Dezbateri publiceE timpul sa fii activ

Anul şcolar va începe la 1 septembrie. Soluțiile Ministerului Educației pentru desfășurarea procesului educațional

Anul şcolar va începe la 1 septembrie. Soluțiile Ministerului Educației pentru desfășurarea procesului educațional

Elevii revin la școală din 1 septembrie. După cum relatează deschide.md, ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov a anunţat că ministerul va face tot posibilul pentru ca procesul educațional să fie reluat fără a expune elevii riscului de a fi infectați cu Covid-19.

Ce cred însă părinţii, pedagogii, managerii şcolari, opinia publică?

Ministrul Igor Şarov a prezentat 7 metode după care ar putea să aibă lor procesul educațional.

1. Prezența fizică 100 % a elevilor la școală.

2. Învățarea în două schimburi.

3. Învățare combinată (câteva zile la școală, câteva acasă).

4. Învățarea de tip hibrid (50 % din elevi se află la școală și 50 % acasă (online), elevii se împart în două grupuri).

5. Învățarea alternantă (50 % din elevi se află la școală timp de o săptămână, iar 50 % se află acasă (online), apoi grupurile se schimbă).

6. Învățarea la distanță, inclusiv online (la acest model se recurge în caz de focare Covid, dacă e situație excepțională).

7. Învățare mixtă (îmbinarea a două sau trei modele prezentate mai sus).

Aceste 7 modele vor fi supuse consultărilor publice, iar directorii de școli vor decide împreună cu profesorii și părinții care metodă este cea mai bună pentru școală.

Potrivit ministrului, planul actual de redeschidere a școlilor reprezintă un rezumat al propunerilor managerilor instituțiilor din diferite raioane ale țării, părinți, profesori, dar și elevi. Ministrul spune, că elementul principal al acestui plan este responsabilitatea și deciziile luate la nivel local.

Amintim că inţial Ministerul prevedea că elevii vor trebui să poarte obligatoriu măşti şi mănuşi, lucru contestat categoric de participanţii la dezbaterile desfăşurate pe reţelele socialie, inclusiv de cititorii CUVÂNTUL-ui (vezi nr. 26 din 10 iulie). 

Solicitaţi să comenteze noua propunere a ministreului, cititorii CUVÂNTUL-ui, dar şi internauţii care s-au expus pe Fb, au opinat:

Maria Ciobanu, deputată: Eu apreciez strădaniile echipei ministeriale de a căuta soluții în această perioadă grea, fără precedent, soluții, care să permită studiul elevilor și studenților, dar modelele propuse vor fi ineficiente. Ele nu vor putea asigura calitatea educației.

În orașe se vor găsi, posibil, profesori, dar și părinți, care se vor jertfi, la propriu, pentru a face față copiii noilor modele de studiu, dar în școlile rurale se va reveni la likbez. Profesorii, în marea lor majoritate, sunt pensionari sau în prag de pensie. Despre care modele de studiu poate fi vorba? Părinții trăiesc la limita săraciei și grija lor cea de toate zilele nu sunt modelele neordinare de educație, ci cu ce să-și hrănească familia…

Parascovia Ionaşcu, profesoară, s. Ignăţei:  Dacă ministerul vine cu această soluţie,  să-şi asume toată responsabilitatea în privinţa cheltuielilor. Or, elevul când va intra în şcoală trebuie să fie asigurat cu mască de unică folosinţă (şi nu doar una), cu dezinfectant, să aibă o sticluţă personală cu apă; curăţenia în clase să o efectueze personalul tehnic, fiindcă elevii, de regulă, fac acest lucru superficial, profesorii şi părinţii să contribuie la respecta-rea normelor de igienă personală şi publică. 

Alina Pascaru, șefa Direcţiei Generale Educaţie Telenești: Discutăm în colectivele pedagogice moda-litățile de desfășurare a procesului educațional în noul an de studii. Şcolile ne-au prezentat informaţii despre starea de lucruri, sălile de studii, numărul de elevi etc. Din discuțiile pe care le-am avut, am înțeles că majoritatea cadrelor didactice și părinților doresc aplicarea primului model, adică prezența sută la sută a elevilor la lecții. Dar numărul elevilor este diferit de la o școală la alta.

Planificăm o ședință cu managerii, unde vom pune în discuție toate  cele șapte modele. În unele instituții de învățământ avem etaje conservate, situație care ne va permite să extindem suprafața sălilor de clasă și deci distanța între bănci. Nu excludem că vom trece la studii în două schimburi – cel de dimineață cu elevi din clasele primare și lecții nu mai mult de 30 de minute, iar în schimbul II – cu celelalte clase.

Mai apar și alte situații: dacă în clasă sunt 30 de elevi – o divizăm în două. Problema e cum vom remunera cadrele didactice, pentru că numărul orelor va creşte. Nu trebuie să uităm şi de calitate. Studiile la distanță de astă primăvară nu au dat efectul scontat or, nu am avut tehnica de calcul de calitatea necesară, multă lume nu are conectare la internet etc.

Ion Curchi, directorul Gimnaziului Coropceni, raionul Telenești: Nu văd mari probleme în aplicarea acestor modalități, dar grija pentru sănătatea elevilor trebuie să fie prioritară. Distanță socială, măști, dezinfectante, mai puține activități cu implicarea mai multor persoane ne-ar asigura, cred, un proces de studii normal. Va trebui să facem faţă şi acestei provocări, altminteri zădărnicim munca noastră de ani. Înaintașilor noștri le-a fost mult mai greu. 

Ilie Cazacu, profesor de istorie, Gimnaziul ”Mihai Eminescu”, Telenești: Va trebui să ne deprindem cu toate restricțiile impuse, să educăm la elevi sentimentul de responsabilitate pentru sănătatea lor. Sper să avansăm pe alte dimensiuni în ce priveşte responsabilitatea, autodisciplina. Elevii şi noi trebuie să trecem şi prin această cumpănă. Sper s-o trecem fără pierderi majore.

Victoria Donţu: Categoric sunt împotriva învăţământului online. Am copil care în toamnă va merge în clasa întâi şi nu prea îmi pot imagina care vor fi rezultatele din învăţământul online, pe cand şi copiii nu prea înţeleg bine ce înseamnă şcoala.

Olga Lunga: Pentru învățământul online trebuie să rămâi fără serviciu ca să poţi să-i explici ori asculţi tema şi să-l înveți carte pe copil. Rămâne întrebarea cu ce ne hrănim stând acasă şi învățând temele cu copiii?

Lilia Copacescu: Şi eu sunt categoric împotrivă ca să fie învăţământul online, am și eu doi copii – unul clasa a 2-a, altul clasa a 5-a. Cum își închipuie cei de la conducere copilul să învețe online obiectele noi, care le va avea în clasa a 5-a? Să stea copilul atâta timp în fața calculatorului este o problemă mare. Ce va fi cu ochii și capul copilului după ce va termina orele, v-aţi pus întrebarea? Ei o să iasă după asta ca niște zombi. 

O alocație lunară de stat pentru unul dintre părinții antrenați în supravegherea copiilor

Partidul Acţiune şi Solidaritate a înregistrat marţi un proiect de lege care prevede ca părinții să beneficieze de o alocație lunară de stat specială sub formă de compensație în mărime de 75% din salariul mediu lunar al unuia dintre părinții antrenați în suprave-gherea copiilor, pe toată durata suspendării activității grădinițelor din cauza Covid-19.

„Sunt 4 luni de când mii și mii de familii care au copii de vârstă preșcolară se află într-o situație dificilă, pentru că părinții nu au cu cine își lăsa micuții în condițiile în care trebuie să meargă la lucru ca să-și întrețină familia.

Eu am 2 copii de vârstă preșcolară, care sunt acum acasă în grija bunicii, care este și ea în grupul de risc. Dar ce fac părinții care nu au posibilitatea de a-și lăsa copiii în grija bunicilor? Îi iau cu ei la lucru? Îi lasă singuri acasă nesupravegheați? Angajează bonă? De unde bani să achite? Dar mamele care își cresc singure copiii, ce fac? Trebuie să spunem lucrurilor pe nume: acest stat are alte priorități decât bunăstarea și securitatea socială a familiilor care au copii mici. (…) Mai mult, guvernul a alocat peste 70 de milioane de lei pentru proiectul “Arena Chișinău”, în timp ce starea financiară a multor familii s-a redus drastic. Acest guvern trebuie să își revadă prioritățile: Arene sau familii și copii în siguranță și securitate socială! Treziți-va!”, a precizat în cadrul unei conferinţe de presă vicepreședinta PAS, Doina Gherman.

La conferință a participat și Cristina Bordei, mamă a unui băiat de 10 ani și a unei fete de 6 ani, care spune că este într-o situație dificilă: „Sunt angajată și sunt nevoită să muncesc 8 ore pe zi.

În fiecare dimineață, împreună cu soțul, plecăm la serviciu cu inima strânsă pentru că acasă rămân doi copii singuri. Ca să mă asigur că ei sunt bine pe parcursul zilei, am stabilit să ne conectăm pe viber, iar ei să petreacă timpul în aceeași cameră, astfel încât să-i pot vedea și să pot comunica cu ei”.

Taguri
Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close