Dezbatem o problemă nouă-veche

În imagine: Tablou de fiecare zi pe str. Basarabia din Rezina. La fel arată majoritatea absolută a străzilor din oraş, dar şi din alte localităţi din regiunea Orhei.

 

Parlamentul vrea să majoreze pedepsele pentru parcarea / staţionarea neregulamentară a automobilelor în situația când parcări autorizare aproape nu există. Legea deja a fost adoptată în prima lectură, ceea ce a stârnit un val de nemulţumiri din partea cetăţenilor, inclusiv a cititorilor săptămânalului CUVÂNTUL.  

Parlamentul a votat vineri, în prima lectură, un proiect de lege care prevede majorarea sancţiunilor pentru staţionarea sau parcarea în locuri interzise: de la 5 – 10 unităţi convenţionale, cu aplicarea a 2 puncte de penalizare până la 18 – 30 de u.c. și 4 puncte de penali-zare. Amintim că o u.c. este egală cu 50 de lei. În aceeași proporție au fost majorate amenzile pentru neacordarea de prioritate legală pietonilor sau cicliştilor.

Alte modificări prevăzute în acest proiect de lege prevăd ca permisul de conducere să rămână în posesia conducătorului, chiar dacă acesta a fost privat de dreptul de a conduce, fără a fi necesară eliberarea unui permis de conducere provizoriu. Menţiunea privind privarea de acest drept va fi operată în baza de date deţinută de INP, la care au acces toţi angajaţii cu atribuţii pe segmentul securităţii circulaţiei rutiere. Conducătorul auto urmează a fi sancționat și în cazul transportării contrar prevederilor Regulamentului circulaţiei rutiere a copiilor în vârstă de până la 7 ani.

Dacă contravenientul va achita sancțiunea în termen de 3 zile lucrătoare, acestuia nu i se vor aplica puncte de penalizare.

Inițiativa va intra în vigoare după ce va fi votată în lectura a doua, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial.

 

Reacții negative în rândul cititorilor

Prima dintre aceste modificări a trezit reacții negative în rândul cititorilor CUVÂNTUL-ui.

 

V.Rusu, or. Șoldănești: De la un timp Guvernarea, se pare, nu are alte griji decât născocirea de noi amenzi și majorarea celor existente. Se vede că astfel vrea să peticească cumva bugetul, care suferă din cauza că tot mai mulți agenți economici, nemaiputând suporta povara birurilor legale și ilegale, impuse de autorități, preferă să-și sisteze activitatea sau chiar să se închidă.

Nu zic, sunt încălcări pentru care șoferii merită să fie pedepsiți aspru: circulația cu viteză sporită, conducerea autovehiculelor în stare de ebrietate, neacordarea priorității pietonilor, etc. Dar pentru așa-numita parcare neregulamentară…. mă scuzați.

Am fost săptămâna trecută la Rezina, aveam treburi la o Direcţie de rang raional. Deoarece nu am găsit alt loc mai potrivit, am parcat mașina în spatele clădirii Primăriei, deși la intrare pe teritoriu am văzut semnul ”Numai pentru automobilele de serviciu”. Când am ieșit de la Direcție, poliția de patrulare mă aștepta și, desigur, m-am ales cu o amendă. Am întrebat polițiștii, dar unde aș fi putut parca automobilul, dacă asemenea posibilități aici nu există, tot centrul orașului este plin de semne care doar interzic? Polițiștii au strâns din umeri, spunând că ei doar monitorizează respectarea semnelor și a Regulamentului circulației rutiere.

Auzind știrea despre majorarea pedepselor pentru parcarea neregulamentară, m-am gândit că ar fi mai corect, dacă mai întâi autoritățile ar fi impuse să creeze condiții normale pentru automobiliști și pietoni și apoi să recurgă la sancțiuni.

 

Victor Cibotari, or. Rezina: În cazul parcărilor neregulamentare, nu cred ca majorarea amenzii va soluționa problema. Și în R.Moldova automobilul demult nu mai este un obiect de lux, ci a devenit o necesitate. Autoritățile trebuie să se conformeze situației, să creeze condiții ca automobiliștii să aibă posibilități să nu încalce regulile. Dar dacă locuri pentru parcare nu există, străzile sunt împânzite de semne care doar interzic oprirea, trecerea, staționarea autovehiculelor, ce-i rămâne  omului să facă? Se creează impresia că autoritățile în mod special neglijează aceste realități pentru a putea strânge cu ajutorul poliției biruri mai mari.

Colaboratorii inspectoratului de patrulare sunt obligați să se ocupe și de profilaxia infracţiunilor, pentru că de multe ori o observație binevoitoare contează mai mult decât o amendă. Cu vreo trei ani în urma, în raionul Ialoveni, un polițist m-a oprit și mi-a cerut  doar să aprind faza scurtă a luminii. Nici actele nu mi le-a verificat. Îmi venea să mă întorc și să-i strâng mâna de bucurie că am găsit un poliţist cumsecade. De atunci nu mai încalc această regulă. Dar în regiunea noastră poliția a uitat de obligațiunea de a promova în mase legislația în domeniu, de avertizări, preferă să stea de pândă în anumite locuri și să împartă sancțiuni la stânga și la dreapta, de parcă s-a transformat în bancomat al guvernării. Sunt multe cazuri când polițiștii aplică amenzi nelegitim, conform unor indicații, urmărind în modul cel mai obraznic anumite persoane.  Deoarece nu există parcări special amenajate, în Rezina permanent poți vedea o mulțime de maşini, remorci, tehnică agricolă parcate pe trotuare, gazoane, în raza semnelor rutiere de interdicție şi polițiștii trec liniştiți pe lângă ele, urmărind și sancționând persoanele “incomode” pentru unii şefi din administrația raionului. În afară  de aceasta, unii inspectori încă nu pot face diferenţa între  termenul “parcare” şi “staţionare”. Un proces verbal chipurile  pentru parcare neregulamentară mi-a fost întocmit şi mie când, în acelaşi rând, pe aceeaşi stradă, mai erau parcate încă 14 maşini. La întrebarea de ce am fost sancţionat  doar eu, răspunsul a fost “Deoarece a fost sunet doar pe automobilul dumneavoastră”. Evident că  am depus  o contestaţie şi instanţa a anulat procesul veral, dar cazul dat  dovedeşte  că poliţia  activează nu în cadrul legii, dar la sunetele de telefon ale cuiva.

 

Mihai Tihon, pensionar MAI, ex-șef al poliției rutiere din județul Orhei: Îmi lasă mai multe semne de întrebare ideea privind majorarea amenzilor pentru parcarea neregulamentară. În Orhei, dar și în alte localități, noi nu avem parcări amenajate corespunzător actelor normative! Astfel, poliției i se oferă mână liberă de a sancţiona orice conducător auto sub acest pretext. Cred că parlamentarii noștri se grăbesc să adopte această lege care, sunt sigur, va fi interpretată de poliție în mod eronat, inclusiv în calitate de bâtă politică împotriva persoanelor incomode pentru cei de la guvernare. În mod normal, mai întâi pretutindeni ar trebui să se facă o revizie cardinală a semnelor rutiere, multe dintre care sunt instalate arbitrar, să se amenajeze locuri autorizate pentru parcarea și staţionarea autovehiculelor și apoi să se meargă cu sancțiunile.

 

Ion Badan, pensionar MAI, ex-comandant de pluton de poliție rutieră: Orice lege trebuie să aibă și aspect educativ. Nu-i normal că în jurul blocurilor de locuit azi vezi zeci de automobile, din cauza cărora, la o adică, mașina salvării sau pompierii nu pot ajunge la destinație. Iată de ce este foarte important ca autoritățile locale să găsească posibilități reale de a organiza parcări autorizate pentru  mijloacele de transport. În perioada sovietică la parcări nu s-au gândit, pentru că automobilele erau obiecte de lux. Acum avem altă situație și trebuie de găsit soluții pentru a rezolva problema care, de la o zi la alta, devine tot mai complicată. Parcările cu plată ar fi și o sursă suplimentară de venituri pentru bugetele locale, dar și pentru persoanele angajate să le deservească.

 

Ion Ionașcu, primar de Ciocâlteni, ex-inspector al poliției rutiere: Legea respectivă ar trebui examinată din punct de vedere al impactului pe care-l va avea asupra cetățeanului. Or, una e înăsprirea sancțiunilor pentru încălcarea intenționată, cu rea voință a regulilor de circulație, și alta e pentru parcarea, staționarea autovehiculelor. Conducătorul auto trebuie să aibă posibilitate să nu încalce Regulamentul și numai dacă el încalcă cu bună știință, în mod intenționat, să fie pedepsit. Să admitem că mâine legea-i publicată în ”Monitor”, iar eu, fiind chemat la Consiliul Raional Orhei, parchez mașina primăriei pe strada Renașterii Naționale, în preajma clădirii administrației raionului. Acolo chiar că nu e clar – este interzisă ori nu parcarea.

La o adică, polițiştii noştri pot interpreta asemenea acțiuni cum doresc și-i posibil unii să conteste acțiunile lor, dar mulți vor achita cuminți amenzile pentru a nu intra în conflict cu Poliția.

Cu siguranță trebuie să fie niște reguli bine formulate, indicatoare clare. Această lege trebuie să fie adoptată nu în beneficiul polițiștilor ori în scopul acumulării unor sume în buget, dar pentru a soluționa niște probleme actuale ale societății.

 

Cetățenii au propus. Consiliul a decis. Dar cine și când va îndeplini decizia?

Apropo, în septembrie 2015 – mai 2016, CUVÂNTUL, în parteneriat cu Primăria comunei Rezina, au desfășurat o campanie de consultări publice cu genericul “Cetăţeni activi. Parcări autorizate. Oraş amenajat”. Ca urmare, la 27 aprilie 2016, Consiliul Orăşenesc a adoptat unanim decizia „Cu privire la organizarea şi autori-zarea parcărilor auto în perimetrul oraşului Rezina”.

În decizie se menţiona că, în cadrul primei etape a campaniei, în adresa administraţiei oraşului au parvenit multiple sesizări şi propuneri privind soluţionarea problemelor existente în domeniul organizării circulaţiei rutiere şi amenajării parcărilor autori-zate pentru mijloacele de transport auto. Pentru examinarea şi realizarea acestora, prin dispoziţia primarului oraşului a fost creată o comisie formată din specialişti ai primăriei, consilieri orăşeneşti, colaboratori ai poliţiei, serviciului comunal-locativ, redacţiei săptămânalului CUVÂNTUL. Concluziile comisiei au fost examinate în cadrul consultărilor publice din 21 martie c., participanţii la care au recomandat autorităţilor orăşeneşti să se axeze pe problemele prioritare de reorganizare a circulaţiei transportului auto pe străzile oraşului, cât şi pe amenajarea în perimetrul localităţii a mai multor parcări autorizate.

Consiliul l-a obligat pe primarul oraşului, Simion Tatarov:

– să organizeze circulaţia penetrantă a transportului auto pe bd.Şciusev, cu instalarea semnelor rutiere respective până la 1 iunie 2016;

– să prezinte Consiliului Orăşenesc schiţele de reconstrucţie a bd. Şciusev pentru a fi expuse la licitaţia de elaborare a proiectului respectiv (trimestul III, a. 2016);

– să întreprindă, în parteneriat cu agenţii economici care dispun de sedii pe bd. Şciusev, măsuri de îmbunătăţire a amenajării terenurilor private, cât şi a aspectului arhitectural al edificiilor şi mobilierului urban (până la 14 octombrie 2016);

– de comun acord cu administraţia SA „Drumuri Orhei” să examineze condiţiile şi posibilităţile autorizării parcărilor pentru autovehicule pe carosabilul str. 27 August, segmentul str. Voluntarilor – str. Cosmonauţilor;

– să organizeze, împreună cu administraţia ÎM ”Servicii Comunal-Locative”, parcarea unităţilor de transport auto pe str.Basarabia şi pe segmentul estic al pieţei administrative a primăriei, cu instalarea semnelor rutiere (termen – 1 iunie 2016).

Viceprimarul or. Rezina şi serviciul urbanism, relaţii funciare şi amenajare a teritoriului din cadrul aparatului primăriei au fost obligaţit, pe parcursul lunilor mai-august 2016, să analizeze posibilităţile teritoriale de organizare şi amenajare a parcărilor autorizate în zonele rezidenţiale ale oraşului: cartierele locative 27 August, Vladimir Pirogov, Rezina-sud, Trandafirilor, alte zone (până la 1 septembrie 2016).

Deși au trecut doi ani, decizia nominalizată a fost îndeplinită doar parţial. Este vorba de punctele ce vizează bd. Șciusev. Au mai fost schimbate câteva indicatoare rutiere (din fața spitalului și de lângă primărie. Apropo, locul din spatele sediului primăriei, conform noului indicator, este destinat doar pentru automobilele de serviciu ale angajaţilor din clădirea respectivă. Dar unde să parcheze mijloacele de transport primarii, consilierii, cetățenii care vin cu diverse probleme la autoritățile orășenești și cele raionale?)

În rest, situația s-a complicat și mai mult.

Ion Cernei, Tudor Iaşcenco

Distribuie

Lasă un răspuns