VIDEO/DOC/ „Drumuri bune pentru Moldova” sau acţiune populistă cu tentă electorală?

În imagine: Drumul de centură sud al oraşului Rezina e osânda şoferilor.

Guvernul a alocat 1,6 miliarde de lei pentru reparaţia în anul 2018 a 1200 km de drumuri publice naționale (în limitele localităților), locale, comunale şi străzi. Mai  mulți experți și lideri de opinie au calificat această hotărâre, adoptată la inițiativa lide-rului PDM Vlad Plahotniuc, drept o acţiune populistă, cu tentă preelectorală, menită să favorizeze menţinerea la putere a actualei guvernări, dar și ireală, o nouă încercare de delapidare a finanțelor publice și utilizare a lor în scopuri electorale.

Reparațiile rutiere – o acțiune specifică pentru anii electorali 

Amintim că, potrivit modificărilor operate anul trecut în Legea Fondului rutier, Guvernul este responsabil şi poate repara traseele naționale, iar autorităţile locale de nivelul I şi II – drumurile respective pe care le au în gestiune. Începând cu anul trecut, administrațiile publice locale primesc 50 la sută din taxa rutieră. Citat de Jurnal de Chișinău, ex-ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor,  Iurie Chirinciuc susține, că proiectul lui Plahotniuc are tentă electorală și populistă pentru că administrațiile publice locale vor fi impuse să cheltuie în acest an fondurile pentru anii 2018 și 2019, ca să facă jocul PDM. Nu este clar cum vor fi luaţi din bugetul de stat 1,1 miliarde de lei pentru reconstruirea drumurilor locale, în condiţiile în care acesta are un deficit de circa cinci miliarde de lei, mai menţionează Iurie Chirinciuc. Iar ex-ministrul Mediului, Valeriu Munteanu afirma pe pagina sa de facebook cu referire la „cel mai ambițios proiect” al lui Plahotniuc: ”Cele mai proaste drumuri sunt cele făcute în an electoral”. Şi expertul Transpa-rency International Moldova, ex-ministrul Finanțelor, Veaceslav Negruța puncta, că intenţia lui Plahotniuc şi a Guvernului Filip trebuie privite prin prisma viitoarei campanii electorale.

De altfel, ideea nu e nouă. Ceva similar s-a întâmplat înainte de alegerile din 2014, când guvernarea, în pofida sărăciei din ţară, „a găsit” bani pentru reparaţia unor drumuri din majoritatea primăriilor.

 

„Drumuri bune pentru Moldova”

Administraţia raionului Rezina anunţa la 2 martie c. pe pagina sa web: „În raionul Rezina, fiecare localitate va beneficia în cadrul proiectului„Drumuri bune pentru Moldova” de câte circa 1 milion 500 de mii de lei. Finanțarea pentru 9 localități, în valoare de 13 mil. 500 mii de lei, va veni din Fondul Rutier, pentru alte 26 localităţi (35 mil. 281 mii de lei) – din Bugetul de stat. Astfel, 35 de localități vor beneficia de 48 mil. 781 mii de lei pentru reparația drumurilor locale. Angajamentele de contractare a lucrărilor prevăd un pachet de licitație pentru un raion, care va cuprinde toate sectoarele de drum din unitatea administrativ-teritorială și sursele de finanțare”.

Semnarea contractelor este prevăzută pentru luna mai 2018, iar finalizarea lucrărilor – pentru sfârșitul lunii septembrie 2018, mai concretizează sursa citată.

Citind această informație, mi-am amintit de modul cum PDM făcea reclamă votului uninominal: fiecare raion își va alege deputatul său, pe care oricând îl va putea schimba, dacă acesta nu va face treabă. Își mai amintesc cei care au susținut cu semnături această minciună gogonată promovată de PDM?

Tot așa se întâmplă și în cazul cu reparația drumurilor. Datele din Anexa nr.2 la Programul de reparaţie periodică a drumurilor naţionale (în limitele localităţilor), locale, comunale şi străzi, aprobat de Guvern (pe care o puteţi consulta mai jos), deja denotă că informația mediatizată de www.consiliu.rezina.md este un neadevăr, o nouă încercare a guvernării de manipulare a opiniei publice. Potrivit acestui document, doar pentru 18 din cele 40 de localităţi din raionul Rezina au fost alocate sume apropiate de cea promisă – 1,5 mln lei, restul ”binefacerilor” fiind mult mai modeste. Trei localități din comuna Saharna Nouă, de exemplu, urmează să beneficieze de numai 2,6 mln lei (1,51 km), 3 sate din comuna Ghiduleni – de 1,314 mln (1 km), 2 localităţi din comuna Sârcova – de 1,64 mln lei (1,76 km), 2 sate din comuna Pripiceni-Răzeşi – de 1 mln de lei (0,75 km), etc. În acelaşi timp, cinci localităţi din raion (Buciuşca, Pripiceni-Curchi, Roşcanii de Sus, Roşcanii de Jos şi Stohnaia în genere nu figurează în această listă și deci nu vor primi niciun leu pentru reparaţia drumurilor. În ansamblu, pentru 40 de localități din raionul Rezina au fost alocaţi 48,781 mln lei, care urmează să fie valorificaţi pentru reparaţia a 27,56 km de drumuri regionale, raionale şi locale.

O situație similară avem și în raioanele Orhei, Șoldănești și Telenești.

Documentul proiectului integral AICI

Pentru două drumuri absolut prioritare nici în 2018 autoritățile n-au găsit bani

Construcţia drumului de ocolire nord a or. Rezina şi reconstrucţia străzii centrale a s. Ciorna, lucrări menite să reducă impactul negativ al traficului rutier asupra acestor localităţi, continuă să rămână una din problemele prioritare, care preocupă populaţia din comuna Rezina mai mult de două decenii. În iulie 2016, în cadrul unei vizite de lucru în raionul Rezina şi prim-ministrul Pavel Filip a declarat pentru autorităţile locale şi mass-media că Guvernul va susţine în totul noul proiect de parteneriat public-privat dintre autorităţile rezinene şi “Lafarge Ciment (Moldova)” SA privind construcţia acestor două artere rutiere. (Anterior promisiuni similare au făcut mai mulți guvernanți).

“Este un exemplu de colaborare între administrația publică locală, centrală, dar și agenții economici. Aveți toată susținerea”, a afirmat premierul Pavel Filip.

Atunci se vorbea că cel mai probabil realizarea acestui proiect va începe în 2017. Dar la începutul anului curent, sesizată de CUVÂNTUL, ÎS ”Administraţia de Stat a Drumurilor” ne-a informat că proiectele construcţiei drumului de ocolire şi a reconstrucţiei străzii centrale din s. Ciorna doar au fost elaborate şi încă se află la „Serviciul de Stat pentru Verificarea şi Expertizarea Proiectelor şi Construcţiilor”. Cât priveşte termenii de reali-zare a lor, directorul general al ÎS ”ASD”, Gheorghe Curmei ne-a sfătuit să ne adresăm la compania “Lafarge Ciment (Moldova)” SA, bene-ficiara proiectelor, iar după informaţii despre sursele de finanţare a lucrărilor – la Ministerul Economiei şi Infrastructurii.

De la administraţia “Lafarge Ciment (Moldova)” SA ni s-a transmis: cu toate întrebările vizavi de aceste proiecte să ne adresăm primarului Simion Tatarov ori preşedintei raionului Eleonora Graur.

Simion Tatarov a confirmat că lucrările de proiectare a drumului  în valoare de 2,6 milioane de lei au fost achitate de către “Lafarge Ciment (Moldova)” SA, iar costul drumului a fost estimat la circa 45 mln de lei. Este gata şi proiectul reconstrucţiei străzii centrale  din s. Ciorna, pentru care ar fi necesari 35 mln de lei. Despre termenii de realizare a proiectelor primarul nu ne-a putut spune nimic. Ministerul Economiei şi Infrastructurii a lăsat scrisoarea noastră fără răspuns.

Analizând Programele guvernamentale privind repartizarea mijloacelor Fondului rutier pentru drumurile publice naţionale şi locale, am înţeles că lucrările la aceste obiective nu vor începe nici în anul curent. Se vede că nici de data aceasta interesele autorităţilor nu coincid cu cele ale populaţiei din comuna Rezina, care de atâţia ani este impusă să sufere mizeria sanitară, ecologică şi fonică provocată de fluxul masiv de autocamioane care traversează instantaneu satul Ciorna şi oraşul Rezina, distrugând casele, drumurile, imobilele situate de-a lungul lor. Probabil au dreptate locuitorii de pe strada Orheiului, care menţionau într-o scrisoare la redacţie că autorităţile locale şi centrale nu vor rezolva problema dată până nu vor fi impuse de populația din teritoriu.

Sursa video: Faceboock, Oleg Namolovan, 28.12.17

Sursa video: Faceboock, Artiom Argatu, 13.03.18

Intenție nereală, dar care ar putea asigură guvernarea cu resurse pentru campaniile electorale

Cât de reală este promisiunea guvernării? Există în R. Moldova suficiente întreprinderi de profil, capacităţi de producere a asfaltului, rezerve  de materiale pentru reparaţia în 6-7 luni a 1200 km de drumuri și de valorificare în acest domeniu a 1,6 miliarde de lei?

La aceste întrebări parțial au răspuns în cadrul unei şedinţe a Comisiei parlamentare buget şi finanţe reprezentanții Ministerului Economiei și Administraţiei de Stat a Drumurilor. Potrivit www.europalibera.org,  aceștea au recunoscut că în 2017 în R. Moldova a fost valorificată doar a zecea parte din fondurile disponibile sau în jur de 350 de milioane de lei. Nivelul de absorbție a fondurilor străine pentru reabilitarea drumurilor a constituit doar o treime din nivelul anului 2015.

“Anul trecut autorităţile s-au confruntat cu probleme serioase în absorbţia resurselor externe, chiar dacă nu foarte mari, de care au dispus pentru reparaţia de şosele. În fapt, a fost valorificată a zecea parte din fondurile disponibile, sau în jur de 350 de milioane de lei. Despre acest lucru s-a aflat astăzi, în timpul unei şedinţe a Comisiei parlamentare buget şi finanţe, la care au fost audiaţi reprezentanţii Ministerului Economiei şi cei ai Administraţiei de Stat a Drumurilor. Șapte dintre contractele încheiate au fost reziliate pentru că nu mergeau, iar numărul celor ce se execută cu întârzieri e de ordinul zecilor”, concretizează sursa citată.

Ulterior ex-ministrul Economiei Octavian Calmâc a confirmat această informație într-o conferință de presă. Făcând o analiză a celor 17 contracte în derulare, Calmâc a mai remarcat „Majoritatea sunt realizate cu grave încălcări”.

 Am solicitat să comenteze intenția guvernării și factori de decizie din teritoriu. Iată ce ne-au spus dumnealor:

Alexandru Ucrainciuc, șeful districtului Rezina al SA „Drumuri-Orhei”: Întreprinderea noastră poate valorifica anual cca 17 – 20 de milioane de lei, cu condiția că lucrările rutiere vor fi în variantă albă. SA „Drumuri-Orhei” va desfășura licitațiile respective pentru aceste lucrări pe fiecare raion în parte. Asta înseamnă că lucrările de reparaţie și modernizare a drumurilor din toate localitățile rezinene vor constitui un singur lot şi vor fi realizate de un singur agent economic.

Petru Bahnă, specialist, SA „Drumuri Orhei”: Nu știu în alte părți, dar în regiunea Orhei o problemă serioasă rămâne deficitul de materiale pentru reparația drumurilor în variantă albă, dar şi asfalt.

Liviu Cibotaru, primarul comunei Ghiduleni, inginer-rutier: Realizarea unui asemenea volum de lucrări într-o jumătate de an, mai ales în condiţiile ţării noastre, eu cred că este imposibilă. Pentru că întreprinderile de profil nu dispun de atâta tehnică şi capacităţile respective de manevrare cu dânsa. Şi apoi umblarea cu şatra dintr-o localitate în alta necesită timp, dar şi cheltuieli suplimentare care vor fi acoperite tot din aceste resurse. Carierele noastre nu sunt în stare să producă atâtea materiale ca să acopere necesităţile acestui Program şi ale APL de nivelul I şi II privind întreţinerea şi reparaţia drumurilor raionale şi comunale. Cred că o parte din primării vor avea de câştigat din acest Program. Dar numai o parte din ele.

Nadejda Ciobanu, primara de Sârcova: Comuna noastră este compusă din două sate: Sârcova și Piscărești. Deja au fost specialiștii de la districtul Rezina al SA „Drumuri Orhei”, care au făcut măsurările pentru întocmirea devizului de cheltuieli privind reparaţia capitală (în variantă albă) a câte 2 străzi din fiecare sat. N. Ciobanu a mai adăugat că pentru întreținerea străzilor și drumurilor locale, conform condiţiilor legale stabilite în anul 2017 (115 lei pe cap de locuitor) comuna Sârcova beneficiază în anul curent de 245 mii lei, cu 1200 lei mai mult ca în anul trecut, pentru că numărul locuitorilor comunei a sporit cu 10 persoane.

Un primar care nu a dorit să-l nominalizăm ne-a declarat că prin acest Program PDM şi-a asigurat o posibilitate reală de a obţine resurse necesare pentru campaniile electorale din anii 2018-2019: “Analizaţi mecanismul de distribuire a banilor, raportare a cheltuielilor şi vă veţi convinge de acest lucru. Şi apoi, cine nu ştie că anume construcţia şi reparaţia drumurilor este domeniul unde cel mai uşor se pot face fel de fel de maşinaţii şi delapidări”, a accentuat primarul.

 Tudor Iaşcenco, Ion Perciun 

Distribuie

Leave a Comment