Reforme în educaţie: Fără teme pentru acasă şi note negative?

Începând cu 1 septembrie 2018 a intrat în vigoare noul Regulament privind managementul temelor pentru acasă. Potrivit consultantei principale a Direcției Învățământ General din cadrul Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării Natalia Grâu, la care se referă mai multe portaluri, inițiativa Ministerului se bazează pe faptul că mulţi părinţi şi elevi se plâng că volumul temelor preconizate să fie îndeplinite de elevi acasă este prea mare şi are scopul de a apropia „tema de acasă” de elevi, de a o transforma dintr-o sperietoare într-o modalitate de consolidare a informației primite în timpul orelor.

Acelaş Regulament mai îndeamnă profesorii să nu pună note negative elevilor.

Cuvântul a propus mai multor pedagogi cu experienţă să comenteze iniţiativa ministerului.

Maria Vleju, şefă-adjunctă a Direcţiei Generale Educaţie Teleneşti: Cu adevărat, din 01 septembrie a început implementarea Instrucţiunii privind ma-nagementul temelor pentru acasă. Din punctul meu de vedere, temele pentru acasă sunt necesare pentru a educa elevilor o disciplină de muncă, a le ajuta să devină autonomi și să-i deprindă să înveţe singuri. Din acest punct de vedere, Instrucţiunea devine un instrument eficient, din câteva perspective:

– volumul de timp acordat temelor pentru acasă este simplificat la maximum, așa încât acestea să nu fie o povară;

– în timpul liber al elevilor (după lecții, în vacanțe etc.) părinții nu trebuie să realizeze tema pentru acasă în locul copiilor, ci doar să monitorizeze acest proces.

Instrucţiunea propune un mecanism clar de timp pentru fiecare clasă/disciplină/vârstă… Tema pentru acasă nu trebuie să depășească 1/3 din temele efectuate în clasă; tema pentru acasă va avea caracter aplicativ, practic, nu de învățare pe de rost…

Nota bene! Instrucţiunea conține chestionare pentru elevi, părinți, cadre didactice privind impactul aplicării ei în practică. Acest lucru presupune că la conținutul Instrucţiunii se va reveni și unele momente vor fi îmbunătățite.

În Instrucţiune nicăieri nu se recomandă concret ce note să se acorde elevilor pentru tema de acasă. Atât doar că în art. 24 se solicită ca elevii să nu fie notați cu note insuficiente (1-4) în cazul, când nu au realizat sau au realizat incorect tema de acasă. Personal, sunt de acord cu această abordare, de vreme ce tema pentru acasă nu trebuie să fie o pedeapsă pentru elevi (cel puțin, așa se pune problema în noul document).

 Anatol Caraivan, manager școlar, profesor de chimie, grad didactic superior, or. Rezina: Eu consider că aceste modificări nu sunt bine gândite, pentru că se încalcă triada clasică de memorizare: predare – învățare – eva-luare. Pentru o memorizare de lungă durată, dar noi anume asta dorim să-i învăţăm pe copii, această modificare este contraindicată. Predarea şi evaluarea o face profesorul în clasă. Elevul învață materialul acasă, pentru că în clasă el nu reuşeşte să memorizeze poezia, teorema, etc. Este ştiut şi demonstrat: pentru a fi memorizat cu succes, asupra materialului trebuie de lucrat de trei ori: în clasă când profesorul îl predă, acasă când elevul îl repetă și apoi în timpul evaluării. Cei mai buni elevi pot memoriza în clasă până la 70% din materialul predat de profesor. Dacă lanţul triadei se rupe, elevul poate pierde şi aceste 70 la sută din informaţia primită în clasă.

De asemenea, e demonstrat, un elev din clasa I are nevoie pentru pregătirea lecţiilor de o oră, cei din clasele mari – până la 4 ore, lucru legat de aceeaşi triadă. Cel mai productiv timp pentru memorizarea materialului este între orele 10 şi 13. Adică la lecţiile a treia – a cincea. Şi dacă materialul predat la celelalte lecţii elevul nu-l consolidează acasă, înseamnă că timpul a fost pierdut în zadar. Apropo, cea mai productivă perioadă pentru memorizarea informaţiei este considerată între orele 20-21.

Nu mi se pare deloc potrivită şi înlocuirea notelor cu calificative. Notele sunt principalul stimulent pentru elev ca să pregătească bine temele. Dacă renunţăm la note, deteriorăm încă o componentă a triadei clasice. Cred că trebuie de cântărit bine efectele posibile ale acestei aşa numite reforme. Poate ar trebui să revizuim volumul materialului, să ne gândim cât şi ce îi dăm elevului pentru acasă, aici sunt posibilităţi mari. Dar varianta de modificare a practicii şcolare de predare-învăţare-evaluare propusă de actualul minister, în opinia mea, se va solda pentru învăţământul din R.Moldova cu urmări grave.

Silvia Moscalu, directoarea Gimnaziului Cușmirca, raionul Şoldăneşti: Instrucțiunea privind mana-gementul temelor pentru acasă aduce o claritate mai amplă, așează pe  pași  mărunți toate  cerințele. Această  temă în pedagogie  mereu a ridicat semne de întrebare. Da, fiecare cadru didactic e dator să țină cont de treapta de  școlaritate a elevului și de timpul  necesar  oferit  pentru  însușirea temei de acasă. Alta e că pentru pedagog obiectul său e cel mai important şi fiecare doreşte ca la fel să procedeze fiecare elev. Uităm că noi suntem mulți, dar elevul este unul. Uităm și de capacităţile reale ale elevilor.

Cadrele didactice și părinții ajută elevii să înțeleagă că temele pentru acasă favorizează dezvoltarea elevului, să aleagă ce vor să  facă cu plăcere, pentru a avea succes. Autoevaluarea și evaluarea reciprocă joacă un rol important. Copiii au nevoie să se exprime, dar să audă și alte puncte  de vedere. În p.24 al Regulamentului se spune că nu se vor acorda note insuficiente, dacă elevul nu a realizat corect sau integral tema pentru acasă. E clar  spus, că  elevul  a făcut ceva, a  încercat, a muncit, deci  nu  este  apreciat  cu notă  negativă, dar dacă  nu  face nimic, nu  încearcă, atunci pentru ce avem sistemul de  notare de la 1 la 10?

Un semn de întrebare apare la p.5 în cazul disciplinelor cu un număr mare de ore. Când elevii au lecții consecutive, se recomandă a nu se da teme pentru acasă, dar anume repetarea zilnică consolidează conținuturile studiate la lecție, formează deprinderi de lucru de sine stătător.

În perioada de vacanță nu se dau teme pentru acasă, dar sunt de părerea că lista operelor literare recomandate pentru citire trebuie să fie anunțată la sfârșitul anului de studiu. A citi o carte, a face un conspect, e ceva plăcut și util.

Ore sunt multe într-o zi, avem timp suficient și pentru muncă și pentru odihnă, contează foarte mult cum știm să gestionăm timpul.

Aurica Bargan Avaliani, profesoară de limbă şi literatură română, directoarea Gimnaziului “Anton Moraru” din Pistruieni, Teleneşti: Salut această idee a Minis-terului, deoarece tema de acasă şi notele negative sunt chiar o sperietoare pentru copii venită din partea unor profesori. Această modificare pe mine personal nu mă afectează, deoarece la orele mele de limba şi literatura română elevii îndeplinesc teme interesante, creative. Notele negative n-au fost pe placul meu niciodată, deoarece ele nu motivează elevul, dar îl întristează şi îl descurajează. Profesorii trebuie să găsească metode de a ajunge la sufletul copiilor şi de a le forma competențe fară a recurge la astfel de modalităti.

 

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns