus, iar mediul de afaceri a început să se dezvolte cu pași rapizi.

Un alt argument pentru susținerea, în continuare, a acestor reforme sunt cheltuielile reduse pentru agenții economici. Având în vedere criza actuală, deschiderea unei afaceri proprii a devenit o provocare și mai mare. Prin ghișeul unic online pentru eliberarea actelor permisive, vom putea reduce treptat costurile de înregistrare a afa-cerilor.

Un exemplu în acest sens este Columbia. Comparând indicatorul Starting a Business din anii 2004 și 2008, putem observa o diminuare a costului pentru înregistrare de la 28,7% din nivelul venitului pe cap de locuitor la 19,3% din nivelul venitului pe cap de locuitor.

Nu în ultimul rând, prin introducerea ghișeului unic online pentru eliberarea actelor permisive crește gradul de satisfacție oferit de serviciile publice. Astfel, Georgia a reușit să crească gradul de satisfacție  de la 10 %  la 92%, iar Albania a reușit să crească acest procent de la 25 până la 87  în primele 6 luni de la implementarea sistemului. Odată cu creșterea gradului de satisfacție, crește încrederea cetățenilor în autoritățile publice și eficiența serviciilor prestate. În această situație au de câștigat atât cetățenii, prin soluționarea rapidă a cererii depuse, cât și statul, prin dezvoltarea sectorului privat și a mediului de afaceri.

Republica Moldova și reușitele obținute prin introducerea ghișeului unic online pentru eliberarea actelor permisive

În 2018, Ministerul Econimiei și Infrastructurii, cu suportul Băncii Mondiale și a proiectului Ameliorarea Competitivității, au creat un singur punct de acces pentru aplicarea şi eliberarea actelor permisive pentru business. Prin intermediul portalului servicii.gov.md, agenții economici pot depune online cererea de obținere a actului permisiv, pot achita costul de procesare a informației și pot urmări etapa la care se află documentul depus.

La moment, 27 din 31 de instituții emitente au fost integrate pe platformă. Din 151 de acte permisive, 131 sunt configurate și accesibilie, iar 69 dintre acestea pot fi eliberate. Ce înseamnă aceste cifre? Pentru mediul de afaceri înseamnă 65 de milioane de lei anual economisiți. O statistică prezentată de Ministerul Economiei și Infrastructurii arată că rata aplicațiilor online în perioada stării de urgență (lunile martie-mai) a crescut la 69% (până la pandemie această rată era de 30-33%), iar timpul de așteptare a scăzut de la 20-25 de zile la 6 zile.  

La capitolul rezultate excepționale, un exemplu demn de urmat este Azerbaidjanul. Această țară s-a clasat în topul reformatorilor în clasamentul Doing Business 2009, făcând un salt imens de la locul 96 la 33. Condițiile create pentru începerea unui business au fost apreciate și clasate pe locul 13, în comparație cu locul 64 din 2008.

Ca să înțelegem mai bine impactul produs, este necesar doar să comparăm timpul estimat pentru completarea formalităților  în absența sistemului online din 2004 și în prezența acestuia din 2009. Astfel, pentru ca un antreprenor să completeze toate formalitățile, în 2008, acesta avea nevoie de 104 zile. Până în 2009, timpul estimat a scăzut la doar 8 zile.

Republica Moldova este abia la „început de drum”, dar rezultatele pozitive sunt deja vizibile. Pandemia a accelerat procesul de familiarizare a agentului economic cu noile oportunități, ceea ce înseamnă că noile tehnologii încep să ocupe un rol din ce în ce mai important în viața unui antreprenor. Se poate mai bine? Cu siguranță, dar cu pași mici și siguri putem ajunge la rezultatul dorit.

Unitatea de Implementare a Proiectului Băncii Mondiale de Ameliorare a Competitivităţii (UIPAC)

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close