Drumuri bune 2. Ce resurse vor fi alocate pentru localitatea ta?

Este interesul APL şi al comunităţilor ca resursele publice să fie utilizate cât mai eficient

Conform Programului Național Drumuri Bune 2, aprobat de Guvern, în 2019 urmează să fie construiți circa 2.600 km de drumuri, cu 1.000 km mai mult decât anul trecut. În acest scop, a fost prevăzut un buget de peste 2.7 miliarde de lei.

Pentru reparaţia periodică a drumurilor naţionale, locale, comunale şi a străzilor în Bugetul de Stat pentru anul curent au fost planificaţi 1.7 miliarde de lei, care urmează să fie valorificaţi în peste 1.000 de localităţi.

Totodată, potrivit acestui Program, din Fondul rutier pentru drumurile publice naţionale va fi alocat peste 1 miliard 24 milioane de lei. Aproximativ jumătate din sumă, peste 498 milioane de lei, va fi utilizată pentru întreţinerea de rutină a drumurilor publice naţionale.

Pentru efectuarea lucrărilor de reparaţie a drumurilor şi construcțiilor inginereşti (poduri și pasaje peste calea ferată) sunt prevăzuţi circa 326 milioane de lei. Iar pentru extinderea drumurilor naţionale – proiectare, evaluare a drumurilor şi procurare a terenurilor sunt preconizaţi 20 milioane de lei.

Anul trecut, potrivit datelor oficiale, în cadrul Programului național Drumuri bune au fost reabilitați circa 1.600 km de drum în 1.200 de localități. Suma totală a investițiilor a constituit peste 1.9 miliarde de lei faţă de 1,6 miliarde anunţată iniţial, bani alocați din Fondul rutier şi din Bugetul de Stat. Unele sume contractate în 2018 urmează să fie valorificate în 2019.

Dacă în raioanele Orhei şi Rezina au rămas să fie realizate contracte de reparaţie a drumurilor în câte 4 localităţi în valoare totală de 4,039 şi, respectiv, 3,919 mln de lei, apoi în raioanele Şoldăneşti şi Teleneşti restanţele vizează câte 10 localităţi şi se cifrează la 18,37 mln şi, respectiv, 21,83 mln de lei.

Potrivit Programului aprobat de Guvern este vorba de următoarele localităţi: Mălăieşti (310 mii), Podgoreni (1,424 mln), Vatici (601 mii) şi Susleni (1,7 mln) din raionul Orhei; Sârcova (1,168 mln), Ţareuca (1,8 mln), Roşcanii de Sus (727 mii), Roşcanii de Jos (222 mii) din raionul Rezina; drumurile naţionale Dobruşa – Codrul Nou (600 mii) şi Olişcani – Ignăţei (2,54 mln în s. Olişcani şi 1,49 mln în s. Sămăşcani), de asemenea drumurile de acces spre satele Chipeşca (983 mii) şi Poiana (1,562 mln), străzile din or. Şoldăneşti (7,33 mln), satele Curătura (1 mln), Cuşmirca (1,664 mln), Mihuleni (1,063 mln), Glinjeni (512 mii) din raionul Şoldăneşti şi satele Ordăşei (1,591 mln), Pistruieni (796 mii), Brânzenii Vechi (1,591 mln), Brânzenii Noi (1,302 mln),Ţânţăreni (1,608 mln), Târşiţei (1,302 mln), Chiţcanii Noi (778 mii), Codrul Nou (781 mii), Budăi (562 mii), Ciulucani (655 mii), or. Teleneşti (10,859 mln) din raionul Teleneşti.

Conform Programului Drumuri bune 2019, rai-oanele din regiunea Orhei trebuie să beneficieze din Bugetul de Stat şi Fondul rutier de următoarele fonduri pentru reparaţia drumurilor naţionale şi locale: Orhei – 77 mln lei, Rezina – 50,458 mln, Şoldăneşti – 45,8 mln şi Teleneşti – 58 mln lei, care urmează să fie distribuite între localităţi conform tăbliţelor anexate.

Publicăm această informaţie detaliată pentru ca autorităţile, lumea din toate localităţile regiunii Orhei să cunoască esenţa Programelor drumuri bune nr.1 şi nr.2, resursele alocate şi să ia la un control strict modul de valorificare a lor în fiecare localitate, calitatea lucrărilor înfăptuite. După cum a demonstrat practica acumulată în cadrul Programului Drumuri bune 2018, inclusiv în raioanele Şoldăneşti şi Rezina, pe mai multe tronsoane lucrările au fost efectuate necalitativ. Bine măcar că s-au găsit persoane responsabile care au depistat neregulile şi au impus antreprenorii să refacă lucrările pe anumite sectoare. Dar nu-i exclus că multe asemenea sectoare au rămas neobservate. Drept exemplu poate servi drumul Cogâlniceni-Lalova, reconstrucţia căruia încă nu s-a încheiat, iar din urmă mai multe sectoare deja necesită reparaţii. Este interesul administraţiilor publice locale şi al comunităţilor ca resursele publice direcţionate pentru reparaţia drumurilor să fie utilizate cât mai eficient.

Tudor Iaşcenco

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns