Sistemul educaţional: cauzele degradării şi posibilităţile de relansare

Două din cele patru dezbateri între concurenţii electorali înregistraţi în circumscripţia uninominală nr.14 Teleneşti au fost programate pentru ziua de 9 februarie c. Cu primul grup – la ora 13.00, cu al doilea – la ora 15.00.

Amintim că în această circumscripţie la mandatul de parlamentar aspiră 6 concurenţi: Vadim Lelic (PDM), Alexandru Isac (PSRM), Maria Ciobanu (Blocul electoral ACUM), Valerian Cristea (Partidul Şor), Veaceslav Căpăţină (PCRM) şi Mihai Moldovanu (PL). Conform Regulamentului de desfăşurare a dezbaterilor, organizate de redacţia săptămânalului CUVÂNTUL în cadrul proiectului „Campanie de informare şi educație electorală în regiuni privind alegerile parlamentare”, implementat de Asociația Presei Independente (API), concurenţii au fost divizaţi în două grupuri, în ordinea înregistrării la Consiliul electoral al circumscripţiei date.

Dezbaterile din 9 februarie urmau să se desfăşoare pe marginea unei probleme prioritare pentru Republica Moldova: cauzele degradării educaţiei şi căile posibile de depăşire a crizei din acest domeniu.

 

Primul grup a ratat şansa de a se adresa alegătorilor

Primul grup: Vadim Lelic (PDM), Alexandru Isac (PSRM) şi Maria Ciobanu (ACUM) a ratat şansa de a demonstra alegătorilor cât de competenţi sunt în acest domeniu şi cum prevăd să contribuie la sporirea eficienţei sistemului educaţional din R.Moldova. Deputata Maria Ciobanu, care a participat activ la primele dezbateri, de data aceasta nu s-a prezentat pe motiv de boală, despre ce ne-a informat în ajun. Ceilalţi doi concurenţi, reacţionând evaziv la invitaţiile noastre, nu au dorit să participe nici la prima, nici la a doua dezbatere. Nu şi-au motivat absenţa şi alegătorii urmează singuri să facă concluzii de ce respectivii au ratat această posibilitate de a convinge electoratul să voteze cu ei…

La dezbaterile din 9 februarie cu pretendenţii la mandatul de deputat pe circumscripţia uninominală nr.14 Teleneşti au participat trei concurenţi: Valerian Cristea (Partidul Şor), Veaceslav Căpăţină (PSRM) şi Mihai Moldovanu (PL).

 

Opiniile cetăţenilor şi comentariile candidaţilor

În debutul dezbaterii participanţilor li s-a propus să vizioneze şi să comenteze un vox-populi la temă înregistrat de colaboratorii redacţiei în circumscripţia nr.14 Teleneşti. Solicitaţi să-şi expună opiniile vizavi de cauzele degradării sistemului educaţional din R.Moldova, dar şi eşecul multiplelor încercări de reformare a sistemului, cetăţenii au remarcat programa şcolară încărcată şi complicată, corupţia, salariile neatractive pentru cadrele didactice, penuria de pedagogi şi reducerea  prestigiului profesiei, politizarea excesivă a sistemului educaţional, exodul masiv al tinerilori şi de aici scăderea catastrofală a numărului de elevi, optimizarea instituţiilor de educaţie, finanţarea insuficientă a acestora, faptul că mulţi părinţi plecaţi peste hotare îşi educă copiii rămaşi acasă prin scype.

La rândul lor, concurenţii electorali au menţionat:

Valerian Cristea, Partidul Șor: – Mai întâi vreau să fac o declarație. Remarc organizarea bună a campaniei electorale de către APL, dar și implicarea activă a actorilor electorali din circumscripția uninominală nr. 14, situație care dovedește că în raionul Telenești înțeleg rostul acestul proces democratic. Dacă nu îmi va fi dat să câștig scrutinul, primul îl voi felicita pe câștigător, recunoscând astfel opţiunea alegătorilor. La moment exercit funcția de viceprimar de Orhei. Am absolvit la timpul meu școala nr. 2 din Orhei, astfel nu pot fi indiferent cum decurge procesul de învățământ și la primărie ne străduim să stimulăm elevii silitori. Noi acordăm trei premii celor mai buni elevi de la școlile din Orhei. Anul acesta, la școala nr. 2 din Orhei laureatul concursului nostru a făgăduit solemn că peste 30 de ani se obligă să revină în școală și să anunțe că a câștigat Premiul Nobel. Noi suntem la curent cu problemele instruirii și credem că învingătorul în actualul scrutin va avea posibilităţi să le soluționaze în cadrul forului legislativ.

Veaceslav Căpățină, PCRM: – Partidul Comuniștilor totdeauna a fost împotriva închiderii școlilor. Cu părere de rău, reformele care au avut loc în ultimii 10 ani au cam dat în bară. Nu s-a ținut cont de faptul că mulţi copii rămân fără părinții plecați peste hotare, asigurarea instituţiilor cu cadre a degradat fiindcă salariile pedagogilor sunt mici, profesia a devenit neatractivă, în şcoli rămân să predea numai pensionarii. Noi propunem ca salariul profesorilor să fie majorat de trei ori pentru a cointeresa pedagogii şi a spori prestigiul profesiei. Sistemul educațional a degradat și din cauză că nu mai este antrenat copilul în diferite munci social-utile precum era înainte, activități care educau dragostea de muncă, atitudinea grijulie față de bunul public, solidaritatea colegială sănătoasă etc.

Mihai Moldovanu, PL: – În R.Moldova sistemul educațional a început să degradeze pe la începutul anilor ’90, când a demarat exodul masiv al cetățenilor noștri peste hotare, astfel către anul 2000 am început să ne confruntăm și cu exodul copiilor.  Bineînțeles, migraţia nu poate fi stopată şi nici nu trebuie de făcut asta, dar poate şi trebuie să fie dirijată. A doua cauză este migrația internă. Or, mulţi părinți au lăsat satele pentru a pleca la Chișinău, unde-şi puteau găsi mai uşor un loc de muncă. Astfel, în urma acestor procese cel mai mult au suferit școlile de la sate, unele din care au şi fost închise pe motiv că, rămânând cu câţiva elevi, nu se pot întreţine în situaţia când finanţarea instituţiilor se face în dependenţă de numărul elevilor. Avem o strategie națională în domeniul educației, un Cod al educaţiei care, în opinia mea, corespund necesităţilor zilei, dar prevederile lor nu se prea respectă. Şcolile noastre în mare parte nu corespund standardelor moderne de educaţie, nu sunt dotate cu echipamentele şi materialele necesare, cadrele didactice respective, o finanţare decentă, lucruri care influenţează negativ starea sistemului educaţional.

 

Concurenţii despre condiţiile problemei şi căile de soluţionare

Solicitaţi să se refere mai detaliat la cauzele concrete ale degradării sistemului educaţional şi posibilităţile depăşirii crizei din acest domeniu, concurenţii au remarcat:

 Mihai Moldovanu: Degradarea şcolilor a fost şi o urmare a situaţiei social-economice din ţară. Şcoala nu putea prospera în localităţi sărace economic, fără o infrastructură socială adecvată zilelor de azi (apeducte, reţele de canalizare, drumuri normale, locuri de muncă bine plătite pentru părinţii copiilor etc). Bineînțeles, un motiv principial care i-ar face pe profesori să muncească eficient ar fi un salariu decent. Dar eficienţa educaţiei mult depinde şi de dotarea școlii cu toate cele ne-cesare, condiţiile în care muncesc pedagogii şi copiii. Poate oare un pedagog să crească din punct de vedere profesional într-o școală rurală cu 50-80 de elevi şi probleme serioase în ce priveşte finanţarea? Numai în anul 2018 din raionul Telenești au plecat peste 200 de copii. Adică un contingent de copii egal cu cel al unei şcoli cum este cea din Țânțăreni.  În opinia mea, o parte din părinți își iau copiii de aici și din motiv că nu au încredere în sistemul nostru educațional, calitatea studiilor.

Veaceslav Căpățină: – În opinia mea, cea mai mare problemă a şcolilor noastre este corupția și noi vom încerca s-o dezrădăcinăm dacă venim la guvernare. Pe de altă parte, trebuie să stopăm închiderea școlilor, fiindcă fără școală satul dispare. Şi încă ceva: copiii duşi cu autobuzele la şcoli din alte sate suferă din mai multe puncte de vedere: trebuie să se trezească mai devreme, pe timp de iarnă din cauza problemelor de curculație a vehiculelor întârzie sau lipsesc de la ore, nu sunt excluse accidentele rutiere. Dintre măsurile de redresare a situaţiei în sistemul educațional aș menționa asigurarea cu spațiu locativ a tine-rilor pedagogi, majorarea de trei ori a salariului, încadrarea copiilor în mai multe cercuri pe interese, activităţi socal-utile.

Valerian Cristea: – Pentru îmbunătăţirea sistemului educaţional, în primul rând trebuie să avem elevi în clase. La Orhei am reușit întrucâtva să stopăm descreşterea natalităţii, adică la ora actuală în municipiu se nasc mai mulți copii decât acum câțiva ani. Noi am început-o cu modernizarea grădinițelor de copii. După reparații una dintre grădiniţe a devenit o instituţie-model de talie europeană, inclusiv şi la capitolul educaţie. Eu împărtășesc poziţia colegilor de dezbateri că în fiecare sat trebuie să existe școală și grădiniță funcționale. În ce privește programul nostru electoral, accentuez că noi dorim să deschidem la Orhei o filială a Universității din Brno, Cehia pentru doritorii de a studia într-o universitate europeană fără a mai părăsi baștina. Întrucât am majorat de patru ori bugetul municipal comparativ cu a. 2015, cred că ne putem permite să soluționăm și problemele educației.

 

Întrebări și răspunsuri

Concurenții au avut posibilitate să-și adreseze unul altuia câte două întrebări.

Veaceslav Căpățină către Valerian Cristea: În anul trecut ați eliberat din funcție patru directoare de grădinițe. Care au fost motivele acestor disponibilizări – nu faptul că respectivele nu au dorit să devină membre  ale Partidului Şor?

Valerian Cristea:  Am procedat la aceste disponibilizări pentru a face ordine în grădiniţe. Părinții se plângeau că trebuiau să aducă de acasă pătrunjel, praf de spălat şi alte lucruri, pe de asupra produsele alimentare se furau. Am întrodus o nouă modalitate de alimentare a copiilor. Datorită măsurilor luate se muncește mult mai eficient, spre binele copiilor și bucuria părinților.

Veaceslav Căpățină către Valerian Cristea: Există pretenții faţă de calitatea raparației grădinițelor. O parte din lucrări s-au efectuat necalitativ…

Valerian Cristea: Grădinițele din Orhei nu au fost reparate mai bine de 30 de ani, prin urmare avem mult de muncă. Dar vă asigur că renovăm grădinițele așa, ca ele să corespundă standardelor europene. Acum facem reparație la grădinița nr. 6, unde situaţia era cea mai problematică. Fiind ambasador la Praga aveam chiar în fața Misiunii noastre o grădiniță și am urmărit cum se lucra acolo. Acum experiența condițiilor de întreținere și educație de acolo am adus-o la Orhei.

Veaceslav Căpățină către Mihai Moldovanu: Ați fost la guvernare, prin urmare puteați opri instalarea camerelor de luat vederi și totodată să opriți alte presiuni de ordin psihologic asupra copiilor la examene. De ce nu aţi făcut asta?

Mihai Moldovanu: De fapt, efectul instalării camerelor de luat vederi la centrele de examinare a condus la reducerea corupţiei în şcoli, îmbunătăţirea calităţii educaţiei, creșterea nivelului de cunoștințe al elevilor, lucru pe care deja l-au demonstrat mai multe sondaje şi analize.

Mihai Moldovanu către Veaceslav Căpățină: În calitate de consilier raional de Orhei ne puteți comunica ce acțiuni a întreprins organul respectiv pentru îmbunătățirea stării de lucruri în sistemul de educație din raion și care este contribuţia personală a Dumneavoastră în acest proces?

Veaceslav Căpățină: Cu regret, noi avem în consiliu doar două mandate. Astfel nu am avut cum împiedica fracţiunea PDM, care guvernează raionul, să închidă unele școli.

Mihai Moldovanu către Veaceslav Căpăţină: Câți pedagogi și câți copii au plecat de la școlile din raionul Orhei în anul 2018?

Veaceslav Căpățină: Nu dispun de aşa informații.

Mihai Moldovanu: atunci aceiași întrebare o adresez dlui Cristea.

Valerian Cristea: Şcolile din oraş sunt în proprietatea administraţiei municipiului, dar procesul educațional este coordonat de Consiliul Raional şi eu nu dispun de această statistică.

Mihai Moldovanu cărte Valerian Cristea: Între cele 80 de persoane care, potrivit Dumneavoastră, s-au întors din Europa în Orhei la apelul administraţiei municipiului, câţi pedagogi sunt, cum i-ați motivat să revină acasă?

Valerian Cristea: Nu pot spune cu certitudine că printre aceştea sunt şi pedagogi, dar este important că aceștea sunt oameni tineri, care pot fi încadrați în dife-rite activități. Cu siguranță, în viitor vor fi și pedagogi.

Valerian Cristea către Mihai Moldovanu: Cum aveți de gând să soluționați problemele școlilor de la sat așa ca acestea să corespundă standardelor europene?

Mihai Moldovanu: Prin majorarea de 3-4 ori a salariilor, contracararea corupției, îmbunătățirea bazei materiale a instituțiilor școlare şi finanţarea lor decentă.

 

Alegătorii întreabă, concurenții răspund

În procesul de pregătire a dezbaterilor, reacţionând la apelul redacţiei, mai mulţi cititori au adresat concurenţilor întrebări.

Conform regulamentului, fiecare dintre pretendenţii la mandatul de deputat a trebuit să răspundă la câte 2 întrebări ale alegătorilor, repartizate aleatoriu.

Întrebări pentru Mihai Moldovanu:

  1. Ce veți întreprinde ajungând în Parlament pentru îmbunătățirea bazei tehnico-materiale a instituțiilor de învățământ şi excluderea practicii de colectare a resurselor financiare şi materiale de la părinţi?

Dar pentru a stopa exodul tineretului peste hotare?

Răspunsurile lui Mihai Moldovanu: Şcolile sunt instituții bugetare şi statul, autorităţile publice fondatoare sunt obligate să le asigure integral cu toate cele necesare pentru o activitate calitativă.

Am întrebat pe mai mulți tineri de ce pleacă din țară.  Mi-au spus că cel mai mult nu-i aranjează nivelul de trai de aici. Trebuie relansată economia şi atunci migrația se va micșora cu siguranță.

Întrebari pentru Veaceslav Căpățină:

  1. Partidele de la guvernare o învinuiesc de toate păcatele sistemului educaţional din Moldova, degradarea satelor, inclusiv optimizarea şcolilor pe fosta ministră a Educaţiei Maia Sandu. Dar Dvs. ce credeţi? (V. Bogdan, or. Teleneşti).
  2. Acum 3-4 decenii, în R.Moldova, profesia de pedagog era una dintre cele mai prestigioase. De ce această profesie a devenit una dintre cele mai neatractive? (P. Cebotari, Sărătenii Vechi).

Răspunsurile lui Veaceslav Căpățină: Cred că niciodată nu s-a făcut atâta rău în școală decât pe vremea guvernării partidelor democrate! Accentuez încă o dată: nu poate exista un sat fără școală, fără grădiniță, prin urmare guvernanţii trebuiau să oprească acest proces.

Dacă profesorul va fi remunerat după merite, el şi va lucra respectiv. Și dacă mai eliminăm din şcoală corupția, prestigiul pedagogului va creşte din nou.

Întrebări pentru Valerian  Cristea:

  1. Numiţi 3-4 persoane dintre guvernanţii, intelectualitatea din R.Moldova care, în opinia Dvs., ar putea servi drept exemplu de viaţă pentru generaţia tânără? (Vasile Ciobanu, Scorţeni).
  2. Reforma teritorial-administrativă, despre necesitatea căreia se vorbeşte de atâţia ani, se tot tărăgănează. Care, în opinia Dvs., ar fi cauzele? Realizarea ei ar putea contribui la soluţionarea problemelor ce afectează sistemul educaţional? (B.V., s.Verejeni).

Răspunsul lui Valerian Cristea: Da, avem asemenea somități. Vorbesc de dl academician Ababii, rectorul Universității de Medicină și Farmacie, dinastia de savanţi Bostan, tatăl și fiul, fostul și actualul rector al Universități Tehnice din Moldova, academicianul Tighineanu…

(La a doua întrebare dl Cristea nu a mai putut răspunde fiindcă și-a epuizat timpul oferit).

 

La final candidaților li s-a propus să se adreseze cu un apel către alegători.

Valerian Cristea: Doresc mult ca raionul Telenești să fie un exemplu de corectitudine în ce privește desfăşurarea acestei campanii electorale. Până acum lupta pentru mandatul de deputat din partea acestei circumscripţii, în opinia mea, decurge co-rect, mult mai corect decât în alte circumscripţii. Iar pe alegători vreau să-i asigur că, ajungând deputat, eu şi partidul nostru vom face tot atâta pentru raionul Telenești, cât am făcut pentru municipiul Orhei.

Veaceslav Căpățină:  Stimați alegători, eu vă propun să votaţi pentru un partid care-și îndeplinește promisiunile. Noi, Partidul Comuniştilor, în 2001 ne-am luat niște angajamente, pe care către 2009 le-am îndeplinit. Votați PCRM dacă doriți să oprim corupția și să aducem lumea plecată în străinătate acasă, ca să-și educe copiii în cadrul familiilor integre.

Mihai Moldovanu: Pe data de 24 februarie se va decide viitorul Republicii Moldova. Republica Moldova niciodată nu s-a aflat într-o situație atât de gravă ca acum. Suntem martori cum concurenții electorali deschis cumpără alegătorii, folosesc în modul cel mai obraznic resursele administrative numai să rămână la Putere. Noi rugăm alegătorii să iasă masiv la vot şi să facă o alegere corectă, aducând în Legislativul ţării o echipă de oameni capabili să schimbe situaţia în ţară spre bine.

 

În încheiere amintim că participanţii la aceste dezbateri au beneficiat de condiţii şi timp egal pentru a comenta, adresa şi răspunde la întrebări. Variantele video ale dezbaterilor pot fi vizionate pe site-urile www.cuvintul.md, impulstv.com, pagina ziarului Cuvântul de pe facebook, dar şi pe reţelele sociale facebook şi odnoklassniki.

Primul articol-rezumat de la primele două dezbateri a fost publicat în CUVÂNTUL din 8 februarie, al doilea – în cel de astăzi.

Tudor Iaşcenco,

Ion Cernei

Dezbaterile electorale sunt organizate de redacția săptămânalului CUVÂNTUL în parteneriat cu Asociația Presei Independente (API). Responsabilitatea pentru organizarea și desfășurarea dezbaterilor revine în totalitate redacției.

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns