Cum vor vota alegătorii de peste hotare? Noile prevederi ale sistemului mixt

Cetățenii Republicii Moldova, domiciliați peste hotare, își vor putea exercita votul în cadrul celor trei circumscripții uninominale deschise în străinătate. Spre deosebire de scrutinele parlamentare precedente, alegătorilor li se vor da două buletine de vot – unul pentru circumscripția națională (votul pe listele de partid) și altul pentru circumscripția uninominală (votul pentru candidații de pe circumscripție). Totodată, legislația electorală prevede de această dată un număr maxim de 5.000 de buletine de vot per secție de votare, și nu 3.000, cum a fost până în prezent, relatează agora.md.

Solicitată de sursa citată, președinta Comisiei Electorale Centrale, Alina Russu, a nominalizat următoarele modificări din Codul Electoral făcute în comparație cu scrutinele precedente.

„Pentru cetățenii noștri domiciliați peste hotare, Guvernul a decis constituirea a trei circumscripții electorale uninominale, ceea ce înseamnă că a fost aplicat principiul reprezentativității. Vor fi trei mandate ale deputaților în Parlament care reprezintă cetățenii noștri de peste hotare. Secțiile de votare peste hotare vor fi organizate după criteriile regăsite în Codul Electoral.

În primul rând, pe lângă oficiile diplomatice și misiunile consulare ale R. Moldova, în mod obligatoriu se organizează secții de votare. În prezent, avem peste 44 de misiuni diplomatice și consulare.

Respectiv, analizând criteriile cumulativ: datele de participare a ultimului scrutin național, datele cu privire la înregistrarea prealabilă, datele deținute de către autoritățile publice ale Republicii Moldova sau datele statistice care vor fi solicitate de la autoritățile altor state, cumulativ vor duce la analiza efectuată de către Comisia Electorală Centrală și Mi-nisterul Afacerilor Externe și Integrării Europene și se va regăsi în decizia adoptată de către Guvern, unde vor fi indicate secțiile de votare deschise și în alte localități, așa cum noi le numim – secții suplimentare sau extrateritoriale.

Respectiv, în secțiile de votare deja vor fi transmise un număr mai mare a plafonului buletinelor de vot. Dacă anterior norma stabilea că plafonul maxim de buletine de vot este de 3.000, acum Codul Electoral prevede că numărul maxim este de 5.000 de buletine. Dar procedura de exercitare a dreptului la vot este aceeași, de altfel cum este pe teritoriul Republicii Moldova”, a declarat Alina Russu.

Agora mai precizează că pentru cetățenii care locuiesc în afara hotarelor Republicii Moldova au fost repartizate trei circumscripții uninominale. Una pentru SUA și Canada, a doua pentru Europa de Vest și a treia pentru întreaga regiune de la est de Republica Moldova, în care intră și Federația Rusă.

Menționăm că cei care vor să candideze într-o circumscripție deschisă în afara hotarelor pot co-lecta semnăturile pentru a-și înregistra candidatura de la cetățeni din orice circumscripție. Acest lucru este valabil și pentru candidații din circumscripțiile deschise pentru regiunea din stânga Nistrului. Prin comparație, cei care vor să candideze într-o circumscripție de pe malul drept al Nistrului, sunt obligați să colecteze semnături doar de la cetățenii din acea circumscripție.

În acelaşi timp, un proiect de lege despre drepturile alegătorilor din diasporă care ar fi oferit mai multe facilități în cadrul alegerilor a primit aviz negativ din partea Mi-nisterului Justiției în cadrul ședinței Guvernului din 24 septembrie c., transmite anticoruptie.md.

 

Guvernul a avizat negativ proiectul de lege înaintat de un grup de deputați, care vizează drepturile alegătorilor din diasporă și le oferă mai multe facilități în cadrul alegerilor. De cealaltă parte, Asociația Promo-LEX regretă respingerea prevederilor ce ar facilita votarea în diasporă și „atrage atenția asupra caracterului superficial al argumentelor invocate de Guvern”.

La 26 iunie, mai mulți deputați au înregistrat în Parlament un proiect de lege, la solicitarea asociațiilor obștești și a reprezentanților diasporei, care are drept scop îmbunătățirea procedurii de vot pentru moldovenii plecați peste hotare. Potrivit proiectului înaintat de deputați, se propune introducerea unui nou articol în Codul Electoral cu titlul „drepturile speciale ale alegătorilor din diasporă”, care va prevedea posibilitatea votării cu buletinul de identitate, organizarea alegerilor în diasporă pentru două zile consecutiv, dar și asigurarea cu suficiente buletine de vot a secțiilor de votare.

 

Organizarea alegerilor pe parcursul a doua zile

Potrivit proiectului înaintat de un grup de deputați, se propune organizarea alegerilor pe parcursul a două zile consecutive, de sâmbătă și duminică, sau în orice alte două zile consecutive. În avizul Guvernului se precizează că acest aspect este nejustificat, având în vedere că aceasta poate necesita resurse financiare și organizatorice sporite.

 

Deschiderea suplimentară a secțiilor de votare

Proiectul propus de deputați include și deschiderea secțiilor de votare suplimentare în cazul în care, la scrutinele precedente numărul alegătorilor care au votat la o secție de votare a depășit cifra de 2.500 de alegători. Cu privire la acest aspect, Guvernul menționează că art. 31 din cod prevede particularitățile constituirii și funcționării secțiilor de votare din străinătate.

 

Votarea în baza actelor de identitate cu termenul de valabilitate expirat

Guvernul subliniază că dreptul de vot al cetățenilor R. Moldova este unul condițional, iar calitatea de cetățean poate fi demonstrată în fața organelor electorale doar printr-un act de identitate valabil: „Or identificarea alegătorilor în procesul votării este relevantă, având în vedere că ar putea apărea deficiențe la stabilirea identității cetățenilor care au acte de identitate expirate, în acest sens fiind importantă însăși fotografia din actul de identitate”.

 

Introducerea noțiunii „alegător din diasporă”

Potrivit avizului Guvernului, explicarea termenilor și definirea noțiunile se efectuează doar în cazul în care sensul acestora poate avea înțelesuri diferite sau neuniforme: „În acest context, trebuie de menționat că nu este necesară expunerea definițiilor pentru termenii și expresiile care sunt clare în sensul lor uzual și nu ridică probleme de interpretare”.

 

Finanțarea partidelor de către alegătorii din diasporă

În proiectul propus se menționează despre includerea unui aspect ce va permite alegătorilor din diasporă să finanțeze (în numerar sau prin operațiuni bancare), activitatea partidelor politice pe parcursul unui an, a grupurilor de inițiativă și a concurenților electorali pentru o campanie electorală, în mărime de cel mult 5 salarii medii lunare pe economie stabilite pentru anul respectiv.

„Propunerea formulată precum și modificarea operată la art. 41 alin. (3) lit. c) nu au fost corelate cu norma de la art. 41 alin. (1) din cod, care prevede expres că pentru finanțarea activității partidelor politice, grupurilor de inițiativă și a campaniilor electorale pot fi utilizate doar resurse financiare provenite din activitatea de muncă, de întreprinzător, științifică sau din cea de creație, desfășurată pe teritoriul Republicii Moldova”, se precizează în avizul Guvernului.

Asociația Promo-LEX regretă că prevederile legale propuse cu scopul facilitării exercitării drepturilor electorale ale diasporei sunt respinse și atrage atenția asupra caracterului superficial al argumentelor invocate de Guvern. Promo-LEX are deplina convingere că cel puțin propunerile de natură tehnică, pot fi acceptate de Guvern și votate de Parlament.

În același timp, Promo-LEX consideră că poziția Guvernului trebuie să reiasă din misiunea sa de a asigura o incluziune cât mai activă și largă în alegeri a cetățenilor cu drept de vot, în special a categoriilor sub-reprezentate, inclusiv a celor aflați în ziua votării peste hotare.

Distribuie

Lasă un răspuns