Cine şi de ce scumpeşte carburanţii în Moldova?

Creşterea repetată a preţurilor la carburanţi pe parcursul primei jumătăţi a lunii ianuarie 2020 a trezit noi nemulţumiri în rândurile şoferilor, transportatorilor şi nu numai. Președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, a declarat pentru un portal media că transportatorii sunt gata să revină la proteste.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a menţionat cu această ocazie că a aflat despre majorarea preţurilor la carburanţi din presă, deşi petroliştii sunt obligaţi să informeze ANRE despre asemenea modificări cu 3 zile înainte de producerea lor. 

La rândul său, premierul Ion Chicu, după o consultaţie cu preşedintele ţării şi preşedinta Parlamentului, a încercat să potolească nemulţumirile cu următoarele explicaţii: „Evoluția prețurilor la carburanți nu depinde de autoritățile statului, ci de faptul că prețurile se formează pe piețele internaționale…Acestea, totodată, s-au mărit și datorită faptului că suntem într-o economie de piață, și nu în comunism. Din păcate, Republica Moldova nu are în grădină petrol, noi tot importăm. În același timp, agenții economici singuri măresc prețurile, fără a fi monitorizați de ANRE”, a motivat pentru presă premierul.

Pe de altă parte, mold-street.md, bazându-se pe estimările experţilor în domeniu, concretizează că scumpirile ar fi motivate în mare parte de majorarea accizelor la aceste produse, accize impuse de stat. Acest proces a început în special în 2008, când prim-ministră a Republicii Moldova era Zinaida Greceanâi, în prezent preşedintă a Parlamentului. Astfel, în perioada 2008-2019, accizele stabilite de stat la motorină şi benzină s-au majorat de circa 4,5 ori, ajungând la 2280 de lei la o tonă de motorină şi 5414 lei la o tonă de benzină”, remarcă sursa citată.

Într-adevăr, politica bugetar-fiscală pentru anul 2020 prevede o majorare a cotei accizelor, pentru benzină – 5960 lei/tona sau cu 546 lei (10%) mai mult decât în anul 2019, pentru motorină – 2508 lei/tona sau cu 228 lei (10%) mai mult decât în anul 2019 și pentru gazul lichefiat 3580 lei/tona sau cu 174 lei (5%) mai mult decât în anul 2019, precizează într-un comunicat de presă şi ANRE.

Analizând aceste argumente, ajungi la concluzia că scumpirile, de fapt, sunt o urmare a politicii bugetar-fiscale promovate de guvernarea de la Chişinău. Majorarea accizelor la produsele petroliere, care nu izvorăsc în grădina Moldovei, este una din cele mai simple modalităţi de completare a bugetului republicii. Da, statul trebuie să aibă un buget solid, care să acopere necesităţile mereu crescânde ale ţării. Numai că la noi o bună parte din acest buget, format din munca şi sudoarea contribuabililor şi a consumatorilor de produse petroliere, ulterior este cheltuit fără discernământ, în mod fraudulos, prădat în modul cel mai cinic de unii demnitari, partide.

Aşadar, majorarea preţurilor la carburanţi (care în Republica Moldova au ajuns practic cei mai scumpi din Europa în raport cu veniturile reale ale populaţiei) conduce nu la creşterea, ci, dimpotrivă, la scăderea nivelului de trai al populaţiei, pentru că după asta neapărat urmează scumpirea mărfurilor, produselor, serviciilor…

Tudor Iaşcenco

 

Distribuie

Lasă un răspuns