Președintele comisiei parlamentare de anchetă: Privatizarea Air Moldova a fost un exercițiu ineficient, netransparent și ilegal

Privatizarea fostei întreprinderi de stat Air Moldova a fost un exercițiu „netransparent, ineficient și ilegal”. Asta a declarat președintele comisiei parlamentare de anchetă care analizează modul de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării mai multor proprietăți publice, Igor Munteanu.

Afirmația a fost făcută după audierea mai multor foști funcționari. Reprezentanții noilor proprietari ai companiei Air Moldova nu au venit la această ședință, deși au fost invitați, relatează agora.md

 poză simbol / Foto: Mihai Armaș

Igor Munteanu a enumerat o serie de ilegalități care ar fi fost comise de stat în procesul de scoatere la privatizare a companiei avia.

„Până la privatizare, întreprinderea înregistra datorii de 1,3 miliarde de lei. Datoriile au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri. Dublarea numărului de pasageri ar trebui să însemne dublarea câștigurilor. Compania a fost gestionată de un director interimar fără desfășurarea unui concurs. Din 2014, nu mai există niciun raport de audit extern, chiar dacă astfel de servicii au fost contractate și achitate. Caietul de sarcini a fost prezentat într-un singur exemplar și unei singure companii și doar în limba română. Evaluarea a fost efectuată într-o manieră neadecvată. Calitatea evaluării a influențat prețul cu care a fost scoasă la privatizare compania”, a declarat deputatul.

Acesta a mai spus că modul de privatizare ales de Agenția Proprietăți Publice (APP), și anume prin concurs comercial, a fost unul incorect. „Privatizarea bunurilor de o importanță deosebită pentru economia națională se face prin proiecte individuale”, a explicat el.

„Prezentarea ofertelor la concursul comercial a fost de doar 39 de zile. Pentru expunerea la privatizare erau însă recomandate nouă luni. Un investitor de bună credință necesită un termen pentru buna informare. Autoritățile s-au grăbit.

Măsurile de atragere a potențialilor cumpărători s-au limitat la cerințele mi-nime ale cadrului legal. Autoritățile s-au rezumat la publicarea unui comunicat public, la desfășurarea unei conferințe de presă și la expedierea comunicatului în română, rusă și engleză ambasadelor din RM. De regulă, în asemenea cazuri, statele publică anunțuri în reviste de specialitate de talie internațională”, a menționat Munteanu.

Președintele comisiei de anchetă a declarat că autoritățile ar fi știut din timp care va fi cumpărătorul întreprinderii Air Moldova.

„A fost o companie proaspăt formată cu un capital de 500 de mii de lei care își asuma obligația de a achita datoria de 1,3 miliarde de lei. Guvernul condus de dl Pavel Filip a admis riscul de neonorare a obligațiilor contractorului. La aproape un an de la privatizare, situația nu s-a îmbunătățit fundamental. Conform informațiilor APP, suma datoriilor nu a suferit schimbări esențiale, iar noii proprietari nu au atras investiții. Contractul de vânzare – cumpărare nu include termen fix privind obligația de returnare a datoriei de 1,3 miliarde de lei. Autoritățile care au inițiat privatizarea nu au depus suficiente eforturi privind monitorizarea obligațiunilor ulterioare privatizării”, a spus el.

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns