Economie

Ştefan Birău: Mi se pare de bun simț să ai grijă de angajați într-o astfel de perioadă

Ştefan Birău: Mi se pare de bun simț să ai grijă de angajați întro astfel de perioadă.

Pentru compania „Lafarge Ciment (Moldova)” SA sănătatea şi securitatea personalului a fost întotdeauna o prioritate. Dar cum activează această întreprindere cu capital internaţional în condiţiile pandemiei de COVID-19, care de mai multe luni a pus stăpânire pe R. Moldova? Ce s-a întreprins pentru a proteja sănătatea angajaţilor şi a evita paralizarea activităţii de producţie a întreprinderii? Ce i-a reuşit şi ce nu, cu ce probleme se confruntă compania la ora actuală? 

La întrebările săptămânalului CUVÂNTUL răspunde directorul general al „Lafarge Ciment (Moldova)” SA Ştefan Birău.

– Dle director general! Ce măsuri au fost luate la întreprindere în legătură cu pandemia de COVID-19?

– Ca întreprindere internațională, noi avem proceduri clare pentru diverse situații. Și în cazul noului coronavirus, nu am așteptat să fie declarată starea de urgență națională sau în sănătate publică, ci am urmat procedurile interne pentru a preveni răspândirea acestuia. Încă în luna februarie, când în Moldova nu erau înregistrate cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19, noi am interzis efectuarea tuturor deplasărilor de serviciu internaționale, în special în țările afectate de CO-VID-19 la acel moment, cum ar fi China, Italia, Coreea de Sud. Începând cu luna martie au fost interzise orice gen de deplasări peste hotarele Republicii Moldova și limitată circulația pe teritoriul țării. 

În cadrul companiei, a fost format un Comitet pentru Asigurarea Continuității Operațiunilor în Situații de Urgență. Obiectivul comitetului este definirea și implementarea de măsuri pentru prevenirea răspândirii infecției prin COVID-19 în cadrul întreprinderii. Acesta a colaborat şi coordonat unele acțiuni cu Celulele teritoriale de supraveghe-re permanentă a evoluţiei infecţiei de COVID-19 atât orășenească, cât și raională.

Astfel, tuturor persoanelor de pe teritoriul uzinei le-au fost comunicate simptomele asociate COVID-19 și algoritmul de adresare la suportul medical. A fost descurajată prezența la muncă a persoanelor cu simptome de orice fel de boală.

Toate locurile de muncă au fost dotate cu posibilitatea de a spăla periodic mâinile cu apă și săpun, șervețele de hârtie, uscătoare pentru mâini, șerveţele umede antibacteriene și soluție dezinfectantă, a fost interzis accesul tuturor persoanelor străine pe teritoriul uzinei.

Nu știm cât timp va dura situația de urgență în sănătate publică, însă suntem conștienți că nu vom reveni la situația anterioară și va trebui să trăim altfel. De aceea, am introdus mai multe reguli clare de comportament în cadrul companiei. Aproape 40 de persoane încadrate în funcții administrative de suport au fost transferate în regim de muncă de la domiciliu, fără obligativitatea de a se prezenta zilnic la serviciu. A fost redus la maxim numărul ședințelor comune, a fost limitat numărul participanților în ședințe aflați în aceeași încăpere, asigurând principiul de distanțare socială dintre persoane. Este oprit ascensorul central pentru restricționarea aflării persoanelor în spațiu restrâns. La sfârșitul lunii martie am sistat activitatea cantinei, transportului comun al angajaților de la și către uzină și am segregat accesul la vestiare între schimburile pe ture şi cele de zi pe ore diferite, asigurându-se principiul de distanțare socială.

Au fost implementate măsuri de distanțare socială pentru angajații ce nu pot fi trecuți în regim de lucru de acasă. 

Încă în luna februarie, personalul și toate companiile terțe ce operează permanent pe teritoriul uzinei au fost instruite cu privire la măsurile de prevenire a infecției prin COVID-19 și regulile de igienă individuală.

Reieșind din recomandările și cele mai bune practici ale Grupului „LafargeHolcim”, a fost implementată o procedură internă de funcționare pe timp de COVID-19, care impune aplicarea unor măsuri de protecţie obligatorii, cum ar fi termometrizarea tuturor persoanelor care intră pe teritoriul uzinei și monitorizarea temperaturii corpului salariaților pe parcursul zilei de muncă, completarea săptămânală a unei declarații pe propria răspundere despre potențialele contacte cu persoane infectate cu COVID-19 și/sau vizitarea unor regiuni în carantină, purtarea obligatorie a măştii faciale pe întreaga perioadă de aflare pe teritoriul uzinei etc. 

Toți angajații sunt dotați cu măști de protecție, mănuși, șervețele umede și lichid dezinfectant şi din contul angajatorului se pot testa la COVID-19 cu o anumită periodicitate.

Pentru personalul din vânzări, care limitat, dar totuşi desfăşoară activitate de teren, a fost dezvoltată şi implementată o instrucţiune de comportamente sigure pentru a evita la maximum riscul de îmbolnăvire.

Pentru personalul de la serviciul de facturare, care lucrează nemijlocit cu mediul extern – reprezentat de şoferii de camioane – a fost delimitată zona de lucru, asigurând principiul de distanțare socială dintre persoane. Este strict limitat numărul de persoane ce se pot afla în spațiul clădirii de facturare.

Șoferii de camioane au fost instruiţi de către noi cu privire la măsurile de protecție și comportamentele sigure care, respectate şi aplicate, contribuie la prevenirea îmbolnăvirilor prin COVID-19, inclusiv asupra simptomelor şi algoritmului de solicitare a suportului medical. La fel, tuturor furnizorilor noştri de servicii de transport le-au fost transmise comunicate cu privire la măsurile de prevenire a îmbolnăvirilor întreprinse de noi şi despre cele ce trebuie să fie întreprinse de către ei, pentru un mediu sigur şi sănătos de activitate.

A fost solicitată autoizolarea la domiciliu a salariaților care, pe cont propriu, au fost nevoiți să călătorească în ultimele două săptămâni în zonele afectate de COVID-19. Aceștia au fost informați prin infograficul Ministerului Sănătății cu privire la „ce înseamnă autoizolare”, fiind îndemnați să anunțe medicul de familie despre acest lucru. Angajaților le este monitorizată zilnic, prin telefon sau mesaje, starea de sănătate.

Tot personalul care desfășoară activitatea de curățenie a fost instruit asupra măsurilor de prevenire a infecției prin COVID-19 și sunt implementate acțiuni de curățenie și dezinfectare a suprafețelor comune.

– Cum coronavirusul a influențat condițiile de muncă, veniturile angajaților? Se prevăd reduceri de personal?

– Fiind conștienți de pericolul infectării și consecințele pentru familiile angajaților noștri, dar și că urmează o perioadă complicată pentru toată lumea, nu doar că nu am pus problema disponibilizării, ci ne-am angajat să achităm la timp salariile pentru toți angajații, inclusiv dacă au fost în staționare tehnică, și să achităm primele stabilite pentru anul 2019. Mai mult, ca în fiecare an, am propus și o anumită majorare de salariu pentru anul în curs. Mi se pare de bun simț să ai grijă de angajați întro astfel de perioadă, care nu are o finalitate temporală clară. 

– „Lafarge Ciment (Moldova)” SA este unul din cei mai darnici sponsori din raionul Rezina. În anul curent ce acțiuni şi-a înscris la activ în acest domeniu?

– Odată cu instaurarea situației de urgență în țară, ne-am sensibilizat și am oferit suport medicilor și instituțiilor de profil medical din Rezina, care se află în prima linie de luptă cu noul coronavirus și de dotarea cărora depinde viața noastră. Astfel, „Lafarge Ciment (Moldova)” SA a donat echipamente specifice de protecție și aparate digitale de luat febra pentru dotarea Spitalului Raional Rezina și a Centrului Medicilor de Familie Rezina, mese calde pentru personalul de la Centrul de Asistenţă Medicală de Urgenţă din Rezina – toate împreună astăzi însumează o donaţie de uşor peste 200 mii lei. Nu ne oprim aici, vom continua să contribuim întru susţinerea actorilor principali din societate în combaterea răspândirii infectărilor prin COVID-19.

– Care sunt cele mai actuale probleme cu care se confruntă la moment compania şi cine, în opinia Dumneavoastră, poate contribui în anumită măsură la soluţionarea lor?

– O problemă majoră pentru companie sunt în prezent taxele antidumping impuse de Ucraina Moldovei anul trecut pentru o perioadă de 5 ani. Ca să vă creați o imagine, această taxă este în mărime de 94,46% din valoarea cimentului exportat și taxă care practic îngrădește accesul la piața noastră naturală de desfacere, afectând considerabil volumul de vânzări al companiei. În continuare colaborăm cu autoritățile țării pentru a găsi cele mai eficiente măsuri de deblocare a exporturilor către această piață importantă.    

Ștefan Birău a fost numit în funcția de director general “Lafarge Ciment (Moldova)” SA la 31 mai 2019, succesându-l pe Jean Michel Pons, care a acceptat o altă misiune în cadrul Grupului „LafargeHolcim”. 

Ștefan Birău este originar din Chişinău, s-a alăturat Grupului „LafargeHolcim” în anul 2011 în calitate de director vânzări și marketing pentru Moldova. El deţine peste 15 ani de experienţă în diferite roluri manageriale atât în Republica Moldova, cât şi în străinătate.

În imagine: Instantaneu.  În compania „Lafarge Ciment (Moldova)” SA succesul întotdeauna s-a considerat a fi produsul întregii echipe.

 În compania "Lafarge Ciment (Moldova)" SA succesul întotdeauna s-a considerat a fi produsul întregii echipe.

Pentru conformitate, Tudor Iaşcenco

Taguri
Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Close