Drumul de ocolire a Rezinei – o problemă cu barbă

De jumătate de secol comuna Rezina are două dureri de cap majore: 1) lipsa stației de epurare a apelor reziduale și 2) lipsa unui drum de ocolire a s. Ciorna şi or. Rezina pentru mijloacele grele de transport.  Și dacă prima problemă, după cum ne asigură primarul Simion Tatarov, parcă este pe cale de soluţionare (deşi termenele de punere în funcţiune a staţiei se tot amână de la o lună la alta), apoi cea de-a doua s-a transformat într-o mostră clasică a iresponsabilităţii autorităţilor noastre.

Necesitatea unui drum național pentru autocamioane de mare tonaj a devenit deosebit de actuală odată cu edificarea uzinei de ciment din valea râului Ciorna. În anii 1975-1976 o comisie impunătoare de rang republican a şi trasat viitorul drum de ocolire a satului Ciorna şi oraşului Rezina. Fiind membru al acelei comisii, îmi amintesc că drumul în cauză  trebuia să fie trasat de la strada Viitorului (Ciorna) pe malul Nistrului, formând un dig de protejare a satului Ciorna de posibilele inundații, care la acea vreme erau o adevărată pacoste pentru localitate. Apoi, intersectând râulețul din Valea Rezinei, drumul cotea spre apus prin canionul râulețului, ieșind la marginea pădurii, iar de acolo – către șoseaua Rezina – Orhei.

La începutul anilor 80 ai secolului trecut și în legătură cu construcția podului auto ce leagă orașele Râbnița și Rezina, acel proiect a fost revăzut și divizat în două: 1) intersecția denivelată a străzilor Gagarin, Lomonosov cu drumul național Râbnița – Bălți și 2) drumul de ocolire a orașului Rezina de la podul auto până la intersecția cu str. Florilor din noul cartier al oraşului, numit Rezina-Vest. Ambele proiecte parțial au fost realizate. Adică a fost racordată ieșirea de pe podul auto cu actuala stradă Valea Rezinei și construit segmentul de drum de la str. Florilor până la str. Grigore Vieru (lângă pădure). În canionul Valea Rezinei s-au efectuat doar lucrări de terasament. Costul integral al acestor lucrări ar constitui vreo 40%-45% din devizul total. Dar odată cu prăbușirea URSS, uzina de ciment din Rezina un timp mai mult a staționat, a fost stopată și finanțarea construcției drumului.    

Însă vorba poetului: vreme trece, vreme vine. De prin anul 2000 uzina de ciment și-a relansat activitatea, volumele de producţie fiind în creştere şi transportul auto a împânzit localitățile Rezina și Ciorna. Inițial era planificat că circa 90% din producția de ciment va fi evacuată din fabrică pe calea ferată şi doar 10% – cu transportul auto. În noile condiții de activitate economică lucrurile s-au inversat. Marea majoritate a cimentului se transportă cu autocamioanele de mare tonaj și cu viteză sporită. Străzile Gagarin (Ciorna), Valea Rezinei, Lomonosov, Orhei, Matrosov și Centura-Sud (Rezina) sunt dominate de acest trafic, care generează un set întreg de probleme: poluarea excesivă a mediului cu gaze nocive, deteriorarea carosabilului şi a imobilelor de pe aceste străzi, disconfortul cauzat de gălăgia şi praful produs de autocami-oane, etc. Au urmat o mulţime de proteste din partea locuitorilor, participanţilor la trafic, autorităţile fiind bombardate cu plângeri, petiţii, avertismente. De fiecare dată autorităţile locale şi cele naţionale se spală pe mâini cu promisiuni. După protestele locuitorilor s. Ciorna din august 2008, de exemplu, conducerea raionului şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor au decis să construiască acest drum pe un alt itinerar: de la uzina de ciment pe lângă satul Păpăuți, cu ieşire la traseul Râbniţa- Bălţi lângă satul Țareuca.Timp de vreo 7 ani demnitarii au tot mângâiat ciornenii şi rezinenii cu poveşti că se efectuiază studii de fezabilitate, se elaborează proiectul noului drum, se caută bani. Miniştrii Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din ultimii 3-4 ani (reprezentanţi ai PL şi PDM), fiind la Rezina, numeau şi termene de construcţie şi dare în exploatare a acestui drum. La un moment însă Consiliul Concurenței a apreciat acest proiect drept  ilegal pentru că un segment al drumului urma să treacă pe teritoriul privat al “Lafarge Ciment Moldova” SA.

Astfel, a apărut o altă variantă a drumului de ocolire. Mai bine zis, autorităţile au revenit la varianta iniţială, considerând-o cea mai adecvată şi optimală.

  Astă vară, vizitând Rezina, prim-ministrul Pavel Filip, după cum a menţionat ulterior primarul de Rezina Simion Tatarov, a susţinut realizarea anume a acestui proiect. Dar aproximativ peste patru luni, Andrei Cuculescu, directorul Departamentului Dezvoltării Drumurilor al ministerului de resort, solicitat să se refere la termenele de realizare a proiectului în cauză, a dat de înțeles că nu se știe dacă acest drum va fi inclus în planul de finanțare pentru anul viitor, menţionând că încă nici n-au început lucrările de actualizare a proiectului vechi.

Ne aflăm la sfârșit de an, perioada când se examinează și se aprobă bugetele, dar şi priorităţile investiţionale pentru anul următor. În această ordine de idei, Consiliul Raional și cel orășenesc ar fi cazul, credem, să analizeze detaliat problema dată şi să determine, împreună cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor posibilităţile şi căile concrete de realizare a unui dintre cele mai necesare pentru comuna Rezina proiecte. Or, construcţia drumului de ocolire nu mai poate fi ocolită.

 

  Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu ne-apărat reflectă poziţia Ambasadei.

Ion Perciun      

 

 

Source: cuvintul.md

Distribuie

Lasă un răspuns