Jurnaliști din presa regională învață să realizeze dezbateri politice profesioniste

Participanții exersează tehnici de filmare și poziționare a invitaților în studio
Foto:API

Un grup de 12 jurnaliști din presa regională au participat, în perioada 20-21 aprilie a.c., la programul de instruire „Dezbaterile politice – producere, moderare, filmare și montare”, desfășurat de API. Cursul a avut un caracter practic și s-a bazat pe analiza dezbaterilor electorale, realizate de jurnaliști în circumscripțiile uninominale în timpul campaniei electorale pentru alegerea Parlamentului Republicii Moldova.

În prima zi a training-ului, participanții au fost instruiți de trainerii Dorin Scobioală și Denis Tcaci, analizând împreună dezbaterile și identificând problemele în procesul de filmare și montare: amenajarea platoului, fundal, lumini, sunet, greșeli în vestimentație ale prezentatorului și invitaților etc. Participanții au analizat împreună cu experții diferite tehnici de filmare și încadrare, în funcție de spațiul și resursele de care dispun jurnaliștii în regiuni, au simulat un proces de filmare al dezbaterilor politice, cu număr diferit de invitați, exersând modul în care se poziționează aceștia în studio.

Dorin Scobioală, producător general la postul de televiziune Jurnal TV, le-a recomandat jurnaliștilor din regiuni să facă parteneriate cu alte platforme de comunicare: „Lucrați cu bloggeri sau vloggeri, cu posturile de televiziune sau de radio, cu portalurile informaționale regionale, pentru că astfel veți reuși să asigurați mai multe resurse tehnice, mai multă audiență, mai multe vizualizări și veți fi mai atractivi pentru candidații electorali”.

Analizând dezbaterile realizate și experiența acumulată în ultima campanie electorală, Veaceslav Aftene, redactorul portalului Ialovnews.md, a specificat că “greșelile au fost inevitabile din lipsa de experiență, nu am reușit să filmăm conform tuturor rigorilor, însă analiza făcută de traineri ne-a permis să vedem nu doar greșelile proprii și ale colegilor, dar și să învățăm unele lucruri bune, pe care vom încerca să le punem în practică”.

În a doua zi a programului, participanții au discutat despre alte două segmente esențiale în organizarea dezbaterilor politice TV, și anume: procesul de producție și abilitățile de moderare.

Artur Corghencea, producătorul Departamentului Știri la PRO TV, le-a vorbit participanților despre experiența și tehnicile, pe care le folosește postul de televiziune PRO TV pentru a desfășura dezbateri interesante și dinamice: „De regulă, alegem candidații prin tragerea la sorți. Este foarte important când la o dezbatere vin cel puțin doi candidați activi, care sunt interesanți, ei imediat atrag atenția telespectatorilor și singuri creează dezbaterea”. Trainerul i-a sfătuit pe participanți în nici un caz să nu le ofere invitaților întrebările din timp, altfel aceștia vor veni cu tema pregătită de acasă, iar publicul nu va putea urmări reacția lor firească, felul cum se descurcă în situații mai neobișnuite, cum gândesc.

Mariana Rață, directoare de știri la postul de televiziune TV8, a analizat dezbaterile electorale realizate de jurnaliștii din presa regională în campania electorală și le-a oferit recomandări ce țin de moderarea acestui tip de emisiuni. Ea a menționat că jurnaliștii care au prezentat și moderat dezbaterile nu s-au documentat suficient de bine despre candidați, astfel nici întrebările nu au fost suficient de incisive, fiind pe alocuri destul de comode pentru invitați. „Chiar dacă unii dintre moderatorii dezbaterilor au adresat întrebări interesante, le-ați permis liniștit să vorbească, dar era indicat să interveniți, să adresați și alte întrebări tăioase. De asemenea, unele dezbateri au început cu subiecte grele, cu întrebări despre platformele electorale și, astfel, i-ați cam plictisit pe cei care au privit dezbaterile”, a specificat M. Rață. Ea le-a mai recomandat participanților să-și promoveze produsele pe rețelele sociale, nu neapărat dezbaterile propriu-zise, deoarece formatele lungi nu sunt foarte atractive, dar anumite secvențe din dezbateri pot fi ambalate frumos și promovate intens în mediul online.

Maxim Djamanov, reporter la Radio Orhei, a menționat că instructorii au adus claritate pe segmentul ce ține de etapa de documentare, iar exercițiile practice au fost foarte utile, iar pe viitor vor fi mai atenți la filmări, alegerea fundalului, a locației, poziționarea participanților pe platoul de filmare.

Svetlana Cernov, redactoră șefă-adjunctă a ziarului „Est-Curier” din Criuleni, a precizat că va atrage mai multă atenție la selectarea invitaților, pentru ca dezbaterea să fie mai captivantă, de asemenea va lucra mai mult la documentarea și formularea întrebărilor, astfel încât să poată aduce argumente sigure, atunci când unii politicieni vor încerca să dezinformeze sau să transmită mesaje populiste.

Programul de instruire a avut loc în cadrul proiectului „Campanie de informare şi educație electorală în regiuni privind alegerile parlamentare”, implementat de Asociația Presei Independente (API) și finanțat de Programul Mass-Media al Fundației Soros-Moldova.

Distribuie

Lasă un răspuns