Un lucru bun, dar făcut dea oaia

  • 22 Iunie 2017, 11:01
  • Vizualizări: 1971
Un lucru bun, dar făcut dea oaia

Segmentul de drum ce uneşte satele Saharna şi Saharana Nouă era unul dintre cele mai deteriorate din raionul Rezina. La moment pe o parte din acest tronson, pe o distanţă de aproximativ 0,5 km se desfăşoară lucrări de reparație și amenajare. Apar, însă, mai multe semne de întrebare. 

Segmentul de drum ce uneşte satele Saharna şi Saharana Nouă era unul dintre cele mai deteriorate din raionul Rezina. La moment pe o parte din acest tronson, pe o distanţă de aproximativ 0,5 km se desfăşoară lucrări de reparație și amenajare. Apar, însă, mai multe semne de întrebare. 

 

Conform www.consiliu.rezina.md, proiectul în cauză este susținut financiar de către Consiliul Raional, costul lui fiind de 847844 de lei. Lucrările sunt efectuate de “Armo-Beton” SA cu sediul în or. Chişinău. Potrivit șefului Secției Construcții, Gospodărie Comunală și Drumuri a Consiliului Raional Rezina, Marcel Rusu, inițial a fost stabilit termenul de executare de două luni, dar au intervenit unele circumstanţe, care necesită timp suplimentar pentru îndeplinirea lucrărilor.

Totul bine şi frumos, dacă n-ar exista nişte semne de întrebare. În primul rând, nu este înțeleasă poziția Consiliului Raional Rezina în problema dată. Banii pentru reparaţia acestui tronson au fost alocaţi din bugetul raionului, dar segmentul dat face parte din drumul regional G42 Rezina-Saharna-Saharna Nouă, cu lungimea 10,25 km, care este proprietate de stat și se află în gestiunea SA „Drumuri-Orhei”. Anume această întrep-rindere trebuie să-și asume cheltuielile respective, iar cei cca 850 de mii de lei ar putea fi folosiți pentru alte drumuri de însemnătate raională din teritoriu.

În al doilea rând, un cititor al CUVÂNTUL-ui din Saharna a semnalat la redacţie că la reparaţia drumului se utilizează materiale (pietriș, moluză și nisip) extrase din teritoriul comunei, din niște cariere neautorizate. „Mă îndoiesc că aceste materiale ar fi bune pentru un asemenea drum. Posibil constructorii înlocuiesc materialele prevăzute în proiect şi pe care trebuie să le procure, cu acestea, care sunt extrase gratuit, pentru a face economii. Constructorii încă pot fi înţeleşi, dar de ce nu văd această încălcare administraţia publică locală, cei care finanţează proiectul şi care ar trebui să fie cointeresaţi ca lucrările să fie efectuate cât mai calitativ şi drumul să fie cât mai trainic?, întreabă cititorul.

Am vizitat șantierul în cauză împreună cu Grigore Carpov, șeful-interimar al Inspecției Ecologice Rezina. La faţa locului am constatat că antreprenorul „Armo-Beton” SA, cu bună seamă folosește pietriș și nisip din două foste cariere aflate în împrejurimile satului Saharna Nouă. Din spusele lui Gheorghe Castraveț, brigadierul echipei de la „Armo-Beton” SA, dânșii folosesc pentru umplerea gropilor, dar și pentru nivelarea traseului materiale locale, pe care le extrag conform înţelegerii cu Maria Macrii, primara comunei Saharna Nouă. În ziua vizitei, în partea de sus a șantierului erau stocate mai multe grămezi de acest pietriș și nisip. Poziția doamnei Macrii în problema dată nu am putut-o afla, deoarece dânsa se află în concediu, iar la telefon nu a răspuns. Oricum, dumneaei oricând îşi poate expune poziţia în ziar în problema dată. 

Marcel Rusu, şeful Secţiei Gospodărie Comunală și Drumuri a Consiliului Raional Rezina, responsabil de calitatea lucrărilor la acest obiectiv, ne-a declarat că utilizarea materialelor de construcţie locale nu va influienţa trăinicia drumului, iar problema dobândirii neautorizate a acestora ţine de competenţa altor instituţii – primăria, Cadastrul, etc.

La rândul său, Grigore Carpov, la faţa locului, a spus că legea permite extragerea zăcămintelor minerale, inclusiv pietriş, nisip, lut, chiar şi cernoziom numai cu autorizarea Ministerului Mediului, iar ceea ce s-a întâmplat la Saharna contravine legislaţiei şi vinovaţii urmează să suporte consecinţele de rigoare după ce cazul va fi documentat de specialiştii Ministerului Mediului.

În ziua când, împreună cu Grigore Carpov, am fost la şantier, munca era în toi. Muncitori, camioane de mare tonaj, macarale lucrau la montarea canalului de scurgere a apelor pluviale și a planșeurilor fier-beton. Din ambele părți ale tronsonului mai multe automobile, preponderent cu numere de înmatriculare străine, stăteau în așteptarea permisiunii de a trece, probabil, spre sau de la Mănăstirea Saharna. Renovarea acestui sector de drum este un lucru salutabil. Păcat numai că se repară doar o parte a segmentului de drum în pantă dintre cele două sate nistrene şi că acest proiect se realizează cu încălcările pomenite mai sus. 

Ar fi cazul ca proprietarul acestui drum, în regim de urgență, să întreprindă toate măsurile pentru soluţionarea problemelor menţionate, dar şi reparaţia întregului  segment de la malul Nistrului până la izvorul din vârful dealului.

Apropo, turiștii care stăteau în așteptarea permisiunii circulației ne-au spus că au fost frapați de istoria, virginitatea și frumusețea acestor locuri.  

 

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia Ambasadei.

 

Ion Perciun

Cu un clic în partea de sus dreapta a acestei pagini intră pe pagina de facebook a CUVÂNTUL-ui şi spune-ţi opinia, pune întrebări, dialoghează, distribuie să vadă şi prietenii tăi.

 

 

Un lucru bun 1

Un lucru bun 1

Un lucru bun 2

Un lucru bun 2

Un lucru bun 3

Un lucru bun 3

Un lucru bun 4

Un lucru bun 4