Campania Stop Fals! a ajuns la Solonceni

Luni am mers în satul Solonceni, raionul Rezina, să explicăm oamenilor întâlniţi în stradă cum să se protejeze de manipulare şi dezinformare. Le-am vorbit pe înţelesul fiecăruia după ce indicii să se uite ca să nu fie traşi pe sfoară şi cum să-şi dea seama că ceea ce citesc, vizionează la TV, ascultă la radio sau accesează în internet nu este adevărul sau urmăreşte scopul de a-i manipula. Am răspuns la întrebările interlocutorilor. Le-am ascultat opiniile.

Între orele 16 – 17 pe drumul central era mulţime de lume. Mămicile îşi luau copiii de la grădiniţă, iar grupuri de bărbaţi priveau cum se desfăşoară lucrările de asfaltare a şoselei. Un grup mixt cu chef de vorbă stătea la umbră în faţa magazinului. Am abordat aleatoriu sătenii întâlniţi în cale, fără vreo diferenţă. Deoarece purtam un chipiu, un tricou şi un ruxac cu însemnele campaniei Stop Fals!, mulţi ne-au spus: “Ştim (despre campanie). Aproape în fiecare ziar (aveau în vedere CUVÂNTUL) citim Stop Fals! ”

Altora a trebuit să le explicăm că o campanie finanţată de UE nu înseamnă că “Europa s-a pornit cu alegerile”, cum a comentat unul dintre bărbaţi.

Din ce surse se informează soloncenenii. În temei de la televizor. Majoritatea celor care citesc un ziar acasă abonează doar CUVÂNTUL – “Pentru că-i local, scrie despre raion şi despre noi”; “E independent”; “Trebuie să ştim ce se face în raion”; “Pentru mai multe (ziare, reviste) nu ne ajung bani”. “Las-că amuş s-or porni partidele cu agitaţia şi om găsi gazete în poartă de la fiecare partid, că toţi vor să-i votăm”, zise un bărbat mai tânăr. La care un uncheş adăugă: “Toţi îs meşteri la spus minciuni”.

“Eu mă informez din internet, acolo este tot ce vrei, dar şi mult fals, trebuie să ştii cum să-l deosebeşti”, ne-a spus o tânără mamă cu bebeluşul în cărucior.

Biblioteca sătească are abonate două ziare locale, două cu acoperire naţională, două pentru copii şi o revistă. “Copiii vin mai mult la internet, oamenii bătrâni au fost deprinşi să se informeze din ziare”, mi-a spus Ludmila Lis, sefa Bibliotecii Publice Solonceni. Dumneaei a fost foarte bucuroasă să primească “Ghidul de supravieţuire prin hăţişurile mass-media”, distribuit în cadrul Campaniei împotriva informaţiei false şi tendenţioase, iar posterul “Cum ne protejăm de manipulare şi dezinformare” l-a afişat la cel mai vizibil loc: “E de folos în zilele de astăzi să vedem, să înţelegem unde e adevărul. Informaţie e foarte multă şi diversă şi trebuie să învăţăm să o putem selecta”.

Cui le cred. “Nimănui”, “Toţi urmăresc interesele lor” (au fost cele mai multe răspunsuri), “Nouă ne credem, că vedem ce se face în jurul nostru”. Alţii strângeau din umeri şi nu răspundeau nimic. “Cui să-i crezi amu? De uitat te uiţi (la televizor), da nu mai bagi în cap tot ce spun ei”, ne-a răspuns un bărbat mai în etate.

Oamenilor le venea greu să creadă că ar exista organizaţii, persoane care vin la ei nu să-i îndemne să voteze pentru un partid sau altul, dar să le ajute să se orienteze în puhoiul de informaţii care îi acoperă ca o stihie.

Ce m-au întrebat interlocutorii. Bărbaţii: “De la ce partid sunteţi?”, “De ce ne-aţi adus hârtii şi nu nişte haine, încălţăminte?”, “Pentru cine să votez?”. Femeile mulţumeau pentru informare, promiteau că vor studia Ghidul, vor fi mai atente la ceea ce aud, ce citesc sau privesc şi se grăbeau cu treburile lor.

Ce doleanţe au exprimat. “Ar fi bine să informeze cineva cât mai des sătenii aşa, fără politică, să-i înveţe să deosebească adevărul de minciună”, “Să veniţi cu haine şi să ne spuneţi pe cine să votăm (G.N.)”, dar şi “Să nu scrieţi ceva de rău despre satul nostru”.

Serghei Crudu ne-a înapoiat ghidul, spunând: “Daţi-l altcuiva, poate are nevoie de el, eu prind multe canale (la TV), pun tot cap la cap şi îmi dau seama cine spune drept şi cine amăgeşte. Îmi cred mie şi la ceea ce văd în jurul meu. Lumea e săracă, copii chinuiţi, da de la tribune ni se spune că totul e bine”.

Campania împotriva informaţiilor false şi tendenţioase Stop Fals!, desfăşurată în ultimii doi ani de Asociaţia Presei Independente (API) în parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent și Asociația Telejurnaliștilor Independenți din Moldova, are drept scop diminuarea impactului falsurilor mediatice şi dezvoltarea capacității cetăţenilor de analiză critică a informației prin educarea consumatorilor de produse media din Moldova şi este finanțată de UE. În cadrul proiectului, API a creat o rețea de colaboratori ai campaniei Stop Fals! în toate regiunile țării, care să informeze locuitorii din aproximativ 150 de sate și comune cum să se protejeze de informațiile false și manipulatorii, evitând pericolul dezinformării și al propagandei externe și interne.

În fiecare raion din regiunea Orhei este câte o persoană angajată în cadrul Campaniei Stop Fals!, care a desfăşurat / va desfăşura mai multe activităţi de informare şi instruire a sătenilor. Deci, vom vizita şi alte localităţi, vom desfăşura întâlniri la care vor putea să participe toţi doritorii.

 Elena Roman

Distribuie

Lasă un răspuns