Social

SOS! 185 de persoane au decedat, iar alte 2194 au fost rănite în 9 luni în accidente rutiere

Foto din arhiva CUVÂNTUL-ui

În primele nouă luni ale anului curent, potrivit statisticii oficiale, în Moldova s-au înregistrat 1.862 accidente rutiere, în care 185 de persoane au decedat, iar altele 2.194 au fost traumatizate. Un număr mai mare de accidente comparativ cu perioada similară a anului trecut s-a înregistrat pe teritoriul raioanelor Rezina, Anenii Noi, Călăraşi, Drochia, Edineţ, Râşcani și Ungheni. La nivel de localități, municipiul Chișinău este lider la numărul de accidente produse, urmat de Orhei, Ialoveni, Bălţi, Criuleni, Edineţ, Teleneşti și Floreşti.

Cauzele accidentelor

Potrivit Biroului Naţional de Statistică, cel mai des, accidentele rutiere în Republica Moldova au loc din cauza vitezei neadecvate la condițiile rutiere, neacordarea priorității pietonilor, neasigurare la schimbarea benzii și neacordarea priorității altor vehicule. Astfel, viteza neadecvată condiţiilor rutiere rămâne principala cauză care a dus la decesul a 59 de persoane şi traumatizarea altor 563.

Numărul accidentelor ca urmare a neacordării priorităţii pietonilor a crescut cu 36,97%, iar din cauza traversării neregulamentare a drumului de către pietoni – cu 51%, se mai menţionează în comunicatul BNS.

 

Opiniile cititorilor

Solicitaţi să comenteze situaţia şi să propună soluţii privind îmbunătăţirea ei, câţiva dintre cititorii CUVÂNTUL-ui au spus:

Gheorghe B.: După aşa numita reformă din Ministerul Afacerilor Interne, obligaţiunile şi responsabilităţile fostei Poliţii rutiere au fost repartizate la câteva structuri. În rezultat, astăzi, pe drumurile R. Moldova lumea moare sau este traumatizată ca într-un adevărat război. Şi asta pentru că nici o structură implicată în patronarea acestui domeniu nu poartă responsabilitate directă de starea de lucruri, doar constată consecinţele. Exact ca în vorba ceea: copilul cu două moaşe rămâne cu buricul netăiat. O problemă serioasă ţine de calitatea cadrelor. Reieşind din complexitatea atribuţiilor de serviciu, în Poliţia de patrulare rutieră trebuie angajate persoane bine pregătite – jurişti, ingineri în diferite domenii, capabili nu numai să stopeze autovehiculele şi să întocmească procese verbale, dar şi să ducă lucrul necesar de profilaxie printre maturi şi mai ales printre copii. De aici şi autoritatea, încrederea redusă a populaţiei în Poliţie, inclusiv Poliţia rutieră. Faptul că mii de conducători auto îşi mai permit, în pofida amenzilor solide, să urce la volan în stare de ebrietate alcoolică, iar unii cu zeci de procese verbale despre încălcări ale Regulamentului securităţii rutiere rămân participanţi la circulaţia rutieră denotă că ceva nu este normal în relaţiile acestora cu Poliţia. Apropo, cred că în şcoli ar trebui întrodusă o oră obligatorie a securităţii rutiere, pentru că şi conducătorii auto, şi pietonii de toate vârstele trebuie să-şi cunoască foarte bine drepturile şi obligaţiunile la trafic.

Astăzi avem un număr foarte mare de unităţi private de transportat pasagerii. Cine şi cum verifică starea lor tehnică, dar şi capacitatea conducătorilor acestora de a ieşi la trafic?

 

Valeriu R.: Poliția rutieră trebuie să fie o instituție prietenoasă și NU una de terorizare a participanţilor la trafic cum se întâmplă la noi, când poliţia de patrulare cel mai des îşi reduce activitatea la strânsul amenzilor.  Această instituție trebuie să ajute participanții la trafic, mai ales pe segmentele de drum dificile. Drept că o dată am avut o surpriză. În 2010, în luna ianuarie, trebuia să zbor la Tbilisi într-o vizită de studiu. Pe drumuri era un polei straşnic, dar nu aveam soluții şi am pornit spre Chişinău cu o zi mai înainte de decolare. Înainte de serpantina spre s. Otac, m-a oprit agentul de patrulare  și am fost rugat să fiu atent la drum că e polei și-i greu de condus. O atare atitudine te încurajează, îți dă puteri, te face mai atent şi mai responsabil.

Totodată, este important ca toți participanții la trafic să aibă grijă de propria viață și viața altora, să respecte cerințele codului rutier. Autorităţile din R. Moldova ar trebui să analizeze şi să implementeze cele mai bune practici în materie de siguranță rutieră, care există în lume, să înăsprească pedepsele pentru conducerea vehiculelor sub influența alcoolului.

 

Elena Lungu, raionul Şoldăneşti: Între conducătorii auto şi nu numai se discută intens această situaţie înfricoşătoare – atâtea accidente unul după altul şi urmări tragice. Unii propun să fie instalate nişte dispozitive care să-ţi blocheze automobilul dacă în aer se simt vapori de alcool. alţii – ca rudele/prietenii să cheme poliţia dacă cineva băut vrea să urce la volan (opinia generală a fost fie că se va isca bătaie, fie că-şi vor strica relaţiile pe viaţă pentru faptul că persoana respectivă va figura pe viitor întro “listă neagră” a poliţiei şi deci extrem de rar cineva va proceda aşa – nimeni nu se îndoieşte că poliţiştii îl vor “vinde” pe cel care a telefonat). ai treilea propuneau ca cineva să-i spargă roţile ori să-i defecteze ceva intenţionat, ca cel băut să nu poată pleca cu maşina. Ai cincilea propuneau să se elibereze permisul de conducere persoanelor doar de la vârsta de 25 de ani. ai şaselea – să fie vânaţi în primul rând cei care eliberează permise contra mită etc.

Şi încă ceva: de ce se vorbeşte doar despre starea de ebrietate alcoolică, dar nu şi despre consumul de droguri, care poate fi chiar mai frecvent printre conducătorii auto?

 

Ala Popovici, Orhei: O colegă mi se plângea că feciorul ei a plătit pentru un număr anumit de ore de conducere cu instructorul, dar au făcut numai jumătate din ele. Dacă băiatul încă nu are maşina lui, asta e foarte şi foarte rău. Iată de unde trebuie începută profilaxia accidentelor rutiere – de la şcolile auto! Şi de la medicii care eliberează contra mită încheieri că persoana cutare are dreptul să conducă mijloace de transport, deşi ştie foarte bine că nu fiecare posedă de la natură aşa capacităţi.

 

Ion Badan, ex-comandant de pluton în batalionul independent de poliție rutieră, pensionar MAI: Numărul autovehiculelor se măreşte de la an la ani, traficul devine tot mai intens. În același timp, din poliție pleacă mulți angajați cu experienţă, pe care nu-i aranjează salariul, condițiile de muncă, iar în locul lor vin mulţi oameni nepregătiţi, întâmplători, cu alte scopuri decât cele statutare. Cazul şoferiţei de la Chișinău, care a încălcat Regulamentul circulaţiei rutiere de căteva zeci de ori, dar şi legislaţia care i-a permis ca în cele din urmă să producă accidentul tragic cu troleibuzul, cu decese şi zeci de oameni caliciţi demonstrează că poliţia rutieră este grav afectată de virusul corupţiei. Dacă la timp i se retrăgea permisul de conducere, dar şi automobilul ea, dar şi persoana care o însoţea în momentul ultimului accident, erau în viaţă.

Ar mai trebui de mărit numărul de ore de conducere în cadrul cursurilor de şoferie. Ar fi cazul să se gândească autorităţile şi asupra faptului de ce amenzile foarte mari nu influenţează numărul cazurilor de conducere a autovehiculelor în stare de ebrietate. Oare nu pentru că mulţi sunt convinşi că se vor descurca uşor cu poliţia în caz că vor fi depistaţi?

 

Condiţii înăsprite pentru şoferii începători

La rândul său, şi Departamentul de înmatriculare a mijloacelor de transport și calificare a conducătorilor auto vine cu o serie de propuneri pentru înăsprirea condițiilor de aflare în trafic pentru șoferii începători. Este vorba să fie stabilită pentru şoferii începători o perioadă de probă de 2-3 ani, după care aceştia să primească un carnet de conducere cu drept definitiv. De asemenea, șeful Departamentului Înmatriculare a mijloacelor de transport și calificare a conducătorilor, Gheorghe Crețu este de părerea că ar fi oportun de a întroduce conducerea asistată a şoferilor începători de către şoferi cu experienţă în primul an de la obținerea permisului de conducere.

Tudor Iaşcenco, Ion Cernei

Rectificare

Datele mediatizate în articolul „SOS! 185 de persoane au decedat, iar alte 2194 au fost rănite în 9 luni în accidente rutiere”, publicat în numărul 40 al săptămânalului CUVÂNTUL au fost preluate din informaţia Sistemului informaţional automatizat „Registru accidente rutiere” şi nu din rapoartele Biroului Naţional de Statistică.

 

 

Arată mai mult

Ziarul Cuvântul

La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close