Uncategorized

Tudor Ţurcanu: O problemă serioasă este lipsa specialiştilor

– Dle Tudor Țurcanu, sunteţi primarul comunei cu cele mai multe sate în componenţă din raion: Ratuș, Mândra, Sărătenii Noi, Zăicani și Zăicanii Noi. E complicat să aveți în gestiune atâtea localități? O reformă administrativ-teritorială ar ameliora situația?

– E foarte greu. Cel mai îndepărtat sat (Sărătenii Noi) este situat la 11 km de Ratuș. Poate ar fi nevoie de o anumită reformă, dar deocamdată nu-mi dau seama ce beneficii ar avea populația ca urmare a implementării acesteia. Cred că va fi și mai greu. Populația va fi nevoită să se deplaseze la o distanță și mai mare pentru a obține anumite servicii. Satul Mândra este situat la traseu și mulți s-au angajat la fabrica de cablaje din Orhei, o altă parte sunt angajați la o întreprindere de prelucrare a nucilor din Telenești. Oamenii care locuiesc în Sărătenii Noi nu prea au locuri de muncă. De fapt, populația tânără de acolo a plecat, au rămas, în mare parte, bătrânii.

– Ce trebuie de făcut pentru a nu se repeta greșelile anterioare?

– Activăm pentru a fi mai aproape de oameni și, în măsura posibilităților, de a le soluționa problemele. Până în anul 1992 Ratuș și alte 4 sate nominalizate au fost în componența primăriei Sărătenii Vechi. Dar atunci în satele mici nu s-a construit absolut nimic, investiții se făceau în localitățile mai mari, acolo unde era amplasat sediul primăriei. Astfel, satele mici dispar. Din 1992 am început să construim infrastructură și în multe sate mici. Deja avem apeduct în comună, am renovat unele drumuri, castele de apă și apeducte, obiective de menire social-culturală și situația s-a schimbat. Adică aceste localități trebuie tratate în mod  echitabil.  

Priorităţile pentru acest mandat sunt să asigurăm toate satele din comună cu iluminat stradal. Până acum m-am ocupat de construcția apeductului, reparația grădinițelor de copii și de drumuri.

– Cu ce probleme mai majore vă confruntaţi?

La moment nu avem specialist pentru reglementarea regimului funciar și secretar al Consiliului Local. În primării ar trebui să avem şi jurist, deoarece sunt multe acte normative pe care noi, cei care nu avem studii în domeniu, nu știm cum să le aplicăm corect. Eu, de exemplu, am studii economice și am activat în calitate de contabil-șef timp de 20 de ani la o fabrică avicolă, apoi în primărie. Un specialist în construcții și unul în scrierea proiectelor ar fi, de asemenea, necesari. Da, cred că o primărie mare cu 5000-6000 de locuitori şi-ar putea permite angajarea acestora. Dar în situaţia noastră nu ar fi rău ca asemenea specialişti să activeze în cadrul a 4-5 primării…

Ion Cernei

 

 

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close