E timpul sa fii activSesizează o problemăSocial

Învăţământul la distanţă: avantaje, dezavantaje, probleme

Pandemia cauzată de Covid-19 a dat peste cap multe activităţi tradiţionale din societatea noastră, impunând schimbări cardinale în diverse domenii, inclusiv în Educaţie. Activitatea instituţiilor de învăţământ preuniversitar a fost suspendată pentru un termen relativ lung. Căutând ieşire din această situaţie, autorităţile şi colectivele pedagogice încearcă să utilizeze posibilităţile oferite de programele online, un proces absolut nou pentru R.Moldova. Ce le reuşeşte cadrelor didactice şi elevilor în acest proces şi ce nu, din care cauze şi care ar fi perspectivele acestei forme de învăţământ în condiţiile R. Moldova am încercat să aflăm de la şefa-adjunctă a Direcţiei Educaţie Teleneşti, Maria Vleju.

 – Doamnă Vleju! Judecând după primele încercări, cât de reală pentru şcolile din R. Moldova este această metodă de instruire a elevilor?

– Comunitatea educațională  a demonstrat o reacție promptă și capacitate de adaptare din mers la noile condiții, dictate de un factor obiectiv – criza pandemică, de proporțiile căreia, se pare, nimeni nu a fost pregătit. Deși pentru Republica Moldova învățământul online nu a fost foarte familiar (în sensul că, ocazional, unele cadre didactice practicau deja elemene ale acestei forme de învățare), iată că noile condiții i-a determinat pe directorii de școli, grădinițe, cadrele didactice să se conformeze și să purceadă la noul mod de realizare a procesului educațional.

Spre lauda ministerului de resort, în timp record au fost elaborate metodologii și mecanisme de aplicare a lor privind învățământul la distanță, online. În acest scop s-au realizat sesiuni de instruire online a formatorilor locali (din rândul cadrelor didactice raionale), care, ulterior au instruit cadrele didactice locale în vederea realizării obiectivelor educaționale, așa încât elevii din gimnazii, licee, dar şi copiii din grădinițe să încheie cu bine programul de învățământ pentru anul școlar 2019-2020.

Mai menționăm și solidaritatea societății în întregime la realizarea acestui deziderat: au apărut emisiuni, chiar lecții televizate și/sau radiofonice în ajutorul cadrelor didactice și al elevilor, mai ales – al elevilor-absolvenți.

Operatorii de telefonie mobilă s-au oferit să asigure cadrele didactice cu acces gratuit la internet, pentru a facilita realizarea procesului educațional la distanță, iar operatorii de internet au propus o listă întreagă de platforme educaționale, utilizate acum de cadrele didactice, de elevi în procesul de predare-învățare-evaluare.

– În opinia Dumneavoastră, care sunt avantajele şi dezavantajele instruirii la distanţă a copiilor comparativ cu metoda clasică?

– Cât ar părea de straniu, dar criza pandemică a contribuit la apariția oportunității pentru o bună parte dintre profesori de a-și forma abilități noi, tehnologice, de desfășurare a procesului educațional, acesta fiind un mare avantaj. În opinia noastră, învățământul la distanță este o realitate și el nu se va încheia odată cu terminarea crizei pandemice.

Pe de altă parte, criza a demonstrat câteva lacune esențiale a programelor de stat privind cursurile de formare a cadrelor didactice. Aceste programe nu puneau  accent pe formarea competențelor digitale ale cadrelor didactice la așa nivel avansat, încât să nu fi fost nevoie acum de o alfabetizare digitală în masă a lor, proces care a luat timp și de eficiența căruia încă urmează să aflăm.

Un dezavantaj (cel puțin, în primele zile de aplicare a acestei forme de învățare) a fost lipsa de acces a unor cadre didactice, elevi la tehnologiile informaționale, care, ulterior, s-a ameliorat substanțial. Evident, comunicarea vie, în clasă, tet-a-tet nu se poate compara cu o comunicare la distanță, dar depinde de profesor, educator, cum reușește să transmită mesajul, să implice nu doar elevul, dar și părinții (apropo, în acest model de învățare rolul părinților sporește simțitor) într-un proces de învățare activă și motivantă. Cel puțin, programele, platformele educaționale oferă aceste posibilități de utilizare a diverselor metode, așa încât învățarea să fie un proces interesant și captivant.

– Autorităţile din R. Moldova au anunţat despre suspendarea în anul curent a examenelor pentru ciclul gimnazial, dar care, în opinia Dumneavoastră şi a colegilor din teritoriu, ar fi cea mai adecvată variantă vizavi de examenele de BAC?

– Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a acționat corect, anulând evaluarea națională în clasa a IV-a și a examenelor de absolvire a gimnaziului, pentru că o eventuală examinare online ar fi fost imposibil de realizat din simplul motiv, că nu toți copiii dispun de un calculator acasă.

Altfel stau lucrurile cu examenul de bacalaureat. Ministerul a anunțat că va ține cont de deciziile în acest sens ale altor state europene, pornind de la premisa, că mulți absolvenți de liceu aplică la universitățile europene și, prin urmare, trebuie să fie competitivi și eligibili.

Mă preocupă, însă, o întrebare: dacă un candidat la diploma de bacalaureat va susține de acasă examenul, cum evaluatorii vor ști că el n-a fraudat examenul?

Suntem în așteptarea unei decizii și a Metodologiei de susținere a examenului de bacalaureat la distanță.

În imagine: Maria Vleju.

Pentru conformitate, Tudor Iaşcenco

 

 

 

 

 

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close