Tot adevărul despre drumul regional G42 (segmentul Saharna-Saharna Nouă)

  • 3 Septembrie 2017, 06:57
  • Vizualizări: 721
Tot adevărul despre drumul regional G42 (segmentul Saharna-Saharna Nouă)

În ultimul timp se vorbește mult despre acest drum, dar nu întotdeauna în cunoştinţă de cauză. Voi încerca să aduc niște argumente patrimonial-legislative și tehnic-constructive, care ar trebui să contribuie la clarificarea lucrurilor.

Adevărul patrimonial-legal

Conform Legii drumurilor nr. 509-XIII din 22.06.1995, art. 2 (2), în funcție de tipul de proprietate, drumurile se împărțeau în drumuri de stat și drumuri private. Prin Legea nr. 85 din 07.07.2011 acest articol a fost completat cu încă o categorie: „drumuri proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale”. Astfel, în proprietate publică a statului au rămas drumurile naționale, printre care se găsesc și drumurile regionale, care asigură legătura între localitățile din două sau mai multe raioane sau între minim patru localități dintr-o unitate administrativ-teritorială. Drumul Rezina – Saharna Nouă, deoarece face legătura între patru localități (Rezina, Stohnaia, Saharna și Saharna Nouă), este catalogat ca drum regional – proprietate publică a statului, şi se află în gestiunea Întreprinderii de Stat ”Administrația de Stat a Drumurilor”, fiind  deservit de SA „Drumuri-Orhei”. Consiliul Raional Rezina, Consiliul Orășenesc Rezina şi Consiliul Comunal Saharna Nouă nu au nicio atribuție patrimonială vizavi de acest drum.

 

Adevărul tehnic-constructiv

În conformitate cu mai multe cerințe tehnice, reguli de proiectare și norme constructive, acest drum regional este catalogat:

-  categoria III, drum național cu trafic redus, adică intensitatea la trafic 751-3500 unități vehicule fizice zilnic;

- declivitatea (panta) longitudinală: maximă – 8%  (viteza 40-25 km/oră) și excepțională (munte) - 9% (viteza până la 25 km/oră);

- numărul  benzilor obligatorii în ambele sensuri – 2 benzi de circulație;

- lățimea unei benzi – nu mai puțin de 3,0 metri;

- lățimea minimală a zonei de protecție a drumului – 10.0 metri.                                                            

Acestea sunt cele mai sumare exigențe față de acest amărât drum.

 

Câteva comentarii

 În articolul „Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat” (CUVÂNTUL din 18.08.2017) sunt expuse opiniile unor cetățeni şi ale Primăriei comunei Saharna Nouă, care nu sunt specialişti în domeniul construcțiilor rutiere. Dar apar și personaje notorii în această ramură, atitudinea cărora deloc nu este înțeleasă. De exemplu, Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA „Drumuri-Orhei”, susține că "decizia de proiect nu-i corectă și puțin probabil că a trecut expertiza tehnică”. Și asta o afirmă reprezentantul întreprinderii care gestionează, este responsabilă de acest drum. Cineva a intrat „cu cizmele murdare” în gospodăria lor, a făcut o harababură întreagă, iar ei nu sunt la curent!? Dumnealor ori nu cunosc situația, ori se prefac morți în popușoi.

Nu mai puțin caraghioase sunt și declarațiile administratorului SA "Armo-Beton”, Alexei Catrinici, care se laudă că firma sa a schimbat proiectul, mărind lățimea drumului cu 0,2 metri(!). Dl Catrinici, dacă este inițiat cât de cât în construcții rutiere, trebuie să știe că nimeni în afară de proiectant nu are dreptul să intervină în cerințele proiectului tehnic. Ș-apoi, dacă dânsul  s-a implicat în construcţii rutiere, ar fi bine să ştie că lățimea minimă a unui astfel de drum trebuie să fie de cel puțin 6,0 metri.

Construcția sau reparația acestui drum este mult mai problematică decât s-ar părea la prima vedere și necesită niște intervenții urgente și profesioniste.

În caz contrar ne putem aştepta la pericole serioase.      

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia ambasadei.

 

Ion Perciun

Cu un clic în partea de sus dreapta a acestei pagini intră pe pagina de facebook a CUVÂNTUL-ui şi spune-ţi opinia, pune întrebări, dialoghează, distribuie să vadă şi prietenii tăi.