Un serviciu important sau a cincea roată la căruţă?

În cadrul Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport Rezina funcţionează şi un Serviciu de asistenţă psihologică (SAP), o structură destinată să asigure dezvoltarea psihică progresivă a discipolilor, a capacităților, abilităților, aptitudinilor lor, profilaxia devierilor psihologice posibile ale unor copii. Potrivit Regulamentului–cadru, scopul de bază al SAP este acordarea suportului psihologic copiilor, sesizat ca un sistem al activității profesionale a psihologilor, orientat spre crearea condițiilor socio-psihologice pentru învățarea cu succes, pentru dezvoltarea integră psihică, fizică, fiziologică, intelectuală, personală, emoțională a copiilor, dereglarea cărora împiedică realizarea oportună a posibilităților de vârstă și individuale a copiilor și conduce către necesitatea remedierii lor.

Din păcate, Serviciul de asistenţă psihologică Rezina, în opinia mea, nici pe departe nu poate atinge scopurile şi obiectivele sale din câteva considerente.

În primul rând, din 10 specialişti prevăzuţi în schema de personal, la moment, de exemplu, şapte unităţi sunt vacante. Şi o asemenea situaţie persistă mai mulţi ani.  Conform rapoartelor financiare ale SAP, în a. 2015 bugetul serviciului a fost executat doar în proporţie de 59%, în 2017 – de 57%. Am încercat să găsesc careva informaţii despre cauzele acestei situaţii şi măsurile întreprinse pentru normalizarea ei pe paginile web ale Consiliului Raional Rezina, Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport, dar în zadar. Nici anunţuri despre suplinirea posturilor vacante, nici explicaţii, îngrijorări privind starea de lucruri. Este absolut clar: cu 3-4 angajaţi nicidecum nu poţi realiza sarcinile prevăzute pentru 10 lucrători.

În al doilea rând, Serviciul trebuie să dispună de mijloace de transport pentru că activitatea de bază trebuie să se desfăşoare în şcolile din raion. Din banii destinaţi pentru SAP şi economisiţi, în 2016 a fost procurat un automobil nou Dacia-Logan, numai că acesta a fost trecut din gestiunea Direcţiei de Învăţământ şi SAP în gestiunea Aparatului preşedintei raionului.

Din convorbirile cu angajaţii SAP Rezina am înţeles că Serviciul, dar şi Centrele de resurse pentru educaţia incluzivă din şcolile raionului, se confruntă cu probleme serioase pe domeniul lor de activitate, despre care ei se tem să vorbească deschis, pentru că au înţeles că interesele autorităţilor diferă cardinal de interesele şi sarcinile Serviciului de Asistenţă Psihologică.

Liuba Stavinschi

Din partea redacţiei. Pe 3 ianuarie 2019 noi am expediat şefei Direcţiei Învăţământ, Tineret şi Sport Rezina, Lidia Lazari, o scrisoare cu mai multe întrebări referitor la activitatea SAP şi problemele abordate de dna Stavinschi. Până la 29 ianuarie răspunsul încă nu venise, deşi Legea privind accesul la informaţie rezervă pentru o reacţie de acest gen maximum 15 zile. La DGÎTS ni s-a spus că dna Lazari este în concediu. Oricum CUVÂNTUL este deschis pentru o abordare aprofundată a problemelor legate de activitatea SAP.

 

Distribuie

Lasă un răspuns