CUVÂNTUL în topul celor mai citite şi de încredere ziare

Studiul național “Percepţia populaţiei despre mass-media în Republica Moldova”, realizat de Magenta consulting pentru Internews  neprezintă situaţia actuală a mass-media din R. Moldova, măsura în care consumatorii înțeleg conținutul mediatic, care este nivelul de cunoștințe în rândul diferitelor grupuri-țintă cu privire la propagandă și dezinformare, dar şi cât de profesionist este conţinutul oferit de jurnaliști și diverse tipuri de media.

După cum menţionează autorii studiului, au fost organizate 5 Focus grupuri cu reprezentanții populației generale atât din mediul urban, cât și rural. Discuțiile în grup au avut loc cu tineri, persoane de vârstă medie și persoane de vârstă înaintată. Participanții la discuții au fost selectați în funcție de nivelul lor de informare. Focus grupurile au avut loc în Chișinău, Bălți, Cahul și Comrat, în perioada 7 martie – 18 aprilie 2018. De asemenea a fost realizat un sondaj reprezentativ național, la care au participat 1353 de respondenți cu vârsta de 18+ ani. Datele au fost colectate după metoda interviu față-în-față, asistat de un computer – pe tablete. Interviurile au avut loc în perioada: 15 iunie – 16 iulie 2018.

55% dintre persoanele intervievate consideră că într-o măsură mai mare sau mai mică sunt informate despre ceea ce se întâmplă în Republica Moldova. 43% din respondenți au afirmat că nu sunt deloc sau în foarte mică măsură informați despre evenimentele din țară. În același timp, 40% au menționat că sunt satisfăcuți de mass-media în Republica Moldova. 44% dintre respondenți consideră că ar putea deosebi ”greu” sau ”foarte greu” când mass-media dorește să manipuleze sau să schimbe părerea cetățenilor. În același timp, 61% din cei intervievați sunt de părere că populația din Moldova cu greu ar putea diferenția știrile false de știrile adevărate. 85% dintre participanții la studiu sunt de părere că știrile din Republica Moldova sunt influențate ”mult” sau ”foarte mult” de politică.

Este  semnificativ că vorbitorii de limbă română în măsură similară citesc și privesc știri atât în limba română, cât și în limba rusă, în timp ce vorbitorii de limba rusă preponderent urmăresc știrile doar în limba rusă.

Majoritatea participanților la sondaj preferă să se informeze de la televizor şi 68 la sută accesează zilnic posturile de televiziune, iar fiecare al treilea folosește zilnic în acelaşi scop rețelele sociale. 43% din respondenţi au declarat că televiziunea reprezintă sursa în care au cea mai mare încredere, iar 44 susțin că nu au încredere în nicio mass-media. În acelaşi timp, 79% din participanţii la sondaj nu sunt de acord cu afirmația „orice informație care apare la televizor, radio, scrisă în ziar sau pe internet este adevărată”.

Autorii studiului au făcut şi topurile celor mai populare tipuri de mass-media.

Conform persoanelor care se informează din presa scrisă, cele mai citite ziare sunt Комсомольская Правда, care a fost menționat aproximativ de fiecare al cincilea respondent, Jurnal de Chișinău și Аргументы и Факты (câte 14% fiecare pondere). Săptămânalul CUVÂNTUL în acest top împarte cu publicaţia Makler locurile 5-6. Aceeaşi poziţie CUVÂNTUL o ocupă şi în topul ziarelor în care cititorii au cea mai mare încredere. Este măgulitor faptul că în ambele topuri CUVÂNTUL este mai sus decât multe publicaţii naţionale.

Primul număr al săptămânalului CUVÂNTUL, primul ziar regional neangajat faţă de autorităţi şi formaţiunile politice din presa locală din R.Moldova, a apărut la 1 ianuarie 1996.

Tudor Iaşcenco

 

Distribuie

Lasă un răspuns