Dezbateri publiceE timpul sa fii activ

Majorarea tarifelor la transportul de pasageri

La finele anului trecut, Ministerul Economiei a decis majorarea tarifelor la transportul interurban începând cu 1 ianuarie curent cu 60 de bani pentru un kilometru în cazul categoriei de bază şi 70 de bani pentru un kilometru în cazul categoriei de confort.

Cum văd această scumpire agenţii economici, opoziţia, cetăţenii?

Cu o reacţie a venit Partidul DA: „Majorarea tarifelor de transport, cheltuielile impuse populaţiei sunt net superioare indexărilor și majorărilor planificate ale pensiilor şi salariilor”.

Platforma DA conștientizează necesitatea aprobării unor tarife reale de transportare, care ar acoperi costurile operatorilor din domeniu, dar remarcă faptul că acest proces trebuie obligatoriu sincronizat cu demonopolizarea ramurii transportului, modernizarea condițiilor de confort în transportul public”, se menţionează în declarația Platformei DA.

Redacția săptămânalului CUVÂNTUL a propus cititorilor să comenteze problema.

Valeriu Rusu, director executiv, AO ADR Habitat, or. Rezina: Susțin poziția Platformei DA cu privire la necesitatea aprobării unor tarife reale de transportare, care ar acoperi costurile ope-ratorilor din domeniu, și faptul că acest proces trebuie obligatoriu sincronizat cu demonopolizarea, lichidarea intereselor patronilor, interese care se văd prin vocea șoferilor, a actelor de corupție în interes de a se menține la putere. “Umbrelele” transportatorilor sunt la unii oligarhi din structurile centrale ale puterii. Legea de aur între raportul cerere și ofertă din economie este că dacă ridici prețul serviciului, oferi calitate și siguranță la nivelul excelenței – în cazul nostru ține de modernizarea condițiilor de confort în transportul public.

Totodată trebuie de luat în vedere și puterea de cumpărare a cetățenilor, mai ales a păturilor vulnerabile: pensionarii, invalizii majoritatea cărora au un venit sub pragul sărăciei, persoanele neangajate în câmpul muncii, studenţii etc. Or, puterea de cumpărare trebuie sincronizată cu valoarea coșului minim de consum. Demnitarii din RM ar trebui să ia pildă de la colegii lor din alte state: președinți, prim-miniștri, deputați, care își micșorează salariile în asemenea situații. Ai noștri, într-o economie oligarhică, monopolistă, care omoară concurența pe piață – motorul calității produselor și serviciilor, ar trebui în genere să renunțe la salarii.

 

Mihail T. şofer: Preţurile biletelor poate trebuiau majorate, dar nu în aşa măsură. Mai multă lume blestemă şoferii. Dar în spatele acestor majorări stau nu şoferii, ci proprietarii firmelor de transport, care adună venituri mari, necontabilizate şi neimpozitate ce se scurg în buzunarele lor, iar şoferii rămân cu nişte fărâmituri. În situația când pe rutele urbane șoferii de la microbuze în genere nu eliberează bilete, iar pe rutele interurbane doar o parte din banii încasați sunt contabilizați, e greu de demonstrat pretențiile proprietarilor firmelor de transport, dar și nemulțumirea pasagerilor. Proprietarii strigă că lucrează în minus, dar multe firme din acest domeniu au dat faliment în ultimii ani? Eu nu cunosc niciuna.

 

Larisa Poianschi, administratoarea unei întreprinderi auto din or. Șoldă-nești: Agenția Națională în transport, Asociația transportatorilor, susținute de mai multe întreprinderi din domeniu, au solicitat guvernului majorarea tarifului pentru un km până la 92 bani. Asta pentru a acoperi cheltuielile suportate de transportatori – piese de schimb, lubrifianți și retribuirea angajaților. Ca să știți, actualmente, salariul unui șofer se cifrează la 5 mii lei. Chiar și în condițiile când are 30 zile/muncă într-o lună, mulți conducători auto de pe cursele suburbane nu încasează de la servicii în total așa sume. Spre exemplu, așa este starea de lucruri pe rutele Șoldănești – Parcani, Șoldănești – Șipca, Șoldănești – Șestaci. Chiar dacă acum prețul unui bilet este de 4,80 lei comparativ cu 4 lei cât costa anterior. Cheltuielile eram nevoiți să le acoperim din contul rutelor interurbane – din teritoriu spre capitală, care erau rentabile și în condițiile când prețul unui km era de 40 bani. Anume din lipsa resurselor financiare, în ultimii zece ani noi nu am dispus de bani pentru a înnoi autobuze. În plus, drumurile din centrul raional spre localitățile rurale sunt deteriorate. Astfel, se reduce în jumătate perioada de exploatate a anvelopelor, maşinile necesită reparaţii dese. Bunăoară, la autobuzul de pe ruta Șoldănești – Socola anul trecut am schimbat anvelopele de două ori. În timp ce normativele prevăd perioada de exploatate a unei anvelope de 100 mii km, acestea nu ţin nici 50 de mii de km. 

Acum un an, am luat un credit bancar în valoare de 400 mii lei și am procurat două unități de transport, una fabricată în 2001 și alta – în 2006. Actualmente, un autobuz nou costă minimum un milion de lei, iar noi așa bani nu avem, dar şi rute care să genereze venituri mari. Cel mai nou microbuz de la noi are 20 de ani, iar autocar – 15 ani.

Înțeleg perfect indignarea cetățenilor, provocată de majorarea tarifelor la serviciile de transport. Dar în condițiile financiare actuale domeniul nu are perspective să se dezvolte. O soluție ar fi suportul statului la procurarea lubrifianților, după cum se procedează în alte țări.

Potrivit totalurilor preventive, anul 2019 îl vom încheia cu un beneficiu de circa 300 mii lei, cu 100 mii lei mai puțin decât am obținut în anul precedent. Cu circa 30 la sută s-a redus și numărul pasagerilor noștri.

  Alexei Burlacu, primarul comunei Rogojeni, Șoldănești: Sunt convins că serviciile de calitate nu pot fi ieftine. Și orice domeniu se poate dezvolta numai fiind deservit de specialiști buni, remunerați pe potrivă. Problema  transportului de pasageri trebuie s-o rezolve specialiști în domeniu, în baza unei analize profunde.

   

 

 

 

Ala P., raionul Rezina: Eu mă aflu în situaţia să fac naveta de două ori pe săptămână spre Chişinău şi nu urc din gară. Extrem de rar şoferii eliberează bilete călătorilor. Chiar şi pe rutele care pornesc din gări sunt vândute la casă doar câteva bilete, la restul pasagerilor şoferii le spun să urce fără bilet. Conducerea gărilor auto ştie bine acest lucru, dar îi convine să funcţioneze anume aşa. Deci, e clar că cifrele cu care operează guvernul şi transportatorii sunt foarte-foarte departe de adevăr. Pur şi simplu în ramură s-au creat scheme criminale. Cine va avea de suferit? Eu cred că şi transportatorii – vor avea mai puţini călători. Iar mulţi vor prefera să se deplaseze cu persoane particulare – serviciul deja funcţionează bine înlesnit de reţelele sociale. Sunt chiar unele rute mai mult sau mai puţin permanente, un fel de taxi ilegal.

Apropo, cineva îmi spunea că în alte ţări persoanelor particulare le este strict interzis să ia pasageri de ocazie, altfel pun pe butuci transportul public, cel care aduce venituri la buget. Totodată, fiind amatori şi, deci, neverificaţi de nimeni înainte de a porni la drum, pot pune în primejdie siguranţa pasagerilor.

 

Ludmila Botnariuc, Orhei: Această majorare de tarife le creează transportatorilor mari privilegii și-i situează într-o zonă de confort, în timp ce defavorizează cetățenii, în special pe cei mai săraci. Sunt de acord ca statul să ofere un mediu propice dezvoltării afacerilor, dar nu cu „hârburi” de vreo 30 – 35 de ani, ruginite, care îți produc dezgust.

Dacă am reuși să facem o evaluare pro- și contra, cea de-a doua ar fi mai extinsă și dureroasă.

Pentru că:

  •  domneşte o evaziune fiscală majoră, venituri necontabilizate, nedeclarate, neimpozitate oficial;
  •  pasagerilor în multe cazuri nu li se eliberează bilete sau li se dau bilete pentru o distanţă mai mică;
  •  pasagerul care parcurge distanța stând în picioare plăteşte ca şi cel care stă pe scaun;
  •  o mare parte din unităţile de transport sunt într-o stare mizerabilă;
  •  controalele sunt formale, șoferul pune o bancnotă în foaia de parcurs și problema e rezolvată;
  •  patronul achită salarii mici angajaților, motivând că aceștia câștigă mai mult la drum (bani  necontabilizați).
  • Bine și corect ar fi ca tarifele să nu fie majorate până nu se va face ordine în acest domeniu, ceea ce ar însemna:
  •  unitate de transport modernă (aer condiționat, scaune confortabile, căptușeală estetică, șofer la cravată sau cel puțin curat, limbaj coerent şi corect, disciplinat…);
  •  contabilizarea corectă a veniturilor şi impozitarea fiscală completă;
  •  respectarea întocmai a orarului curselor etc.

Constantin Gojinețchi, șofer de microbuz de rută: Sunt categoric contra acestor măriri de tarife. Statul trebuie să aibă grijă de cetățeni și să nu le transforme viața în coșmar cu ridicările de prețuri.

Pe de altă parte, proprietarul de microbuz suportă cheltuieli enorme – numai revizia tehnică trebuie de-o trecut de două ori pe an, impozit rutier, asigurare, alte cheltuieli. O problemă aparte este scumpirea carburanților în Republica Moldova, când în alte țări aceștea se ieftinesc şi nimeni nu explică de ce s-a procedat așa.

Omul de rând trebuie să știe după ce criterii s-a scumpit tariful, ce înseamnă confort pentru care preţul biletului va fi mai mare. Spusa categorică a unui secretar de stat de la Ministerul Transporturilor că tarifele nu vor scădea de asemenea m-a nedumerit or, din câte știu, statul trebuie să creieze condiții ca cetățeanul s-o ducă mai bine, nu să se gârbovească sub povara prețurilor.

Această mărire a prețurilor dovedește incompetență în gestiunea economiei naționale și, după idee, trebuiau să urmeze demiteri și demisii.   

Eugenia Roșca, președinta ONG Concordia, satul Inești, raionul Teleneşti: Mă miră faptul că tarifele la serviciile de transport au fost majorate fără a se ţine cont de poziţia autorităţilor locale, or circulația transportului pe teritoriul raionului ţine de competenţa APL de nivelul II. I-am întrebat pe șoferii care circulă pe ruta Ineşti-Teleneşti dacă a fost vre-o decizie a Consiliului Raional şi mi-au spus că nu ştiu de aşa ceva.

În Republica Moldova guvernarea îşi poate permite orice fără a se consulta cu societatea, ştiind că, de regulă, lumea tace și rabdă. De pe urma majorării acestor tarife vor suferi îndeosebi studenții, persoanele în vârstă şi cele cu venituri modeste care la noi constituie majoritatea populaţiei şi care sunt nevoite să călătorească des spre un loc de muncă sau instituţii curative, de drept etc. Am impresia că statul Republica Moldova îşi vede misiunea special în umilirea prin toate mijloacele a cetățenilor.

 

Constantin Ciobanu, primarul s. Chiștelnița, Teleneşti: Decizia de a majora tarifele la serviciile de transport a fost una surprinzătoare, dar și neînțeleasă de săteni. Acum biletul de la noi din sat până la Chișinău costă 50 lei, cu 10 lei mai mult. Dar calitatea serviciilor lasă de dorit şi nu cred că se vor schimba degrabă. Avem 50 de ani de când s-a deschis rută Chiștelnița – Telenești, dar autobuzul care circulă este de aceeași marcă ca şi acum jumătate de secol (PAZ- 672), reutilat cu un motor de tractor MTZ-80. Condițiile în care este transportată lumea sunt sub orice critică. Nimeni nu explică de ce parcul de autobuze şi microbuze nu s-a înoit în ultimele 2-3 decenii, de ce prețurile la combustibil în R.Moldova sunt atât de mari compartaiv cu veniturile populaţiei, de ce evidenţa veniturilor prestatorilor de aceste servicii rămâne una formală etc. Şi de data aceasta s-a mers pe calea cea mai uşoară – să plătească lumea…

Nicu Costandoi, patronul unei firme de transport pasageri, raionul Teleneşti: Probleme sunt mai multe și cred că acestea trebuie soluționate de către stat. Încă din 2013 nu s-au schimbat prețurile la bilete, pe când la alte produse, inclusiv la carburanți, au crescut de mai multe ori. Am șase mijloace de transport care trebuie renovate ca să corespundă exigențelor confortului și normelor de securitate. Pentru fiecare din ele sunt necesare investiţii de cel puţin 3 000 de euro. De unde să iau banii aceștea?

Pe de altă parte, problema ar putea fi soluţionată fără a majora tarifele, dacă structurile de stat ar lua măsuri faţă de cei care prestează ilegal servicii de transport, fără a plăti impozite și taxe. Mai sunt și alte măsuri care ar armoniza prețurile și ar îmbunătăți calitatea serviciilor. Trebuie de consultat specialiștii în economie, experiența altor state, spre exemplu a României, unde funcționează bine o rețea de microbuze.

 

Ministrul Economiei şi Infrastructuriii: Parcul de autobuze este foarte învechit, nu corespunde standardelor europene

Ministrul Economiei şi Infrastructurii, Anatol Usatâi, a anunţat în cadrul unui briefing, că transportatorii auto urmează să prezinte graficul de verificare a mijloacelor de transport de pasageri până la 1 februarie. Atribuirea categoriilor de confort unităţilor de transport de pasageri se va face eşalonat. Prima etapă va fi finalizată la 1 aprilie, când vor fi certificate o treime din unităţile de transport ale parcurilor de autobuze. Iar până la 1 iunie procesul trebuie să cuprindă două treimi din transport şi urmează să fie finalizat la 1 octombrie.

Actualmente sunt autorizate să încadreze categoriile de confort a transportului de pasageri doar 18 staţii de inspecţie tehnică din totalul de 100.

Secretarul de Stat Iulian Postică a precizat că în RM avem 508 operatori de transport, care deservesc 724 de rute internaționale şi 737 de rute raionale. Actualmente sunt înregistrate 6.500 de autobuze şi autocare. O treime din acestea sunt utilizate de peste 20 de ani, 100 de autocare au o vârstă mai mare de 36 de ani şi circa 300 de unităţi de trans port sunt folosite de 31-35 de ani. „Deci, avem un parc de autobuze foarte învechit, care nu corespunde standardelor europene”, a spus secretarul de stat.”

Pentru conformitate, Tudor Iaşcenco,

Elena Roman, Ion Cernei

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close