Cele mai scumpe mandate de deputat: Partidul Șor – 2,5 mln lei, Partidul Democrat – 1 mln lei

Cele mai scumpe mandate de deputat în noul Le-gislativ revin Partidului Șor – 2,5 mln de lei pentru un mandat. Formațiunea a cheltuit în campania electorală, conform rapoartelor oficiale, 19,86 milioane de lei și a obținut opt mandate de deputat.

Partidul Șor este urmat de Partidul Democrat din Moldova, cu 1 milion de lei pentru un mandat. Democrații au aruncat în campanie 30,3 milioane de lei și vor avea 30 de deputați.

La polul opus se situează Blocul ACUM cu 73 mii de lei pentru un mandat de deputat. ACUM a cheltuit în campanie 1,9 milioane de lei.

Partidului Socialiștilor îi revin 157 mii de lei pentru un mandat. Formațiunea a cheltuit 5,5 milioane de lei în campania electorală și va avea în noul Legislativ 35 de deputați.

Partidul Democrat a avut în campania parlamentară cel mai mare buget – 30,3 milioane de lei, sumă care împreună cu bugetul Partidului Șor – de aproape 20 milioane de lei, depășește bugetele celorlalte 13 partide antrenate în campanie, luate împreună.

Partidul Democrat a fost lider la cheltuieli și la scrutinul parlamentar precedent, din 2014, când a cheltuit peste 35 de milioane de lei, de 3 ori mai mult decât în scrutinul din 2010, când a cheltuit 11,7 mln de lei. În 2014, democraţii au intrat în Parlament cu 19 deputaţi, costul unui mandat fiind de 1,8 milioane de lei – de 2,3 ori mai mult decât la scrutinul din 2010, când unuia din cei 15 deputaţi îi revenea 780 de mii de lei cheltuiţi în campania electorală.

La rândul său, în 2019, Partidul Socialiştilor a cheltuit 5,5 mln de lei, de două ori mai  puțin decât în 2014, când a intrat pentru prima dată în forul legislativ. Atunci socialiștii au cheltuit peste 13,2 milioane de lei şi au obţinut 25 de mandate. Costul unui mandat de deputat pentru socialişti în 2014 a fost de jumătate de milion de lei, iar în 2019 – de 157 mii de lei.

Experți și observatori electorali estimează că unele partide au cheltuit cel puțin încă un buget, dacă e să luăm în calcul concertele, publicitatea nedeclarată și resursele administrative utilizate în campania electorală.

Cornelia Cozonac, anticoruptie.md

 

Distribuie

Lasă un răspuns