Comuna Rezina: 4 milioane pentru reparaţii rutiere

În cadrul consultărilor publice ale Primăriei Rezina cu cetăţenii, desfăşurate în februarie-aprilie 2016 sub egida săptămânalului CUVÂNTUL, au fost discutate planurile administraţiei oraşului privind utilizarea investiţiilor capitale în anul curent. Până la urmă, în comun cu participanţii la dezbateri, au fost stabilite obiectivele prioritare în care să fie investite propriile mijloace, dar şi resursele atrase din diverse fonduri. Ulterior rezultatele consultărilor au fost legiferate prin deciziile Consiliului Orăşenesc.

Astfel s-a stabilit, că în anul curent, în Rezina vor fi reparate străzile Trandafirilor, Cetatea Albă, Pirogov, anumite sectoare ale străzilor M.Eminescu, căile de acces spre blocurile 10, 12, 14, 16, 20 din cartierul de pe str. 27 August ş.a. Ce a reuşit şi ce nu administraţia or. Rezina în acest domeniu?

 

Sursele de finanțare

Fondul disponibil al orașului Rezina la 01 ianuarie 2016 era de 4,8 mln lei, din care 3,94 mln au fost alocaţi pentru reparaţii capitale ale străzilor: Trandafirilor — 2,68 mln, Lăutarilor, Pavlov (Stohnaia) și Neculce (Rezina) — câte 0,58 mln, Cantemir, Fântânilor (Ciorna) – câte 0,52 mln și stradelei Nistreană – 0,16 mln lei.

O altă sursă de finanțare au fost dividendele primite de primărie de la firma “Lafarge Coment Moldova” SA în sumă de 5,34 mln lei. Din acestea, pentru reparația capitală a străzii Cetatea Albă au fost alocați 0,68 mln lei. Astfel, pentru reparaţia străzilor, din veniturile prop-rii ale bugetului orășenesc au fost alocaţi cca patru milioane de lei.

 

Pentru selectarea antreprenorului a fost nevoie de un an  şi şapte licitaţii

De fapt, primăria a dorit să înceapă reabilitarea străzii Trandafirilor încă în anul trecut şi Consiliul Orăşenesc a alocat în acest scop 2,7 mln lei. Lucrările însă au început abea în septembrie… 2016. Pentru selectarea antreprenorului care să valorifice investiţiile preconizate pentru acest obiectiv primăria a trebuit să organizeze …7 licitaţii, şase din care, sub diverse pretexte, au fost anulate de Agenţia Achiziţii Publice (AAP).

Prima licitaţie, din 28 septembrie 2015 a fost declarată nulă de AAP pe motiv că toţi ofertanţii au admis  încălcări ale Regulamentului cu privire la achiziţiile publice. De exemplu, potrivit deciziei AAP, SRL “Autodel Trans” nu a ataşat la dosar un contract de antrepriză, încheiat şi îndeplinit în ultimii trei ani, cu o valoare egală sau mai mare decât cea a proiectului scos la licitaţie; toţi trei operatorii nu au completat corect documentele pentru licitaţie, inclusiv cele prin care ofertantul se obliga să garanteze buna executare a proiectului. Din aceste considerente AAP a anulat în genere licitaţia.

La 11 noiembrie 2015 este anunţată o nouă licitaţie, care de asemenea a fost anulată pentru că la ea a participat doar un ofertant.

Licitaţia din februarie 2016 a fost anulată deoarece SRL “Autodel Trans”, câştigătorul concursului, n-a prezentat dovezi că dispune de laboratoare autorizate şi acreditate proprii sau de contracte cu asemenea laboratoare.

 

 

La a patra licitaţie iarăşi se prezintă doar un singur ofertant, iar a cincea o câştigă aceeaşi SRL “Autodel-Trans”, tenderul fiind anulat din acelaş motiv — ofertantul nu dispune de laboratoare proprii sau de contracte cu laboratoare similare de la alte firme.

Aşa încet-încet s-a ajuns la a şaptea licitaţie, care s-a desfăşurat la 11 august c. De data aceasta la concurs s-au înscris 3 operatori: “Magistrala” SA (s. Natalievca, Fălești), SRL “Autodel Trans” (or. Rezina) și “Credo Industry” SRL (or. Chișinău), însă au participat doar primii doi. Grupul de lucru a dat prioritate “Magistrala” SA, care se angaja să realizeze lucrările în 2 luni cu 2 mln 235 lei, adică cu 65 mii lei mai puţin decât propunea firma concurentă. La moment se execută lucrări de profilare și construcție a îmbrăcămintei rutiere. Către 1 noiembrie, după cum a concretizat primarul Simion Tatarov,  lucrările trebuie să fie încheiate. În paralel, cu forţele Întreprinderii Municipale “Servicii Comunal-Locative” acolo urmează să fie instalată o linie de iluminare stradală, efectuate lucrări de înverzire.

 

Străzile în pantă, reparate doar cu beton de fundaţie

Două licitaţii privind reparaţia străzilor Lăutarilor, Pavlov (Stohnaia) și a stradelei Neculce (Rezina), dar şi a străzilor D.Cantemir și Fântânilor din s. Ciorna s-au desfăşurat în aceeaşi zi – 22 august c. La ambele s-au înscris trei operatori: SRL “Becad”, SRL “Șahrevar” și SA “Drumuri Orhei”. SRL “Becad” a fost declarată câştigătoare la ambele concursuri pentru că a propus cele mai mici preţuri — 498.944 şi 427117 lei (fără TVA).  Pe unele străzi lucrările deja au început şi urmează să fie încheiate timp de două luni.

Potrivit primarului Simion Tatarov pe aceste străzi se aşterne nu asfalt, ci beton, care în condiţiile reliefului de pantă s-a dovedit a fi mult mai durabil şi mai eficient din punct de vedere economic. Primarul a mai accentuat că în viitor toate străzile în pantă din teritoriul comunei vor fi reparate anume cu beton de fundaţie.

Strada Cetatea Albă însă este reparată de SRL “Autodel Trans” care a câştigat detaşat licitaţia în faţa SRL “Becad” şi SA “Magistrala” propunând un preţ cu circa 70-80 mii mai mic decât concurenţii. Acolo plombarea gropilor se va efectua cu beton asfaltic. Pentru reparaţie au fost rezervate 60 de zile calendaristice.

 

Analize şi nedumeriri

Printr-o decizie a Consiliului Orăşenesc din 22 iulie c. pentru reparația capitală a străzii Cetatea Albă au fost alocați 667.828 lei. Preţul a fost determinat de specialiștii primăriei conform normelor în vigoare și a schițelor de proiect. SRL “Autodel Trans” însă și-a asumat obligaţiunea să efectueze lucrările doar cu 499.192 lei (inclusiv TVA) preţ cu 168.635 lei (25%) mai mic. Diferenţa destul de solidă naște întrebări: ori calculele primăriei nu sunt veridice, ori ofertantul nu a dat un preţ real, mizând pe anumite rezerve.

Cu totul alta este situația la proiectul ce vizează reparația străzilor Lăutarilor, Pavlov (Stohnaia) și stradelei Neculce (Rezina). Pentru aceste lucrări Consiliul Orășenesc a alocat 574.813 lei. SRL “Becad” a câștigat licitația obligându-se să repare susnumitele străzi cheltuind 598.732 lei sau cu 23.920 lei mai mult.  Grupul de lucru a acceptat varianta.

Unul din criteriile principale ale achiziţiilor publice de la noi este considerat “preţul cel mai mic”. Mai mulţi participanţi la aceste concursuri, atât din rândurile autorităţilor, cât şi agenţilor economici sunt de părere că ar fi cazul să se pună un accent mai ponderabil şi pe calitatea produselor şi serviciilor procurate. De asemenea, în cazul proiectelor ce vizează construcţia şi reparaţia drumurilor ar trebui să se ţină cont de dotarea operatorului cu echipament modern şi personalul respectiv. Or, în spatele criteriului „cel mai mic preț” se pot ascunde (lucru dovedit deja) diferite aranjamente dubioase între participanții la licitații. De multe ori, cei care câştigă concursul după acest criteriu ulterior înaintează contracte adiţionale, majorând cheltuielile iniţiale cu până la 30 la sută, lucru care astăzi se consideră normal. 

Ion Perciun, Tudor Iaşcenco

 

 

 

Source: cuvintul.md

Distribuie

Lasă un răspuns