Un drum din raionul Rezina a ajuns impracticabil după ce autorităţile au investit în el peste 1,5 mln de lei

Autorităţile din raionul Rezina „au tocat” 1,5 milioane de lei pentru reparaţia unei porţiuni de drum care nu ţine de responsabilitatea lor. La un an de la finalizarea lucrărilor, drumul riscă să devină impracticabil, din cauza unor erori grave de tehnologie.

 

Bani din Fondul rutier raional cheltuiţi pentru reparaţia unui drum regional

În anul 2017, conducerea raionului Rezina a demarat reparaţia unui tronson din drumul regional L161 Rezina – Saharna Nouă – Cinişeuţi – Gordineşti, alocând în acest scop peste 1,5 mln de lei din bugetul raional. Autorităţile din Rezina şi-au asumat aceste cheltuieli deşi, de fapt, drumul aparţine Întreprinderea de Stat Administraţia de Stat a Drumurilor (ÎS ASD), care este direct responsabilă de reparaţia şi întreţinerea acestuia. Pentru reparaţii, autorităţile din Rezina au organizat două licitaţii. Prima, pentru lucrări de reparaţie a drumurilor publice locale: L161, Rezina-Saharna Nouă-Cinișeuți-Gordinești, a fost organizată în luna martie. La concurs au participat cinci agenţi economici. Câştigătoarea contractului de 847.844,00 lei a fost desemnată Armo-Beton SA. A doua licitaţie, pentru lucrări de reparaţie a drumului public local G42: Rezina-Saharna-Saharna Noua a fost organizată pe data de 16 august 2017, la ea participând trei agenţi economici. Contractul de 715.944,44 lei a fost câştigat de aceeaşi firmă, Armo-Beton SA. Conform datelor portalului IDNO printre cele 31 genuri de activitate ale firmei se regăsesc: cultivarea legumelor şi a pepenilor, a rădăcinoaselor, tuberculilor şi fructelor, comerţul cu băuturi alcoolice şi produse din tutun, dar şi fabricarea elementelor din beton, ipsos şi ciment, construcţii de autostrăzi, drumuri, aeroporturi.

https://tender.gov.md/ro/contracte-tribuite?field_num_rul_procedurii_value=&field_operator_ economic_value=Armo-Beton+&field_autoritatea_contractant__value=&field_obiectul_achizi_iei_ value=&field_cpv3_ca_tid=&field_data_documentului_value%5Bmin%5D%5Bdate%5D=&field_ data_documentului_value%5Bmax%5D%5Bdate%5D=&field_ raion_tid=All&field_idno_ca_value=

Ulterior, când lucrările erau în toi, inginerul Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA Drumuri-Orhei, în gestiunea căreia se află acest drum, a declarat că autorităţile nu trebuiau să admită un astfel de proiect. „Nu ştiu cine este responsabil tehnic la acest obiect şi diriginte de şantier, dar aceştia, alături de comanditar, din start trebuiau să nu admită un asemenea  proiect, care puţin probabil că ar fi trecut expertiza tehnică. Drumul respectiv pe timp de iarnă nu va putea fi exploatat şi nu ştiu cine îşi va asuma răspunderea să semneze actul de primire în exploatare a tronsonului”.

Când se discuta proiectul de decizie privind alocarea banilor pentru reparaţia tronsonului Saharna-Saharna Nouă, unii consilieri au fost de părerea că de acest drum trebuie să aibă grijă stăpânul lui, adică ÎS Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD). Preşedinta raionului, Eleonora Graur, a declarat, însă, că după ce lucrările vor fi executate, ÎS ASD va restitui banii în bugetul raionului, lucru care nu s-a mai întâmplat.

Solicitat să comenteze declaraţia preşedintei, Andrei Cuculescu, fostul şef al  ÎS ASD, a spus că în cazul în care reparaţia este iniţiată de administraţia locală, care a şi selectat antreprenorul, aceasta suportă cheltuielile.

 

Trei în unu: proiectant, finanţator şi responsabil de proiect

Realizarea proiectului a început cu mare scandal. Verificând un semnal de la cititorii ziarului CUVÂNTUL din Saharna Nouă, un grup de jurnalişti, însoţiţi de colaboratorii Inspecţiei Ecologice Rezina, au constatat că antreprenorul SA Armo-Beton, contrar tehnologiei, în locul materialelor prevăzute, utilizează la reparaţia drumului nisip şi pietriş, dobândite ilegal pe teritoriul comunei.

Marcel Rusu, şeful Secţiei Construcţii, Drumuri şi Gospodărie Comunală a Consiliului Raional Rezina, a confirmat că proiectul reparaţiei tronsonului Saharna – Saharna Nouă a fost elaborat de secţia pe care o conduce şi tot ea este responsabilă de calitatea lucrărilor la acest obiect. Dânsul a mai menţionat că utilizarea materialelor de construcţie locale nu va influenţa durabilitatea drumului, iar problema dobândirii neautorizate a acestora ţine de competenţa altor instituţii – Primăria comunei, Cadastrul ş.a.

Grigore Carpov, şef interimar al Inspecţiei Ecologice Rezina era de altă părere: zăcămintele minerale, inclusiv nisipul, pietrişul pot fi extrase doar cu autorizarea Ministerului Mediului. El a menţionat că ceea ce s-a întâmplat la Saharna Nouă contravine legislaţiei în vigoare, vinovaţii urmând să fie traşi la răspundere. La scurt timp după aceea Agenţia pentru Geologie şi Resurse Minerale a „apreciat” acţiunile antreprenorul Armo-Beton SA cu o amendă de 10 mii de lei.

 

„Un astfel de proiect nu trebuia admis spre realizare”

Lasă multe semne de întrebare şi tehnologia de reparare a drumului. Tronsonul cu o declivitate avansată a fost acoperit cu patru rânduri de plăci de beton, cu grosimea de circa 8 cm, aşezate pe nisipul dobândit în partea locului. Vizitând obiectul, inginerul Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA Drumuri-Orhei, a remarcat că plăcile din beton instalate acolo sunt prea subţiri şi slabe pentru un astfel de drum, dar şi foarte lucioase. Pe timp de iarnă drumul nu va putea fi exploatat, existând riscul ca automobilele să derapeze de pe şosea. Specialistul spunea că astfel de plăci pot fi utilizate la construcţia trotuarelor, gardurilor, dar în nici un caz la carosabil, mai ales pe o pantă atât de înclinată. „În mod normal,  şeful de şantier, responsabilul tehnic de acest obiect, dar şi comanditarul din start nu trebuiau să admită acest proiect”, a mai adăugat Nicolae Severin.

Temerile inginerului N. Severin s-au adeverit foarte repede. Prima ploaie mai puternică a dus la deplasarea plăcilor de pe carosabil.

 

Antreprenorul afirma că nu există motive de nelinişte

Alexei Catrinici, administratorul firmei Armo-Beton SA afirma că nu există motive de nelinişte. Dânsul „garantează” securitatea fluxului rutier în două direcţii, pe acest tronson cu lăţimea de doar 4,2 metri.

Potrivit lui, firma ar fi suportat cheltuieli suplimentare, neprevăzute în contract. „Ţinând cont de specificul landşaftului, (coasta povârnişului foarte înclinata), şi pentru a garanta securitatea fluxului atât pe o direcţie, cât şi pe cealaltă am hotărât să mai adăugăm în lățime. Asta n-a fost în contract, nici nu s-au adăugat cheltuielile. Va fi un bonus din partea noastră de 0,20 cm la lăţime, ca donație din partea întreprinderii”, afirma antreprenorul. Catrinici a mai declarat că „fisurile dintre plăci încă urmează a fi acoperite cu amestec uscat de ciment, iar între rigolă și drum, ca hidroizolant, va fi turnată smoală topită, lucrări care la așa tip de drum, se recomandă a fi făcute după ce plitele se vor poziționa definitiv pe stratul de materiale inerte”.

Anunturi

Totuşi, după primul incident a urmat al doilea, al treilea, plăcile de beton deplasându-se ba pe un sector, ba pe altul.

Ion Perciun, care timp de 20 de ani a exercitat funcţia de arhitect-şef al raionului Rezina, comenta afirmaţiile administratorului Armo-Beton SA în felul următor: „Alexei Catrinici se laudă că firma sa a modificat proiectul, mărind lățimea drumului cu 0,2 metri(!). Dl Catrinici, dacă este inițiat cât de cât în construcții rutiere, trebuie să știe că nimeni în afară de proiectant nu are dreptul să intervină în cerințele proiectului tehnic. Și-apoi, dacă dânsul s-a implicat în construcţii rutiere, ar fi bine să mai ştie că lățimea minimală a unui astfel de drum trebuie să fie de cel puțin 6,0 metri”.

Ion Perciun se arăta indignat şi de faptul că administraţia publică a raionului Rezina iarăşi s-a apucat să repare un drum ce nu-i aparţine, dar şi conform unui proiect dubios, iar stăpânii drumului ÎS ASD şi SA Drumuri-Orhei nu se implică în niciun fel.

De remarcat că normele tehnice privind proiectarea, construirea  şi modernizarea drumurilor prevede că lăţimea platformei părţii carosabile a unui drum se stabileşte în funcţie de clasa tehnică, categoria funcţională şi elementele prevăzute în anexa nr. 1 la acest document, unde este specificat expres că la drumurile cu două benzi de circulaţie lăţimea fiecăreia trebuie să fie de minimum 5,5-7 m. http://www.mdrap.ro/userfiles/reglementari/Domeniul_XXVI/26_26.pdf

 

Cine şi-a asumat responsabilitatea pentru realizarea acestui proiect?

„Reparaţia” tronsonului Saharna-Saharna Nouă a fost subiectul mai multor articole critice în presa locală şi pe reţelele sociale. cuvintul.md/article/pe-timp-de-iarna-acest-drum-nu-va-putea-fi-exploatat/ http://cuvintul.md/article/tot-adevarul-despre-drumul-regional-g42-segmentul-saharna-saharna-noua/, ttps://www.facebook.com/search/top/?q=saharna%20drum&epa=SEARCH_BOXhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=1193458690766221&set=pcb.1862583467388813&type=3&theater

Administraţia raionului n-a reacţionat oficial la aceste publicaţii. În schimb, Primăria Saharna a trimis redacţiei ziarului CUVÂNTUL o scrisoare colectivă vădit organizată, semnată de câteva zeci de persoane care se declarau „extrem de recunoscătoare conducerii raionului Rezina pentru lucrările de reparaţie efectuate pe acest drum”.

Marcel Rusu, şeful Secţiei Construcţii, Drumuri şi Gospodărie Comunală a CR Rezina a declarat că lucrările au fost achitate, drumul a fost dat-primit în exploatare cu participarea reprezentanţilor administraţiei raionului şi a SA Drumuri-Orhei.

Maria Macrii, primara comunei Saharna Nouă, ne-a spus că nu a participat în vreo comisie care să fi decis soarta acestui proiect. „Primăria n-a avut nicio treabă în această afacere, de elaborarea, realizarea şi achitarea proiectului s-a ocupat administraţia raionului”, a spus primara.

Şi Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA Drumuri-Orhei a negat că reprezentanţii întreprinderii respective ar fi semnat careva acte privind reparaţia tronsonului de la Saharna. „Eu ar fi trebuit să fiu în comisia de predare-primire a lucrărilor, ceea ce nu s-a întâmplat. Nu cred că ai noştri şi-au asumat responsabilitatea pentru ilegalităţile cuiva”, a spus  Severin.

Gheorghe Curmei, directorul ÎS ASD ne-a confirmat că încă în decembrie 2016, printr-o Hotărâre a Guvernului RM, drumul local L161 Rezina – Saharna Nouă – Cinişeuţi – Gordineşti a fost trecut în categoria drumurilor regionale, adică în gestiunea ÎS Administraţia de Stat a Drumurilor. „Finanţarea de către o autoritate publică a lucrărilor rutiere executate pe drumurile care se află în gestiunea altei autorităţi publice nu prevede restituirea mijloacelor financiare utilizate pentru reparaţia sectorului de drum respectiv”, a mai spus Gh. Curmei.

Tudor Iaşcenco

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns