Reparaţii de 1,7 mln de lei pentru ca un drum să devină impracticabil

În imagini: 1. Aşa arăta drumul Sahara-Saharna Nouă la 8 august, la o lună după “reparaţia” din vara anului 2017.

2. Aşa arăta acelaşi drum exact la un an, pe 8 august 2018. Foto CUVÂNTUL.

 

Ambele aceste imagi-ni demonstrează foarte elocvent dreptatea autorilor publicaţiilor „Un lucru bun, dar făcut dea oaia” (CUVÂNTUL, 23 iunie 2017) şi “Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat” (CUVÂNTUL”, 17 august 2017). Autorii articolelor nu negau importanţa şi actualitatea reparaţiei acestui drum, dar calificau cu argumente concrete proiectul drept o spălare de bani publici, o afacere dubioasă. Şi iată de ce.

  1. Banii pentru reparaţia acestui tronson (peste 1,7 mln lei, în două tranşe), fusese alocaţi din bugetul raionului, deşi drumul regional Rezina-Saharna-Saharna Nouă era în gestiunea ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor”. Preşedinta raionului E.Graur ar fi motivat intenţia administraţiei raionului că ulterior ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor” va restitui raionului mijloacele cheltuiete. La rândul său, solicitat de redacţia CUVÂNTUL-ui, Andrei Cuculescu, director general al ÎS ”ASD” preciza că legislaţia în vigoare nu prevede “restituirea reciprocă a mijloacelor financiare utilizate pentru drumurile ce aparţin altei autorităţi publice”.
  2. Proiectul reparaţiei tronsonului fusese executat de colaboratorii Secţiei Construcţii, Gospodărie Comunală şi Drumuri a Consiliului Raional Rezina, tot ei, potrivit lui Marcel Rusu, şeful Secţiei, fiind responsabili de calitatea lucrărilor la acest obiect.
  3. Potrivit lui Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA „Drumuri-Orhei”, decizia de proiect pentru reparaţia acestui drum nu-i corectă şi puţin probabil că a trecut expertiza tehnică. Plăcile din beton instalate acolo sunt prea subţiri (circa 8 cm) şi slabe pentru un asemenea drum, sunt foarte lucioase şi pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat sau o mare parte din autovehicule se vor pomeni în râpă. Plăcile instalate acolo posibil ar putea fi utilizate la nişte trotuare, dar în nici un caz la carosabil, mai ales pe o asemenea pantă şi mai ales în modul cum ele sunt instalate. Responsabilul tehnic de acest obiect, dirigintele de şantier, alături de comanditar din start trebuiau să vadă şi să nu admită aceste lacune serioase, remarca Nicolae Severin.
  4. Chiar din startul lucrărilor mai mulţi cititori din Rezina şi Saharna Nouă ne-au semnalat că antreprenorul SA “Armo-Beton” încalcă grosolan tehnologia construcţiei drumului, utilizând în locul celor prevăzute în proiect materiale dobândite ilegal în teritoriu, dar şi piese din beton inadecvate pentru asemenea tronson.

După publicarea articolelor în CUVÂNTUL, administratorul SA “Armo-Beton”, Alexei Catrinici a publicat pe pagina grupului local “Rezina!!! Alerte!!!” o dezminţire, învinuind autorii publicaţiei că duc lumea în eroare. Dl Catrinici se lăudă că firma sa a decis să mai lărgească partea reparată a carosabilului de 4 m cu 20 cm din contul întreprinderii, pentru „a garanta securitatea fluxului rutier”, or, lăţimea de 4 m a unui asemenea tronson cu adevărat nu asigură o circulaţie normală a autovehiculelor în două direcţii. Referindu-se la fisurile vizibile dintre plăci, administratorul SA “Armo-Beton” scria că peste câteva zile “acestea urmează a fi acoperite cu amestec uscat de ciment, iar între rigolă şi drum, ca hidroizolant, va fi turnată smoală topită” şi totul va fi bine.

Administraţia raionului n-a reacţionat la publicaţiile din CUVÂNTUL. În schimb, Primăria Saharna a trimis redacţiei o scrisoare colectivă semnată de câteva zeci de persoane care se declarau “extrem de recunoscătoare conducerii raionului Rezina” pentru reparaţia acestei porţiuni de drum.

Câţiva specialişti în domeniu afirmau anul trecut vizavi de drumul de la Saharna: un asemenea obiect nu poate fi dat în exploatare, lucrările trebuie refăcute începând cu proiectarea şi elaborarea devizului de cheltuieli. Dar asta înseamna că cineva trebuie să răspundă pentru sutele de mii de lei aruncaţi pe vântul neglijenţei sau a intereselor.

Asta însă nu s-a întâmplat. N-au reacţionat în modul cuvenit la semnalele redacţiei nici organele de drept. Astfel avem ceea ce avem.

Anul trecut accentuam pentru cei cu „mulţumirile” şi „recunoştinţa”: dacă un asemenea mod de cheltuire (spălare) a banilor publici vă satisface, continuaţi să lăudaţi lucruri care trebuie criticate şi factori de decizie care trebuie traşi la răspundere, dar în pagubă voi veţi fi. Astfel trăind şi activând, niciodată nu veţi avea nici bani, nici drumuri, nici viaţă normală. De aceeaşi părere rămânem şi acum. Pentru că drumul din fotografiile de mai sus, pentru reparaţia căruia s-au cheltuit peste 1,7 mln de lei, rămâne şi vara şi iarna aproape impracticabil.

După cum ne-au declarat responsabili de la SA ”Drumuri Orhei”, tronsonul dat nu a fost primit în exploatare şi nu se ştie dacă cineva se va încumeta să semneze un asemenea act. Aşa că săhărnenii au toate şansele ca în loc de un drum normal să rămână doar cu “recunoştinţa” …

 

Tudor Iaşcenco

Distribuie

Lasă un răspuns