Social

„Tradiția berarilor europeni, adusă în țară prin Programul PARE 1+1”

O afacere de câteva sute de ani în Europa era până nu demult total absentă în Republica Moldova. Lucrurile se schimbă datorită lui Denis Buța din Chișinău, care s-a gândit să aducă berea artizanală în țara natală și să ofere moldovenilor gustul adevărat al berii de casă. Astfel, din consumator pasionat de bere, el s-a transformat în producător. Este beneficiar al Programului PARE 1+1 și lucrează acum, cu ajutorul fondurilor europene, la prima berărie de familie.

Denis a „furat” ideea din România, dar s-a inspirat și din tradiția berarilor europeni atunci când s-a gândit la o afacere cu bere artizanală în Republica Moldova. Deși nu a muncit în străinătate, a putut folosi economiile mamei, care a lucrat mai mulți ani peste hotare, pentru a aplica la programul PARE 1+1. Au urmat luni de zile de studiu și instruire: cum să transformi o idee într-un plan de afaceri, iar un vis – într-o afacere de familie? Cum să-ți asiguri propria existență, acasă, dar să și creezi locuri de muncă pentru alții? E nevoie de studii aprofundate sau doar de inițiativă?

Tradiția de consum, la fel ca berea, are nevoie de maturație

Și-a pornit afacerea în 2019, cu volume foarte mici. Lipsa tradiției consumului de bere face deocamdată o afacere de acest gen relativ riscantă în țara noastră. Puțini moldoveni pot face diferența dintre o bere industrială, pe care o găsim în aproape toate magazinele, și una artizanală care, spune el, este produsă pe cale naturală și nu conține aditivi alimentari. „Când o guști prima data, ar putea să nu-ți placă. Poate nici a doua oară. Totuși, dacă îi simți gustul devine o pasiune”, spune Denis.

Modificarea tradiției de consum este cel mai complicat lucru în marketing, însă Denis a reușit să creeze o nișă pe piață, unde și-a vândut primele volume de bere. Treptat a avut nevoie să producă mai mult și, tot treptat, a simțit nevoia investițiilor în lărgirea producției, căci banii câștigați nu erau suficienți pentru a acoperi cererea tot mai mare… Soluția i-a venit din partea unor prieteni, beneficiari ai fondurilor europene prin Programul de Atragere a Remitențelor în Economie – PARE 1+1.

Cum să reinventezi o afacere?

Tocmai acești prieteni i-au oferit exemplul unei dezvoltări avantajoase. „M-au convins că nu trebuie să ratez o asemenea posibilitate. Ei și-au pus pe picioare afacerile cu ajutorul acestor fonduri. Am descoperit că este o procedură destul de accesibilă și am fost ajutați la toate etapele – de la înregistrarea companiilor și până la scrierea proiectelor, realizarea planurilor de afaceri, monitorizare etc.”.

Accesarea fondurilor europene a fost un exercițiu care a mers mult mai repede decât se aștepta – de la completarea formularului de aplicare și până la obținerea fondurilor a trecut doar ceva mai mult de o lună. Între timp, Denis a fost antrenat în cursuri intensive de instruire oferite de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) pentru participanții Programului PARE 1+1, în domeniu lansării și administrării afacerilor și marketingului. „Aveam deja afacerea înregistrată, dar programul oferă instruire și la acest capitol. Am învățat cum să dezvolt proiectul, cum să fac ideea mea de afaceri una și mai atractivă pentru consumatori. A fost o instruire foarte intensă și utilă pentru mine”.

În ianuarie 2019, Denis Buța a obținut 250 de mii de lei, finanțare nerambursabilă, pe care i-a investit în procurarea unui fierbător și a zece fermentatoare din inox. Berea și-o vinde deja sub brandul Octo Beer. OCTO provine de la cifra „8” din latină și, în același timp, este începutul cuvântului octombrie, din simplul motiv că eroul nostru este născut pe data de 8 OCTOmbrie 1988… Această cifră îi poartă întotdeauna noroc, spune Denis, care speră să fie la fel și în cazul afacerii sale.

Soluții pe vreme de criză

Perioada de maturație a berii a coincis cu declanșarea stării de urgență provocată de pandemia COVID-19. Criza sanitară și epidemică a provocat oprirea economiei nu doar în Republica Moldova – consumul s-a redus substanțial, iar rețelele de distribuție au căzut peste tot. În noile condiții, supraviețuirea unei afaceri mici – mai ales a uneia aflate la început – este un exercițiu extrem de complicat.

„Coincidența lansării noastre cu declararea stării de urgență a fost pe punctul de a ne ucide înainte de a ne naște, dar am căutat soluții, m-am interesat și am văzut că unele magazine specializate activează. I-am abordat și am început colaborarea. Producem și distribuim în cantități mici, dar aceasta este, deocamdată, situația pieței”, mărturisește Denis Buța. Pe lângă aceasta, tânărul a reușit, totuși, să comercializeze o cantitate de bere artizanală în magazinele specializate din capitală. Livrările le face în keg-uri (butoiașe mici-mici de inox). Acum nu are încă o linie de îmbuteliere, dar este una din prioritățile viitoare ale afacerii sale.

Un detaliu extrem de important, pe care Denis îl accentuează în mod special, este oportunitatea grantului. Timpul scurt care a trecut de la depunerea cererii de finanțare până la obținerea fondurilor i-a permis să intre în perioada de pandemie cu procesele de producție integre și funcționale. „Grantul pot să spun ca a venit la momentul potrivit. Dacă nu l-aș fi obținut în ianuarie, nu aș fi început activitatea în martie, iar pe timp de carantină nu am fi avut nicio șansă să pornim producția. Totul s-ar fi produs mult mai târziu și poate că scenariul ar fi fost altul –  în perioada post-criză poate ar fi fost și mai complicat să intrăm pe piață”, spune el.

Creșterea volumului de producție i-a permis angajarea câtorva persoane în secțiile de producție și ambalare, iar imediat după ce va fi ridicată carantina el își propune să sorească numărul personalului, deoarece afacerea este una foarte promițătoare.

Denis este foarte optimist. Banii europeni l-au ajutat să-și extindă afacerea și să câștige clienți, și i-au dat încredere că poate avea succes acasă. Spune că această perioadă de criză nu-l sperie – din contra, faptul că a reușit să acceseze fonduri nerambursabile și să pună pe picioare o afacere cu mult potențial îi dă încredere că ea va fi una de succes. El speră ca în curând lucrurile în țară să se amelioreze, astfel încât compania sa, aflată la început de drum, să aibă șansa de a se dezvolta.

„Datorită finanțării europene am posibilitatea să activez și în aceste condiții de pandemie, chiar dacă nu comercializez cantitatea pe care mi-aș fi dorit-o. Oricum, spre deosebire de alți agenți economici, avem posibilitatea să ne desfășurăm activitatea și să rezistăm în această perioadă. Ne sunt de ajutor și clienții noștri mari, magazinele specializate în comercializarea berii, care continuă să lucreze. Sunt sigur că împreună vom reuși!”, se arată încrezător Denis Buța.

Programul de Atragere a Remitențelor în Economie PARE 1+1 funcționează în baza regulii „1+1” – fiecare leu investit din remitențele candidatului este suplinit cu un leu în formă de grant din cadrul programului. Beneficiari de granturi pot fi cetățeni ai Republicii Moldova care muncesc peste hotare și rudele lor de gradul I. Pe durata celor zece ani de implementare, programul a facilitat accesul la finanțare nerambursabilă pentru 1623 de întreprinderi, în sumă de 355,19 de milioane de lei. Suma totală a investițiilor planificate în economie constituie circa un miliard de lei. Programul este finanțat din bugetul de stat și suplinit din fondurile Uniunii Europene.

Disclaimer: Acest articol este publicat în cadrul Proiectului UE „Comunicare strategică și suport pentru mass-media”, în contextul Campaniei de informare privind răspunsul global al Uniunii Europene la criza COVID-19. Conținutul materialului aparține autorilor și nu reprezintă în mod neapărat viziunea UE.

 

 

 

 

 

Violeta Ciobanu

 

 

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close