Ion Tulbure: Din conceptul noii reforme teritorial-administrative trebuie excluse raioanele 

Ion Tulbure, primarul comunei Țârșiței

 

Ion Tulbure, primarul comunei Țârșiței, raionul Teleneşti, s-a născut în aceeași localitate acum 51 de ani. Este absolvent al Academiei de Studii Economice din Moldova și al Academiei de Administrare Publică. Deține funcția respectivă din 1995, cu întrerupere doar în perioada 2011-2015. Ion Tulbure mai exercită și funcția de președinte al Asociației raionale a Primarilor din Telenești. 

– Domnule primar, Guvernul Filip vehiculează ideea unei noi reforme teritorial-administrative. În opinia Dumneavoastră, s-au copt premizele pentru o asemenea reformă?

– Da, premierul chiar ne-a întrebat despre aceasta în cadrul vizitei sale recente la Telenești, iar noi, primarii, am răspuns în cor afirmativ. De fapt, județele nu trebuiau distruse acum 15 ani! Umbla atunci demnitarul comunist Ivan Calin, de vârstă înaintată, amintindu-ne de reforma lui Hrușciov din 1955, când din 60 de raioane au făcut 9 și că atunci, chipurile, omului de la țară îi era greu să se deplaseze la Orhei să se închine cinovnicului de partid. Dar lumea s-a convins că nu avea dreptate – către anul 2003 județele asigurau deja o gestionare a administraţiei publice locale destul de eficientă. Amintiți-vă cu ce datorii au intrat cele patru raioane în 1998 în cadrul județului Orhei și cu câți bani au revenit raioanele nou-formate în 2003! Cu regret, revenirea la raioane nu a fost dictată de nici un argument economic, pur și simplu s-a dorit a reveni la vechea structură sovietică pentru a-și pune în primăriile mici, dar și în consiliile raionale, oamenii partidului, ceea ce s-a şi întâmplat. Apropo, cine a împărțit cu PRCM atunci puterea? Cine acum se dau mari reformatori? De gestionarea eficientă a administraţiei publice locale nici atunci, nici acum nu-și bate capul nimeni. De reformă am auzit, se vorbește mult, dar nimeni nu ne spune concret care va fi conceptul ei.

– Deși cam incert şi neclar, dar se vorbește despre diferite variante…

– Acum au apărut niște situații care fac actuala guvernare să strângă cureaua. Bugetul statului se sufocă odată ce are circa 700 de primării la întreținere, iar dacă primăria va fi constituită dintr-o unitate teritorial-administrativă cu cel puțin 1500 de locuitori și mai mult, numărul primăriilor se va reduce cu o treime.

Pe de o parte asemenea situație aranjează guvernarea, care șantajează primarii ce nu sunt cu PD, pe de alta, la ”ai lor” le mai dau te miri ce, dar și ei își dau seama că chestia asta nu poate dura la nesfârșit. Închipuiţi-vă că toți angajații primăriei noastre, inclusiv primarul, primim în total un salariu egal cu echivalentul a 1200 euro lunar. Adică de 7 ori mai puțin decât într-o primărie din România, unde numai primarul ridică lunar echivalentul a 1000 euro. Dar statul continuă să întrețină aceste primării mici, inițiază programe de genul ”Drumuri bune pentru Moldova”  înainte de alegeri…

Apropo, majoritatea acestor proiecte sunt destinate preponderent pentru primarii lor. Eu sunt de la PL și nu știu când voi avea bani pentru asfaltarea a 1,5 km de drum la Târșiței.

– Am văzut un clip unde într-un sat bătrânii îl probozeau pe un candidat al unui partid din opoziție că, uite, PD-ul ne face drumuri, dar voi ce ne faceți!?

– Aici este și marea cacealma! Fiecare unitate teritorial-administrativă trebuie să aibă un număr destul de mare de locuitori, să-și acumuleze singură impozitele și să-și asfalteze orice drum! Apropo, orașul Căzănești din județul Ialomița, pe care l-am vizitat zilele trecute, are 8 agenți economici în teritoriu și un buget aproape egal cu cel al raionului Telenești, la care se adaugă și proiectele europene pe care nic nu reușesc să le valorifice în totalitate.

– Cum vă închipuiți noua reformă teritorial-administrativă?

– Eu aș exclude complet raioanele, acest atavism sovietic, care dublează procesul de luare a deciziilor. Hai să ne dumirim asupra unor realități: fiecare școală își are deja bugetul său, pe care-l primește nemij-locit de la stat; Trezoreria demult nu mai este în raion; instituțiile medicale se reformează și ele. Ce rost mai are întreținerea aparatului administraţiei publice locale de gradul II, dacă sunt cele de gradul I? Cred că guvernarea ar trebui să permită descentra-lizarea financiară. Descentralizarea Fondului Rutier și-a demonstrat până la urmă avantajele. Adică primăriile să fie subordonate direct administrației centrale.

– Conceptul de care vorbiţi comportă eventual  și niște riscuri?

– De fapt, asemenea concept funcționează în toată Europa. M-am convins cum lucrează un asemenea sistem în Norvegia, unde am fost acum un an și unde unitatea teritorial-administrativă cuprinde comunități de la 5000 de locuitori în sus. Temerile mele țin mai mult de mentalitatea noastră or, de regulă, la noi s-au deprins să aibă grijă de centrul de reședință al comunei, iar de satele mici să uite. Ceea ce nu trebuie să se întâmple dacă consilierii locali vor avea grijă de localitățile respective.

Dar, repet, raioanele de tip sovietic duc reforma administraţiei publice locale pe linie moartă și trebuie să le excludem. Mai cred că amalgamarea în cadrul acestei reforme trebuie susținută de către stat. Închipuiți-vă că dacă ne-am uni cu Cazăneștii într-o comună, apoi statul trebuie să ne asigure finanțare pentru reparația drumului de 12 km dintre cele două sate, să realizeze alte proiecte de infrastructură.

Mai cred că populația trebuie pregătită pentru această reformă, spre a minimaliza riscul compromiterii ei. Săteanului trebuie să i se explice avantajele și să se facă tot posibilul pentru realizarea acestora.

 

Ion Cernei

Distribuie

Lasă un răspuns