Campania „Educaţia pentru sănătate – dreptul meu, alegerea mea”

LT „Ion Creangă” din s. Cuizăuca, Rezina participă în cadrul campaniei „Educaţia pentru sănătate – dreptul meu, alegerea mea”, datorită faptului că în instituţie se predă noul curs „Educaţie pentru sănătate”. Prin intermediul acestuia se promovează sănătatea ca valoare, atât în instituţia de învăţământ, cât şi în întreaga localitate. În liceu studiază elevi din 6 sate, astfel informaţia de la cursul opţional „Educaţie pentru sănătate” şi din cadrul campaniei a fost răspândită rapid şi eficient. Despre ultimele activităţi din campanie şi despre oaspeţii prezenţi vă relatăm în continuare.

Fondul ONU pentru populaţie şi Ambasada Olandei în Republica Moldova finanţează proiecte pentru a dezvolta abilităţi de viaţă şi deprinderi sănătoase în rândul tinerilor. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a fost receptiv la propunerea UNFPA în Republica Moldova de a susţine astfel de programe prin completarea curriculei şcolare. Astfel, curricula oferă informaţie graduală elevilor, responsabilizându-i în alegerile pe care le fac. Sănătatea, în special cea reproductivă, este foarte importantă, mai ales dacă vorbim despre o eventuală familie cu părinţi şi copii sănătoşi.

 

Proiectul şi activităţile preconizate

Activităţile campaniei „Educaţia pentru sănătate – dreptul meu, alegerea mea” de la LT „Ion Creangă” sunt: „ Un măr în schimbul la un cuvânt magic”, unde a fost promovat modul sănătos de viaţă. „Ora informativă” este activitatea în cadrul căreia circa 100 de elevi au beneficiat de informaţii privind propriul corp şi sănătatea lor. Elevii au promovat logo-ul activităţii pe reţelele de socializare, confirmând necesitatea informării şi schimbul de experienţe cu societatea. Iar la final, elevele din liceu au jucat un meci de fotbal, demonstrând că fetele pot fi foarte bune în acest gen de sport.

„Este o onoare pentru instituţia noastră să avem un astfel de eveniment frumos şi oaspeţi deosebiţi. Sănătatea fizică este la fel de importantă precum cea psihologică, de aceea cursul „Educaţie pentru sănătate” este un punct de sprijin pentru elevi”, afirmă Sergiu Apostol, profesor de istorie, grad didactic I, directorul LT „Ion Creangă” Cuizăuca, Rezina.

Administraţia liceului ţine cont de implicările elevilor şi ale profesorilor în diverse proiecte. Participarea la competiţii a echipei de fotbal feminin din liceu se datorează antrenamentelor şi antrenorului Tudor Opincă. Un om sănătos gândeşte liber şi are performanţe academice. Directorul liceului zice că mereu a stimulat şi va stimula activităţile de informare, creativitatea, voluntariatul, lucrul în echipă şi deschiderea pentru implicare a elevilor.

„Împreună cu doamna Silvia Apostol am preconizat aceste activităţi pentru a promova sănătatea ca valoare nu doar în instituţia de învăţământ, dar şi în localitate, ba chiar în şase sate din raion. Eu sunt conştientă cât e de important să avem o stare de bine atât fizică, cât şi psiho-emoţională a organismului pentru a ne putea realiza visurile de viitor. Am decis să mă implic în această campanie ca şi semenii mei să conştientizeze acest lucru”, afirmă Ana-Maria Odobescu, eleva clasei a XI-a din LT „Ion Creangă”.

Dreptul la sănătate este unul dintre drepturile fundamentale ale societăţii. Noi promovăm modul sănătos de viaţă în comunitate. „Şcoala este una dintre instituţiile care oferă tinerei generaţii cunoştinţe corecte, le dezvoltă anumite abilităţi, pentru ca elevii să ia anumite atitudini. Sănătatea este bunul cel mai de preţ al omului. Prin acţiuni concrete şi diverse noi promovăm frumosul, sănătosul, deci tânărul informat”, spune Silvia Apostol, profesoară de biologie şi educaţie pentru sănătate la LT „Ion Creangă” Cuizăuca, Rezina.

 

Oaspeţii şi partenerii evenimentului

„Le aduc sincere mulţumiri APL, profesorilor şi elevilor pentru că au avut grijă de acest frumos eveniment”, afirmă Ludmila Sârbu, analistă de programe pentru tineri, UNFPA Moldova. Dumneaei a fost încântată de receptivitatea conducerii liceului în a promova sănătatea prin diverse activităţi şi bucuria copiilor de a fi implicaţi se vedea cu ochii.

Cu toţii ne dorim ca tinerii să aibă un viitor frumos, să devină adulţi sănătoşi şi să se bucure de realizări frumoase. UNFPA Moldova se implică în educarea tinerei generaţii prin implementarea diverselor proiecte pentru că segmentul copilărie-maturitate copiii îl petrec în şcoală. Este de datoria şi responsabilitatea noastră să informăm, pentru că aşa vom avea viitori părinţi sănătoşi.

Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor din Rezina funcţionează în conformitate cu necesităţile tinerilor. Tinerii se informează, de regulă, pe reţelele de socializare. Informaţia eronată de acolo duce la apariţia sarcinilor nedorite. O perioadă îndelungată temele ce ţin de sănătatea sexual-reproductivă erau tabu, mai mult de atât, era considerată o ruşine să vorbeşti în familie despre aşa ceva. „Ne bucurăm că informarea în rândul elevilor aduce succese, doar 3 adolescente anul acesta au rămas însărcinate. De asemnea sunt mai puţine avorturi, acestea fiind periculoase pentru că provoacă schimbări psiho-emoţionale la fetiţe. Cu adolescenţii vorbim despre sarcina dorită şi actul sexual protejat la timpul când ambii parteneri sunt pregătiţi. Îndemn fetele să fie prietene cu mama, indiferent de situaţie mamele vă vor ajuta” zice Aliona  Vozian, medică-ginecologă, şefa Centrului de Sănătate Prietenos Tinerilor Rezina.

Medica le-a dorit elevilor să fie dornici să cunoască cum trebuie să se protejeze corect şi să urmeze tradiţiile creştine, când copilul apare în cuplu. Medicii îndeamnă ca sarcina să apară nu mai devreme de 19-20 de ani. Corpul viitoarei mame încă nu e pregătit şi pot apărea complicaţii, unele greu de restabilit. Dna Vozian i-a îndemnat pe elevi să fie deştepţi şi informaţi!

 

Profesorii şi părinţii despre „Educaţia pentru sănătate”

„Mă bucur că asigurarea stării de sănătate a tinerilor reprezintă una dintre direcţiile prioritare ale strategiei educaţionale. Noua abordare a educaţiei pentru sănătate are drept scop formarea unor abilităţi de viaţă sănătoasă, se impune ca o necesitate şi devine o condiţie esenţială a educaţiei unei naţiuni”, afirmă Mariana Odobescu, profesoară de limba şi literatura română, grad didactic I.

La o disciplină obligatorie elevii sunt, de regulă, spectatori ai unui scenariu proiectat de către profesor, iar în calitate de coordonator de echipă în cadrul Teatrului Social am observat că elevii, care la ora obligatorie nu sunt prea activi, aici se implică la redactarea scenariului piesei, sunt deschiși la abordarea diferitor subiecte ce țin de sănătatea sexual-reproductivă, promovarea modului sănătos de viață, probleme în perioada adolescenței, discriminarea pe bază de orientare sexuală etc. Toate aceste aspecte le pot aborda datorită cunoștințelor de la ora opțională – „Educație pentru sănătate”.

Igiena este foarte importantă, mai ales pentru elevi în perioada adolescenţei, când aceştia se dezvoltă fizic şi mental. „La orele de educaţie fizică corpul este în mişcare şi depune efort, ceea ce precede transpiraţia. Mă bucur să spun că în urma orelor despre sănătate în vestiare a dispărut mirosul specific. Am înţeles că aceste ore sunt eficiente şi elevii sunt altfel atraşi de sport, pentru că sportul e sănătate”, a spus Tudor Opincă, profesor de educaţie fizică şi educaţie tehnologică, grad didactic II.

În postură de părinte nu prea sunt deschisă să vorbesc cu băiatul meu despre unele teme mai incomode. „Educaţie pentru sănătate” este ora care vine în ajutor copiilor şi părinţilor. Aici toate întrebările au un răspuns concret şi veridic. Acest curs pune o amprentă importantă şi în dezvoltarea personală a adolescentului. „Evit să vorbesc cu băiatul meu despre unele teme, nu ştiu ce o să fac când fata mea va ajunge adolescentă. Susţin activităţile şi informarea din şcoală. Dacă copilul meu nu ar fi fost informat în şcoală, sigur ar fi aflat-o în alte circumstanţe, care nu sunt de fiecare dată veridice”, a afirmat Olesea Botezatu, mamă de adolescent.

„Sunt o bunică bogată. Am opt nepoţi şi trei nepoţele. Nepoţeii mei mă năvălesc cu diferite întrebări despre sănătate, ei îşi doresc să cunoască multe. Eu nu ştiu cum să le răspund şi le spun să întrebe la şcoală de profesori sau să caute pe internet. Când sunt copiii mici şi întrebările sunt mici, acum nu mai ştiu cum să fug de întrebările lor. Mă bucur că am o nepoţică adolescentă care se informează la şcoală şi sunt sigură că e informată corect despre sănătatea ei şi situaţiile de risc”, ne-a relatat Pelaghia Tontici, bunică de adolescentă.

„Noi, adolescenţii, suntem direct implicaţi în procesul de învăţare şi ne informăm la şcoală despre subiectele care ne interesează. Este foarte important că am cunoscut cum să evităm situaţiile riscante şi multe alte teme importante încă de la începutul anului şcolar”, ne-a spus Alexandru Teut, elev în clasa a XI-a.

„Perioada adolescenţei a venit odată cu diverse întrebări. Eu nu înţelegeam ce se întâmplă cu mine şi îmi era jenă să vorbesc cu mama. Disciplina „Educaţie pentru sănătate” mă ajută să depăşesc barierele. Dna profesoară Silvia Apostol discută cu noi şi ne explică foarte clar tot ceea ce o întrebăm”, spune Nadejda Matviiciuc, evelă în clasa a XII-a.

Elevii, profesorii, părinţii, medicii şi oaspeţii au conştientizat că cel mai sexual organ al omului este creierul. De aceea, informarea şi modul sănătos de viaţă sunt subiectele actuale, necesare şi cele ce trebuie promovate de către societate.

Irina Odobescu studentă anul II, Jurnalism ULIM

 

Distribuie

Lasă un răspuns