Soarta drumului de ocolire a or. Rezina rămâne incertă

În imagine: Zgomot zi şi noapte, praf, drumuri şi construcţii deteriorate – de asta au parte sătenii din Ciorna şi o parte din rezineni în timp ce autorităţile timp de circa trei decenii nu mai pot finisa drumul de centură al oraşului.

 Cititorii săptămânalului CUVÂNTUL din s. Ciorna şi or. Rezina iarăşi abordează problema poluării sanitare şi fonice masive a teritoriilor acestor localităţi de către mijloacele grele de transport care circulă prin centrele lor. Dânşii se plâng de asemenea că, urmare a acestui trafic, se deteriorează imobilele situate de-a lungul străzilor Gagarin, Lomonosov, Orheiului şi nicio companie de asigurări nu doreşte să asigure aceste imobile, astfel toate consecinţele rămânând pe seama cetăţenilor. Din cauza traficului intens de camioane grele străzile acestea trebuie reparate practic anual pentru ce se cheltuie sume solide de bani publici.

Potrivit promisiunilor autorităţilor locale şi celor centrale, construcţia drumului de ocolire a oraşului Rezina urma să înceapă încă în anul trecut. Din păcate, lucrările nu au început nici în anul curent, declarat de Guvernare drept “an al dumurilor bune pentru Republica Moldova”.

Solicitat să explice situaţia, primarul comunei Rezina, Simion Tatarov, ne-a relatat:

“În urma negocierilor purtate de primăria oraşului Rezina cu SA “Lafarge Ciment (Moldova)”, care au durat mai mult de un an, a fost încheiat un contract tripartit, semnat de Primăria Rezina ca beneficiară, compania SA ”Lafarge Ciment (Moldova)” ca finanțatoare şi SA “Intexnauca” din or. Chişinău în calitate de executoare a proiectului. Lucrările de proiectare și expertizare a drumului de ocolire L158 cu distanţa 4,7 km şi a drumului L174 segmentul s.Ciorna de la podul Rezina-Râbnița până la podul peste râulețul Ciorna cu distanţa de 2,5 km au fost finalizate în decembrie 2017.

Conform actului de delimitare încheiat cu ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor”, drumul de ocolire Nord L 158 a fost transmis în gestiune Consiliului Raional Rezina şi înregistrat cu numărul 1208 drept drum de ocolire a or. Rezina.

Aşa dar, drumurile susmenționate sunt în gestiunea Consiliului Raional Rezina. Documentația tehnică şi proiectul de execuție a lucrărilor au fost transmise secției Construcții, Drumuri şi Gospodărie Comunală a Consiliului, căreia îi aparţine şi responsabilitatea de a identifica sursele de finanțare a construcţiei tronsonului respectiv. În luna mai 2018 Consiliul Raional, împreună cu Primăria Rezina au depus o solicitare de finanțare la Comisia Europeană în cadrul unui program de proiecte pentru coridoare transfrontaliere. Solicităm un grant în valoare de circa 2 mln euro, noi obligându-ne să coparticipăm cu o contribuţie de 10%. Din câte cunoaştem, evaluarea solicitărilor de finanțare va avea loc spre sfârşitul lunii septembrie 2018”, a spus primarul de Rezina Simion Tatarov.

Am încercat să aflăm şi poziţia administraţiei raionului în această problemă cu barbă. Dar până la 3 septembrie curent aşa şi nu am primit răspuns la solicitarea de informaţii trimisă preşedintei raionului Ele-onora Graur la 15 august şi care, conform Legii privind accesul la informaţie, trebuia satisfăcută în termen de cel mult 15 zile.

Reporter “C”

Distribuie