CEC „legiferează” fraudele electorale?

Vreau să abordez una din cele mai grave probleme cu care se confruntă alegătorii din R. Moldova – calitatea legislaţiei electorale şi atitudinea autorităţilor, justiţiei faţă de încălcările actelor normative din acest domeniu.

Alegerile prezidențiale din 2016 eu personal le-am catalogat drept spectacol din teatrul absurdului. Rezultatele acelui scrutin au fost determinate de activitatea partizană şi ineficientă a Comisiei Electorale Centrale.

Şi asta pentru că:

  1. CEC nu a dorit să adopte o hotărâre prin care să le permită studenților să voteze la locul de studii. Consecință – neparticiparea masivă a tinerilor la vot.
  2. CEC şi organele de drept nu au reacţionat în modul respectiv la informaţia despre finanţarea cu 30 de mil. de ruble din off-shore a PSRM, lucru interzis de lege.
  3. CEC nu a luat atitudine faţă de implicarea reprezentanţilor bisericii subordonate Rusiei în campanie, faptă interzisă de lege.
  4. CEC nu a luat atitudine faţă de autorii ştirii false privind 30 mii de sirieni migranţi pe care, chipurile, cineva voia să-i primească în ţara noastră şi împotriva celor care au răspândit-o din oficiul generalului Gaiciuc, înrudit cu Dodon şi care ulterior l-a decorat cu “Ordinul Republicii”.
  5. CEC a închis ochii la faptul organizării de către administraţia de la Tiraspol a transportării masive, contra plată, a locuitorilor din Transnistria la secţiile de votare de pe malul drept, documentat prin filmări și prezentat în direct la TV.
  6. A avut loc şi manipularea masivă cu buletinele de vot pentru diasporă. CEC a refuzat să trimită suplimentar buletine de vot la București, iar în Potugalia în genere nu au ajuns buletinele de vot. O parte din cetățenii Republicii Moldova, stabiliţi temporar sau definitiv în alte ţări, în genere au fost lipsiți de dreptul la vot din cauza insuficienţei buletinelor de vot.
  7. În pofida tuturor acestor încălcări grave CEC transmite Curţii Constituționale documentul de aprobare a rezultatelor alegerilor.

Şi mai paradoxal este cazul nevalidării alegerilor primarului general al municipiului Chişinău din 2018.

Deşi un membru al CEC a demonstrat că listele cu semnături adunate de S. Radu sunt falsificate, președinta CEC Alina Rusu nu a făcut nimic pentru verificarea informaţiei şi aprecierea faptului în concordanţă cu legislaţia în vigoare.

Alina Rusu a fost numită în functia de președintă a CEC din partea Partidului Comuniştilor. Când V. Voronin a văzut că omul lui nu corespunde cerințelor, a declarat că o retrage. Alina Rusu însă i-a răspuns: ”Eu rămân”, astfel trădând şi ea partidul care a adus-o în funcție. A rămas să–l slujească pe noul său patron şi regimul lui.

În concluzieaş vrea să accentuiez, că este necesar să fie modificat urgent Codul electoral şi să fie depolitizată Comisia Electorală Centrală. Membri ai CEC trebuie să fie nu reprezentanţi ai partidelor, ci personalităţi integre, cu reputaţie pozitivă şi autoritate în societate din rândul juriştilor, savanţilor, oamenilor de cultură, reprezentanţilor sectorului neguvernamental.

ONG-urile trebuie să ceară aceste modificări împreună cu cetățenii şi să impună guvernarea să le opereze. Dacă vrem ca cineva să mai rămână în ţara asta… În caz contrar, putem fi siguri că aceste, dar şi alte fraude se vor repeta fără a fi apreciate în modul respectiv de CEC şi la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

Nadejda Brânzan

 

Distribuie

Lasă un răspuns