STOP FALS! Reportajul postului TV Al Jazeera despre Andrei Năstase a fost trucat

În plină campanie electorală pentru alegerea primarului municipiului Chișinău, site-ul Stiripespuse.com a publicat un reportaj video, care ar fi fost realizat de postul TV în limba arabă Al Jazeera. În subtitrarea materialului se precizează că Andrei Năstase, liderul Partidului Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA), unul dintre candidaţii la funcţia de primar general al Chişinăului, s-ar fi înțeles cu Șeicul Emiratelor Arabe Unite (EAU) să ”dea în chirie” capitala Republicii Moldova arabilor pentru jumătate de secol pentru a o moderniza, iar în calitate de mulțumire, politicianul le-ar fi promis să construiască un sector în capitală, special pentru etnicii arabi. În realitate, imaginile de la Al Jazzera au fost trucate, iar în buletinul de știri original nici nu se pomenește de Republica Moldova, ci despre conflictul dintre EAU și Yemen de pe insula Socotra. Totodată, subtitrările nu corespund conținutului din limba arabă.

 

În video-ul distribuit şi în mediul online, se vorbește în limba arabă, cu subtitrări în limba română. După ce crainica anunță subiectele prezentate în buletin, în subtitrare apare următorul text despre Republica Moldova: ”Moldova este în febra alegerilor anticipate. Unul dintre candidații la primărie, a venit cu o propunere către Emiratele Arabe Unite. Președintele PPDA a propus să dea în chirie capitala țării sale Șeihului nostru. Prințul din Abu Dhabi a declarat că este gata să închirieze acest oraș. Drept răsplată, liderul PPDA promite să construiască mai multe moschei și să facă un sector dedicat arabilor”.

Apoi se menționează că un corespondent ar da mai multe detalii despre această ”închiriere”. ”Ne aflăm într-o fostă țară sovietică, în Moldova, mai exact în Chișinău, orașul care va fi dat în arendă pentru 50 de ani. Propunerea vine din partea unui concurent electoral. Năstase ne propune să-i modernizăm capitala în următorii 50 de ani. Majoritatea locuitorilor acestui oraș sunt săraci și nu au un post de muncă. Emiratele Arabe Unite au de investit mult ca să modernizeze acest oraș. După investiții, acest oraș va fi unul în care vor dori să locuiască mulți concetățeni de-ai noștri. Deja există o comunitate mare care învață la Universitatea de Medicină. Diaspora noastră s-a implicat activ la alegerile prezidențiale când au susținut-o deschis pe Maia Sandu. Votați Maia Sandu!”, scrie în subtitrările reportajului, fiind difuzate imagini din municipiul Chișinău, dar și secvențe video cu reportajul fals din campania prezidențială din anul 2016, când se mediatiza că Maia Sandu, lidera Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), va aduce în Moldova 30 de mii de sirieni, dacă va câștiga alegerile.

Jurnalist Al Jazeera: ”Acest video e foarte ciudat și pare fals”

În realitate, acest video este trucat, comasându-se două reportaje video, unul aparținând redacției Al Jazeera. Mokhtar al Ibrahim, un jurnalist arab de investigație de la OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project), dar și colaborator al redacției Al Jazeera, a ajutat portalul Stopfals.md să traducă conținutul reportajului. Iată care a fost concluzia jurnalistului: ”Aici sunt îmbinate două filme video cu subiecte diferite. Se începe cu discursul reporterului de la Al Jazeera vorbind despre EAU și Yemen pe insula Socotra. Apoi crainica prezintă un expert din Istanbul”, afirmă jurnalistul. Mokhtar al Ibrahim mai spune că acest subiect este comasat cu altul, pe fundalul căruia este drapelul Moldovei, iar un bărbat povestește despre populația Moldovei conform recensământului din 1989. ”Se vorbește despre conductele de încălzire, de regulă, situate deasupra solului în țările fostei Uniuni Sovietice. Apoi discuția se întoarce înapoi în studio. Video e foarte ciudat și pare fals”, a specificat jurnalistul de investigație.

În video-ul original de la Al Jazzera nu se vorbește despre Republica Moldova

În primul video original de la Al Jazeera, imaginile căruia au fost trucate nu se spune nimic despre Moldova sau despre Andrei Năstase, tema este conflictul dintre EAU și Yemen. Siham Gaiz, o altă persoană de origine arabă, a ajutat portalul Stopfals.md cu traducerea bucății originale din video de la Al Jazeera, secvență care a fost trucată. Iată traducerea corectă a secvenţei originale: ”Ce motivează Abu Dhabi să încalce suveranitatea guvernului yemenit și să-și stabilească controlul militar asupra regiunilor sale respective? Și care sunt opțiunile pe care guvernul yemenit trebuie să le restaureze în regiunile care au fost ocupate de EAU și să oprească provocarea Emiratelor față de suveranitatea sa? Vom discuta problema de astăzi cu oaspetele nostru din Istanbul, scriitorul yemenit și analistul politic Khaled Al-Anesi…”.

Diferența dintre imaginile reportajului original difuzat de postul TV Al Jazeera și cel trucat.

Sursa: Colaj

Contacte false

Site-ul Stiripespuse.com a fost înregistrat în luna februarie 2018, în orașul Beaverton, statul Oregon din SUA, fără a fi indicată persoana care a înregistrat domenul. La numărul de telefon indicat pe pagina de Facebook a acestui site (022 408 732), robotul telefonic anunță că numărul este inexistent. Pe site sunt publicate mai multe ştiri false, dar şi unele informaţii adevărate, astfel persoanele care gestionează aceste site vor să pară mai credibile.

Andrei Năstase: ”E un atac asupra democrației, a alegerilor corecte și a statului de drept”

Candidatul la funcţia de primar general al mun. Chişinău, Andrei Năstase, a declarat pentru portalul Stopfals.md că acest video este un atac direct asupra democrației. ”În campania electorală eu particip în calitate de candidat al forțelor pro-europene anti-oligarhice. Acest video este un atac la persoana mea, dar în primul rând este un atac asupra democrației, alegerilor corecte și a statului de drept”. Politicianul a solicitat autorităților să se autosesizeze în privința acestui atac denigrator, deoarece sunt aplicate aceleași tehnici de manipulare ca și în cazul alegerilor prezidențiale din anul 2016, atunci când moldovenii erau speriați cu ”invazia celor 30 de mii de sirieni”. El însă este sceptic că autoritățile vor elucida cazul, exemplificând că acum doi ani, nici o instituție de stat nu a reacționat atunci când a fost atacat în mediul online.

Gheorghe Cavcaliuc, șeful-adjunct al IGP: ”Nu am privit acest video și nu am văzut conferința de presă”

Deși în ziua apariției în mediul online, acest video a fost viral, Gheorghe Cavcaliuc, șeful-adjunct al Inspectoratului General al Poliției din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, instituție care are în componență o subdiviziune care luptă cu infracţiunile cibernetice, a declarat în seara de 8 mai curent (când a apărut reportajul fals) că nu poate comenta nimic, deoarece nu a văzut acest acel reportaj. ”Nu am idee despre ce este vorba. Nu am privit acest video și nu am văzut conferința de presă a persoanei despre care îmi vorbiți. Nu am ce să vă comunic, dacă nu am privit aceste materiale”, a specificat G. Cavcaliuc pentru Stopfals.md

Președinta Consiliului de Presă: ”Aceste cazuri trebuie denunțate și demascate prin acțiuni de fact checking”

În opinia Vioricăi Zaharia, președinta Consiliului de presă din Moldova, acest video este o insultă adusă publicului. ”Văd că delirul ”fake news” ia amploare în Republica Moldova. De fapt, un astfel de conținut, că nu îl pot numi știre, este o insultă la adresa publicului din Republica Moldova. Or, cei care l-au gândit și făcut mizează, probabil, pe o audiență care nu a mai văzut știri și nu înțelege în general ce se întâmplă în lume. Sper că persoanele care au privit acest video au făcut-o doar din curiozitate, să vadă până unde poate ajunge prostia. În alți termeni nu pot comenta acest conținut, or, nu are nimic în comun cu jurnalismul. Desigur, trecând peste absurditatea lui, toate aceste cazuri trebuie denunțate și demascate prin acțiuni de fact checking”, a conchis experta.

Traducerile eronate ca tehnică de manipulare

Traducerea intenţionat eronată nu este o tehnică nouă de manipulare. În martie curent, portalul lituanian Delfi.lt a prezentat un reportaj video cu subtitrare eronată, în care se menționa că ministrul Apărării din Lituania, Raimundas Karoblis, ar fi recunoscut regiunea Crimeea ca parte a Federației Ruse. Potrivit portalului Medium.com, în realitate, discursul ministrului a fost subtitrat eronat în mod intenționat, având scopul de a crea disensiuni între Ucraina și Lituania.

 

Lilia Zaharia

Stopfals.md

Distribuie

Lasă un răspuns