Maria Vleju: Obiectivele sunt reale, pentru că ele pornesc de la probleme concrete

În ajunul noului an de studii reporterul CUVÂNTUL-ui a susţinut un dialog cu șefa adjunctă a Direcţiei Generale Educaţie Telenești, Maria Vleju.

– Dnă Vleju, reieşind din activităţile Conferinţei din august a pedagogilor, care a avut loc vineri, care sunt direcţiile prioritare în activitatea Direcţiei Generale Educaţie în noul an de sudii?

– Conferința a fost precedată de ateliere de dezbateri, la care au participat directorii instituțiilor, președinții comitetelor sindicale, alți actori din domeniul educațional. În ateliere au fost identificate/analizate probleme concrete la zi și în baza lor au fost stabilite direcțiile de activitate:  asigurarea accesului copiilor la educație de calitate, incluzivă, nonviolentă, nondiscriminatorie, pornind de la necesitățile fiecărui copil în parte; asigurarea oportunităților de instruire și sporire a profesionalismului cadrelor didactice; atragerea și menținerea în sistem a specialiștilor tineri; asigurarea unui proces transparent și rațional de utilizare a bugetului instituției școlare în condițiile autonomiei financiare…

Aceste direcții de activitate sunt în deplină concordanță cu politicile educaționale ale statului, sunt stipulate în Rezoluția conferinței, care a fost votată unanim de către delegați.

– Sunt obiective reale, dispuneţi de tot ce este necesar pentru realizarea lor?

– Desigur, pentru că ele exprimă, pornesc de la probleme şi necesităţi concrete. Sperăm să fie și realizabile în condițiile când instituțiile au posibilitatea să-și gestioneze bugetele în dependență de necesități. Dacă Guvernul va aplica în continuare acțiunile începute anul trecut (2000 de lei fiecărui cadru didactic pentru resurse didactice; acoperirea cheltuielilor de transport a profesorilor-navetiști, salariu majorat), crește șansa realizării obiectivelor trasate.

– Evident, nu aţi putut trece cu vederea problemele cu care vă confruntaţi…

– Problemele, la fel ca direcțiile și obiectivele, au fost identificate, analizate în atelierele de dezbateri, apoi în cadrul Conferinței: insuficiența cadrelor didactice (problemă imperativă, în peste 30% din instituții lipsește, cel puțin, un cadru didactic, numărul persoanelor pensionate fiind de peste 70%);  carențe în aplicarea Legii noi a salarizării (se atestă momente de discriminare a unor categorii de salariați: de exemplu, pentru managerii școlari la calcularea salariului nu se acordă spor salarial pentru vechimea în muncă, nici pentru gradul managerial…). persistă în continuare o atitudine reticentă față de instituționalizarea persoanelor cu necesități speciale. școlile cu un număr mic de elevi duc lipsă de resurse financiare pentru educație conform cerințelor învățământului modern.

– Cum s-ar prezenta situaţia în ce priveşte asigurarea instituţiilor cu cadre?

– Cum am menționat mai sus, problema asigurării instituțiilor cu cadre didactice este imperativă și dureroasă. Bunăoară, din cele 30 de cadre didactice ofertate de manageri la finele lunii aprilie, la Conferință s-a anunțat încadrarea a doar 2 tineri specialiști (plus că pe parcursul verii din instituții au migrat sau au decedat alte câteva cadre didactice). Din numărul total de cadre didactice și manageriale din raion (puțin peste 1000), 25% sunt pensionari.

– Un indicator important al calităţii serviciilor educaţionale este examenul de bacalaureat. Ce a demonstrat sesiunea de bacalaureat din anul acesta şi care au fost concluziile?

– Dintre cele două licee din raionul Teleneşti, cea mai înaltă rată de promovabilitate la sesiunea 2019 – 96%, a înregistrat-o Liceul Teoretic Adrian Păunescu din Căzăneşti, unde numai un elev a rămas restanţier. La Liceul Teoretic Lucian Blaga din Telenești, din 59 de candidaţi n-au susţinut toate examenele 9 liceeni, în schimb aici media generală a fost de 7,14 puncte, egală cu  media pe republică, pe când la instituţia din Căzăneşti media la examene a fost de 6,40 puncte.

Elevele Corina Axinte, Corina şi Maria Sofronescu de la liceul din Telenești au obţinut cea mai înaltă medie pe raion – 8,75 puncte, fiind apreciate cu Diplome de merit ale Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării.

Dar populația școlară a liceelor scade drastic, mulţi absolvenți ai claselor a IX-a optând pentru colegii sau licee din România.

– În ce măsură se implică familia şi societatea în procesul educaţional?

– La noi – mai mult de la caz la caz (există puţine instituții în care părinții au un cuvânt de spus). Mai rău este cu implicarea administraţiilor publice locale de când instituțiile educaționale au fost scoase din subordinea autorităţilor locale.

– Ce realizări înregistrează centrele de creaţie? Conceptul lor corespunde cerinţelor şi provocărilor la zi?

– În raion activează un singur Centru de creație, care, grație managerei (dna Olga Gherman) a înregistrat câteva performanțe răsunătoare: inaugurarea Sălii cu oglinzi, înfiinţarea a câtorva filiale, inclusiv în Căzănești; echipa de dansatori s-a întors cu titlul de laureat al concursului republican Și tu poți deveni o stea ş.a.

– Dorim tuturor cadrelor didactice şi elevilor din raionul Teleneşti succese în noul an şcolar.

– Mulţumim.

Pentru conformitate, Ion Cernei

 

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns