Cozile în audienţă, umbra oricărei guvernări 

În imagine: Tudor Golub, preşedintele raionului Orhei (la stânga) şi Ion Racu, şeful Direcţiei Asistenţă Socială şi Protecţia Familiei, fac tot posibilul ca cetăţenii să nu piardă timpul la cozi în audienţă.

 

Într-o scrisoare la redacţie, Vasile Căpăţină din Podgoreni s-a arătat nemulţumit de faptul că la mai multe instituții din Orhei, inclusiv Procuratura, Poliţia nu există nici un fel de condiţii pentru audienţa cetăţenilor: în holuri nu sunt scaune și cetățenii sunt nevoiţi să aştepte în picioare la uşile procurorilor şi polițiștilor.

Au făcut cale întoarsă, dar nu au pretenţii

Anterior mai primisem un semnal similar de la doi avocaţi din  Teleneşti, ex-procurori, care au dorit să intre în Procuratura din Rezina,  dar nu au reușit pentru că la intrare a fost instalat un turnichet, care poate fi declanșat numai dacă cineva din colaboratorii instituției dorește. După ce au făcut un drum lung de la Teleneşti la Rezina, avocaţii îmi spuneau că au fost nevoiţi să revină acasă fără să soluţioneze problemele beneficiarilor lor. Ce-i drept, peste câteva zile avocaţii mi-au declarat că nu mai au pretenţii către instituţia respectivă.

Totodată dl Căpăţină dă drept exemplu bun în această ordine de idei Consiliul Raional Orhei, Oficiul cadastral ş.a., unde sunt scaune, mese la care cetățenii pot completa un formular, etc.

Audienţa cetăţenilor e abordată altfel

La intrarea în Procuratura Orhei, înainte de a trece turnichetul, sunt două scaune. De fapt, din turnichetul propriu-zis era numai suportul. Iurie Budurin, procurorul raionului, a precizat că ustensila e trimisă la reparaţie, fiindcă a fost scoasă din uz de către solicitanţii de a intra în instituţie:

“Acum audienţa cetăţenilor este un pic altfel decât era cândva. Procuratura este o instituţie cu regim special. Dar acest regim special nu îngrădeşte accesul persoanei în clădire. Avem un telefon fix la intrare, vizitatorul contactează procurorul la care a venit, după ce este direcţionat spre cabinetul unde trebuie să aibă loc audienţa. Şi apoi nici nu putem pune scaune în coridoare. Şi aşa este strâmt, asta ar provoca discomfortul persoanelor care se deplasează prin clădire”, spune procurorul raionului, mai specificând că această modalitate de lucru cu vizitatorii a fost implementată înainte de venirea sa în funcţia respectivă.

Diana Maxim, responsabilă pentru relaţiile cu presa la Poliţia Orhei, a precizat că aici cetățenii trebuie să treacă aceiaşi procedută ca și în oricare altă instituţie de stat, unde numele vizitatorului este înregistrat într-o condică specială, după ce i se eliberează şi un ecuson pe care este scris „Vizitator”.

„Este o procedură simplă, dar e important să se ştie cine şi cu ce scop intră în instituţia respectivă. Nimeni nu trebuie să piardă timpul aşteptând la uşile angajaţilor noştri”, ne spune dna Maxim.

La rândul ei, Ludmila Botnariuc, reponsabilă pentru relaţiile cu publicul la Consiliul Raional Orhei, ne-a declarat că îmbulzeala şi cozile în audienţă pot fi lesne preîntâmpinate dacă problema este abordată raţional şi în folosul cetăţeanului:

„Noi am pus la fiecare etaj mese, jilţuri unde vizitatorul are posibilitate nu atât să aştepte, cât să se pregătească pentru audienţă. Această modalitate a fost implementată încă în timpul conducerii trecute a Consiliului Raional, iar apoi perfecţionată”, ne spune dna Botnariuc.

Ion Racu, şeful Direcţiei Asistenţă Socială şi Protecţia Familiei Orhei, instituţie unde odinioară veneau zilnic în audienţă zeci de cetăţeni, ne-a relatat că demult nu mai ţine scaune în coridor:

„Am avut o mulţime de seminare, traininguri, la care angajaţii noştri au învăţat să soluţioneze problemele beneficiarilor nemijlocit în localităţi, astfel ca cetățenii să nu se deplaseze la Orhei şi să caute instituţia noastră. Suntem unul din cele mai mari raioane din republică, distanţa până la unele sate este de peste 50 km. Dacă cetăţeanul a venit totuşi la Orhei, ne interesăm dacă s-a consultat cu asistentul social de la locul său de trai, care este tot aşa de bine informat cum să procedeze precum un oarecare alt angajat al Direcţiei. Mai avem şi alte modalităţi de activitate, care elimină cozile de vizitatori”, ne spune dl Racu.

Şi dacă la multe instituţii din Orhei nu mai vezi cozi la audienţă, am vrea să aflăm şi părerea altor cititori în această ordine de idei. Or, nu putem să nu dăm dreptate într-un fel domnului Vasile Căpăţină, mai ales că cozile de vizitatori în toate timpurile au fost umbra guvernărilor.

 

Ion Cernei

Distribuie

Lasă un răspuns