E timpul sa fii activ

Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova Conexiuni multiculturale – societate unită

Săptămâna trecută, la Chişinău, a avut loc un training pentru coordonatorii locali care vor participa la implementarea proiectului Conexiuni multiculturale.

Proiectul elaborat de Asociația Obștească Centrul Multifuncțional de Educație, Cultură, Informație din or. Teleneşti şi care urmează să fie implementat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, încurajează dialogul multicultural în spiritul valorilor democratice între 5 raioane din R. Moldova: Telenești, Comrat, Taraclia, Soroca, Râșcani, armonizarea coexistenței interetnice: moldovenească, ucraineană, găgăuză, bulgară, romă, rusă, prin cunoaștere, implicare, conectare.

După cum a menţionat autoarea proiectului, Maria Furdui, directoarea Bibliotecii Publice Raionale Vasile Alecsandri din Teleneşti, în cadrul trainingului formatorii au fost familiarizaţi cu metodologia de lansare şi implementare a proiectului. S-a convenit că lansarea lui va avea loc în toate raioanele vizate în aceeaşi zi, 26 decembrie c., la aceeași oră, cu participarea publicului local: beneficiari, parteneri, administraţia publică locală. La ora stabilită toţi se vor conecta printr-un canal on-line, devenind astfel parte a unui proces unic.

Mai jos citiţi un interviu pe care autoarea proiectului, Maria Furdui, l-a oferit săptămânalului regional CUVÂNTUL.

 

Maria Furdui: Experiența acumulată ne-a încurajat să identificăm oportunități de extindere a dialogului interethnic

– Dna Furdui, mai întâi Vă rugăm să prezentaţi cititorilor proiectul Conexiuni multiculturale – societate unită.

– Proiectul Conexiuni multiculturale – societate unită își propune ca scop să încurajeze dialogul multicultural în spiritul valorilor democratice europene între 5 raioane din R Moldova: Telenești, Comrat, Taraclia, Soroca, Râșcani pentru armonizarea coexistenței interetnice: moldovenească, ucraineană, găgăuză, bulgară, romă, rusă. Principalele obiective care ne  vor ajuta să ne atingem scopul sunt: favorizarea unui context de  cunoaștere a etniilor din Republica Moldova, prin prisma valorilor și politicilor Uniunii Europene în domeniul multiculturalismului, multietnicităţii, incluziunii, drepturilor minorităţilor, pentru minim  500 de persoane, în special adolescenți și tineri din cinci raioane pe perioada 2019- 2020; creșterea gradului de implicare a membrilor comunităților în promovarea valorilor comune pe care le împărtășesc etniile conviețuitoare din raioanele Comrat, Taraclia, Telenești, Soroca, Râșcani; consolidarea interetnică prin creșterea vizibilității specificului și similitudinilor culturale  ale comunităților etnice din raioanele conectate în proiect.

– De ce aţi ales anume această temă?

– La peste 28 de ani de la independență, Moldova continuă să fie tulburată de tensiuni și dezbinări interetnice. Toate eforturile politice ale Administrației Centrale nu au reușit până astăzi să consolideze relațiile între popoarele conviețuitoare, să creeze un mediu de înțelegere și cola-borare între diferitele etnii. Dacă persoanele de vârstă înaintată își mai amintesc despre scopurile comune, relațiile prietenești pe care le aveau cu găgăuzii, bulgarii, ucrainenii, rușii până la declararea  Independenței țării, atunci tânăra generație nu cunoaşte sau are cunoştinţe superficiale despre diversitatea etnică din țara noastră. Cu toate că în planul-cadru pentru învățământul general se prevede cursul Educația interculturală, care este destinat doar pentru elevii claselor a VIII-a și include doar 34 de ore.

O altă problemă se identifică prin caracterul izolat al promovării diversității culturale: doar la nivel local, unde preponderent locuiesc reprezentanții anumitor etnii, sau la nivel central, în Chișinău. Nu există relații de colaborare culturală între regiuni, raioane. Acest fapt duce la izolare, la indiferența față de valorile reprezentanților altor  culturi din țară; se pierde respectul reciproc și spiritul de colaborare, sentimentul mândriei de apartenență la aceeași țară, de apreciere a valorilor comune, a patriotismului. Pasivitatea în rezolvarea acestor probleme  duce la dezbinare,  neîncrederea în unitatea statală, într-un viitor optimist al cetățenilor în țara lor. Având o experiență anterioară de succes, înregistrată în procesul implementării proiectului Diferite culturi – aceeași țară, finanțat de Ambasada SUA, putem susține că cultura este o forță puternică, care poate facilita construirea unor relații  armonioase  între etniile convieţuitoare  din țară și poate aduce o contribuție valoroasă în consolidarea unității  țării.

– Ce activităţi preconizaţi să desfăşuraţi în cadrul proiectului şi unde vor avea loc acestea?

– Proiectul va fi implementat în perioada noiembrie 2019 – octombrie 2020. Principalele activități pe care le vom organiza reies din scopul pe care ni l-am propus. În primele două luni vom crea toate condițiile necesare pentru buna implementare a proiectului: semnarea acordurilor de parteneriat, pregătirea spațiilor și, foarte  important, elaborarea suportului info-educațional din 7 module: Perspective europene pentru o Moldovă unită; Găgăuzii din Moldova: cultură și tradiții; Bulgarii din Moldova: cultură și tradiții; Ucrainenii din Moldova: cultură și tradiții; Romii din Moldova: cultură și tradiții; Rușii din Moldova: cultură şi tradiţii; Moldovenii din Moldova: cultură şi tradiţii. Suportul va fi utilizat începând cu luna ianuarie în organizarea ședințelor info-educative  săptămânale cu minimum  500 de adolescenți în bibliotecile din Telenești,  Râșcani, Soroca, Taraclia, Comrat. Familiarizarea cu fiecare etnie se va desfăşura pe parcursul unei luni, iar la sfârșit se va face o evaluare interactivă a celor însușite. Cei mai activi vor fi selectați pentru a fi membri ai delegațiilor care vor participa la cele 5 evenimente regionale, care se vor organiza în fiecare raion din proiect și vor conține o suită de activități pe parcursul a două zile.

O activitate importantă  este și evaluarea situației la începutul și la sfârșitul proiectului. Pentru aceasta, în cadrul unui training cu coordonatorii de proiect, instruiți de un specialist în studii și cercetări de la Biblioteca Națională, am elaborat un chestionar, la care urmează să răspundă beneficiarii participanți la ședințele info-educative. Momentele cele mai importante și impactul proiectului vor fi incluse în cele 5 videouri pe care  le vor crea coordonatorii împreună cu beneficiarii proiectului.

Ultima activitate din proiect va fi Conferința de totalizare, care va avea loc la Chișinău, la Biblioteca Națională.

– Aveţi şi parteneri? Cine sunt ei şi care va fi rolul lor?

– Un proiect atât de amplu solicită și crearea unor parteneriate eficiente, care vor asigura buna organizare a activităților nominalizate mai sus. Coordonatorii din regiuni au prezentat scrisori de susținere de la instituțiile preuniversitare: licee, gimnazii, colegii din comunitate, în perioada de aplicare la finanțare. Ei vor susține procesul de familiarizare a adolescenților cu istoria, cultura, literatura și arta, tradițiile etniilor din aceste raioane. Administrația publică de nivelul II, secțiile de cultură din aceste 5 raioane la fel au confirmat disponibilitatea și interesul de a se implica în evenimentele regionale.  Fiecare coordonator a identificat un canal media, care  va promova proiectul. Alți parteneri care se vor implica în procesul de instruire a coordonatorilor din proiect sunt Biblioteca Națională a Republicii Moldova și Centrul Național de Excelență pentru bibliotecari, bibliotecile raionale din Telenești, Soroca, Râșcani, Comrat, Taraclia.

– La ce impact vă aşteptaţi în urma acestor activităţi?

– Impactul va fi următorul:

  • 5 instituții bibliotecare lidere în promovarea dialogului interetnic;
  • minim 140 de activități info-educaționale;
  • 7 suporturi de curs care vor conține metodologia de organizare a activităților info-educaționale, de fami-liarizare cu cultura și istoria românilor, găgăuzilor, bulgarilor, romilor, ucrainenilor, rușilor.
  • minim 500 de beneficiari direcți vor cunoaşte diversitatea culturală, vor comunica asertiv, vor împărtăși valorile etniilor conlocuitoare, vor cunoaşte literatura, istoria, muzica, tradițiile și le vor respecta;
  • peste 1000 de beneficiari indirecți, care au beneficiat de informație și program artistic multicultural la evenimentele din cadrul proiectului;
  • pagină de Facebook activă, sursă de informație de realitate multiculturală, de mobilizare și susținere interetnică;
  • minim 75 de beneficiari realizează schimburi culturale, ulterior sunt promotori ai dialogului civic și interetnic;
  • 25 de acorduri de parteneriat între participanții la proiect;
  • 5 videouri documentare realizate de către beneficiarii direcți din proiect care au participat la vizite de studiu și la activități culturale valoroase, despre etniile cu care au avut conexiuni, care au urmărit să fie relatate ideile, propunerile și angajamentele grupurilor de cetățeni, OSC, APL în amplificarea relațiilor de cooperare și colaborare;
  • 5 evenimente de anvergură realizate în 5 regiuni diferite;
  • peste 25 de articole care vor promova activitățile din proiect, formarea unei coeziuni stabile cetățeneşti și multiculturale.

– Care este experienţa anterioară a organizaţiei care va implementa acest proiect?

– Asociația Obștească Centrul Multifuncțional de Educație, Cultură, Informație a implementat mai multe proiecte de succes, finanțate de diferite fundații. Cele mai ”proaspete” proiecte sunt cele finanțate cu suportul IREX Moldova prin programul NOVATECA (2017-2018): Biblioteca Bucătăriei; Laborator de tehnologii, informare, comunicare; FamilyLAB; Adolescenți informați şi cele finanţate de Ambasada SUA: La bibliotecă se învață mai bine; Diferite culturi – aceeași țară. Apropo, proiectul Conexiuni multiculturale – societate unită are o preistorie frumoasă. În 2014-2015 am implementat împreună cu Biblioteca din Comrat  proiectul Diferite culturi – aceeaşi tară, care a pus începutul unor relaţii frumoase între cele 2 comunități – găgăuză și moldovenească, iar impactul proiectului a fost apreciat de Ambasada SUA, care l-a calificat drept cel mai bun proiect de promovare a dialogului interetnic. Experiența acumulată, competențele dezvoltate pe parcurs, dar și atitudinea civică pe care ne-am format-o ne-au încurajat să identificăm oportunități de extindere a dialogului interetnic.

Pentru conformitate,

T. Iaşcenco

 

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close